Cat de bun e soarele?

Aportul de vitamina D in dieta noastra a capatat o importanta sporita, odata cu cresterea incidentei rahitismului la copii 
 
Cand vine vorba despre vitamina D, am putea invata cateva lucruri de la atletii Greciei antice. Si, dat fiind ca se apropie Jocurile Olimpice, antrenamentele scaldate in soare ar putea fi o arma secreta in lupta pentru medaliile de aur.
„In anii 1950 si 1960, medicii sportivi din Rusia si Germania erau foarte interesati de acest aspect“, spune dr. John Cannell, psihiatru american si fondator al Consiliului Vitaminei D. Exista studii care arata ca cele mai bune performante atletice se inregistreaza in timpul verii, iar cele mai slabe, in timpul iernii. Vitamina D stimuleaza cresterea fibrelor musculare, iar nivelul sau crescut in sange contribuie la imbunatatirea echilibrului si a timpilor de reactie. Acum 40 de ani, echipele rusesti si cele germane foloseau aparate similare cu aparatele de bronzat din ziua de azi.“
Un studiu recent publicat de Colegiul American de Medicina Sportiva vorbeste pe larg despre Olimpiada de Vara din Mexico City. Multi atleti americani s-au obisnuit cu altitudinea inalta si vremea de acolo, antrenandu-se in Mexic inaintea jocurilor, iar rezultatul a fost ca au castigat mai multe medalii decat orice alta tara, mai ales la sporturile in aer liber. Altii fac referire la succesul sprinterilor jamaicani, precum Usain Bolt, care se pot antrena in aer liber pe toata durata anului si care este posibil sa aiba niveluri mai ridicate de vitamina D decat atletii care traiesc in tari cu clima mai aspra.
„Cei mai multi atleti nu sunt constienti de legatura care exista intre vitamina D si forta musculara“, spune profesorul Tim Oliver, oncolog la Spitalul Barts si la Spitalul Regal din Londra. „Am testat niste boxeri si am descoperit ca aveau niveluri foarte scazute de vitamina D. Nu putem spune cat de mult le afecteaza performantele, dar, intrucat multi sportivi se antreneaza in spatii inchise – gimnasti, inotatori, ciclisti pe pista –, acestia nu pot primi suficienta vitamina D de la soare.“
Dar mai sunt multe de aflat. Cu toate ca studiile germane din anii 1950 demonstreaza ca nivelurile mai ridicate de vitamina D se coreleaza cu performante mai bune, acest lucru nu dovedeste o legatura cauzala. Este nevoie de realizarea unor teste controlate: trebuie administrata unui grup de subiecti o cantitate suplimentara de vitamina D, iar altui grup, un placebo, urmand sa se urmareasca daca performantele primului grup se imbunatatesc sau nu.
Dar de cata vitamina D are nevoie organismul? Ideea ca toata lumea ar trebui sa consume cantitati mult mai mari de vitamina D a primit o lovitura serioasa anul trecut, dupa ce publicatia medicala New England Journal of Medicine a anuntat ca dovezile care arata ca vitamina D e benefica nu doar pentru oase sunt „neconcludente“. Patru luni mai tarziu, insa, o sursa la fel de prestigioasa – Societatea Americana de Endocrinologie – a sustinut ca, atat la copii, cat si la adulti, nivelul vitaminei D in sange ar trebui sa fie intre 100 si 150 nmol/l (nanomoli pe litru – asa se exprima concentratia vitaminei in sange). „Deficienta vitaminei D este frecventa in randul tuturor grupelor de varsta. Toata lumea este expusa riscului“, a observat profesorul Michael Holick, de la Centrul Medical al Universitatii Boston.“
Prevenirea bolilor
Cu siguranta, deficienta de vitamina D este unul dintre factorii care au contribuit la sporirea numarului de cazuri de rahitism in randul copiilor. Jocurile pe computer, televizorul si lipsa activitatilor in aer liber au si ele un rol important in acest fenomen.
