Bunele maniere pe Facebook

Află cum poți evita gafele și cum îți păstrezi un profil plăcut în lumea virtuală.
 

Este oare Facebook o galerie de portrete false? Un mediu prielnic de exprimare pentru o mulţime de indivizi antisociali? De ce regulile nescrise ale interacţiunilor sociale sunt atât de des ignorate când comunicăm online? Noi i-am întrebat pe experţi. Şi le-am cerut să ne dezvăluie care sunt cele mai bune strategii pentru a gestiona relaţia cu utilizatorii enervanţi, disperaţi după atenţie şi cu ciudaţii care distribuie şi redistribuie tot felul de lucruri fără noimă, dar şi cum putem menţine propriile postări în atenţia prietenilor. Înainte să navighezi online, citeşte ce au de spus specialiştii.

 

Reţeaua Facebook este un instrument la îndemână pentru a menţine contactul cu vechii prieteni din liceu, pentru a arăta fotografii amuzante din ultima vacanţă cu familia şi pentru a ura „La mulţi ani!“ unui cerc larg de prieteni, fără să alergi după timbre poştale. Dar există şi inconveniente: când te afli în faţa ecranului unui computer, e uşor să scapi din mână conversaţia, uitând că te adresezi unui public numeros.

„Oamenii sunt mult mai îndrăzneţi pe Facebook decât în viaţa reală. Şi uneori uită că unele cuvinte pot fi jignitoare“, spune Wendy Mencel, preşedinte la Şcoala Canadiană pentru Protocol şi Etichetă.

Iată care sunt sfaturile experţilor, pentru a evita greşelile pe Facebook şi a-ţi îmbunătăţi relaţiile cu prietenii online.

 

6 Lucruri pe care să nu le faci pe Facebook

 

Nu folosi rețeaua pe post de tribună improvizată

Reţelele de socializare nu sunt cel mai potrivit mediu pentru a dezbate subiecte controversate, crede Louise Fox, o expertă în bunele maniere din Toronto, Canada.

„Subiectele politice sunt sensibile şi lucrurile tind să pară albe sau negre pe site-urile de socializare, unde cuvintele nu sunt însoţite de o anumită tonalitate a vocii sau de o expresie facială care să ajute interlocutorii să-ţi interpreteze corect spusele“. Dacă eşti dornic să-ţi împărtăşeşti opiniile politice şi/sau religioase, fă-o cu atenţie, altfel e posibil să te trezeşti cu „unfriend“ („şterge din lista de prieteni“).

Aşa are de gând să procedeze Cathy*, un cadru universitar de 50 de ani, cu un fost coleg de liceu, care i-a trimis recent o cerere de prietenie. „Postează critici înverşunate pe teme politice, de două-trei ori pe zi, iar eu nu-i împărtăşesc deloc opiniile“, explică ea. „Când am postat un link spre o ştire politică, mi-a dat o replică de 500 de cuvinte, pe pagina mea. A fost ca şi cum mi-ar fi bătut la uşă şi, la cinci minute după ce i-am dat drumul în casă, ar fi început să-mi ţină predici“.

 

Nu o lua personal

Dacă postezi detalii dure despre vreo afecţiune medicală sau imagini de la o petrecere între fete care s-a lăsat cu multă băutură, s-ar putea să apară consecinţe pe termen lung - mai ales dacă printre contactele de pe Facebook se numără şi parteneri de afaceri sau colegi de serviciu. Asta s-a întâmplat când Simone*, o directoare de marketing, a acceptat cererea de prietenie a unui furnizor, cu care lucra în mod regulat.

„A început să facă nişte comentarii scabroase şi să posteze linkuri spre imagini pornografice. Nu i-am dat „unfriend“, dar postările indecente l-au făcut să mă piardă de client“, spune ea.

Tinerii care au crescut cu site-uri de socializare ar putea fi mai înclinaţi să distribuie detalii nepotrivite, fără să ia în calcul un inconvenient major: că viitorii angajatori ar putea căuta informaţii despre ei pe internet. „Chiar dacă setările limitează postările la lista de prieteni, unul dintre aceşti prieteni ar putea avea o pagină publică - şi alţii le-ar putea vedea“, spune Wendy Mencel. În unele cazuri, astfel de postări pot compromite o angajare.

 

Nu-ți critica public „prietenii“

Nu e deloc recomandat să critici stilul parental al unei prietene sau să-ţi ataci rudele pe Facebook. „Persoanele care se cunosc şi se înţeleg reciproc destul de bine se mai tachinează din când în când, dar nu este niciodată adecvat să lansezi răutăţi sau să cauţi nod în papură în public. Anumite persoane s-ar putea simţi jignite. Şi există