In acelasi timp, persoanele cu pielea mai inchisa au nevoie de o expunere mai indelungata la soare pentru a produce vitamina D.
In ultima perioada, anumite institutii si-au schimbat radical atitudinea: dupa ce multa vreme ne-au sfatuit sa ne punem palarii si sa ne dam cu creme protectoare in zilele insorite, acum ne recomanda tuturor sa stam la soare 10-15 minute pe zi (pe cat posibil, fara crema protectoare), avand grija sa nu ne ardem. In plus, oamenii de stiinta continua sa aduca dovezi ca nivelurile mai ridicate de vitamina D ne pot proteja la batranete de boli cronice precum diabetul si afectiunile cardiace. Anul trecut, un studiu efectuat pe 90 de pacienti cu diabet de tip 2 a pus in evidenta faptul ca cei care au primit cate un iaurt imbogatit cu vitamina D au inregistrat o scadere a nivelul zaharului din sange si au pierdut in greutate, spre deosebire de cei care au primit iaurt simplu.
Un alt studiu a aratat ca arterele sunt mai putin expuse procesului de rigidizare la cei care au un nivel ridicat de vitamina D, ceea ce poate reduce riscul de boli cardiace. Iar daca aveti cancer de san si faceti tratament cu medicamente care blocheaza estrogenul, suplimentul de vitamina D poate reduce durerile osoase si articulare.
Un rol si in perioada intrauterina?
Potrivit lui Oliver Gillie, unul dintre medicii britanici care lupta pentru constientizarea rolului vitaminelor, aportul de vitamina D este important chiar si inainte de nastere.
Gillie critica pozitia oficiala, potrivit careia femeile nu au nevoie de un supliment de vitamina D in timpul sarcinii, iar copiilor nu trebuie sa li se dea vitamina D mai inainte de sase luni.
„Nu poate sa fie adevarat, deoarece se stie ca, pe timpul iernii, 86% dintre britanici nu au in sange un nivel adecvat al acestei vitamine“, sustine Gillie, citand un studiu din 2007. „Multi copii nu beneficiaza de un nivel optim in perioada intrauterina.“
Organizatia Shine on Scotland (Soare peste Scotia) a cerut guvernului scotian sa ofere suplimente de vitamina tuturor mamelor insarcinate din tara, pentru a reduce incidenta „alarmanta“ a sclerozei multiple in randul populatiei. Acest apel a fost sustinut si de George Ebers, profesor de neurologie clinica la Universitatea Oxford, care afirma ca exista o stransa legatura intre scleroza multipla si deficienta de vitamina D.
Cu toate ca expertii sunt precauti in ceea ce priveste administrarea de suplimente gravidelor, un test efectuat recent a dat rezultate pozitive. Un numar de cinci sute de femei a fost impartit in doua grupuri, dintre care unul a luat zilnic 100 de micrograme de vitamina D (de cinci ori doza recomandata), iar celalalt, un placebo. S-a constatat ca gravidele cu cele mai ridicate niveluri de vitamina D au fost mai putin expuse infectiilor si riscului de sarcina prematura.
„Nu am constatat niciun efect advers. Testul a fost cat se poate de sigur si am observat multe efecte benefice“, sustine pediatrul american Bruce Hollis.
Doze si suplimente
Inainte, doza zilnica recomandata era de 5-10 micrograme, adica echivalentul a 200-400 IU (IU esteo unitate mai putin folosita, iar 1 microgram e egal cu 40 IU).
Cei care vor un nivel optim in sange spun ca avem nevoie de 80-100 de micrograme, dar criticii acestei idei sustin ca un aport de 20 de micrograme (doza recomandata in prezent) este suficienta pentru 99% din populatie.
Cat priveste suplimentele, exista mai multe variante, iar dozele variaza intre 50 si 100 de micro-grame. Ai grija sa cumperi vitamina D3, considerata cea mai puternica.
 
Vote it up
101
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza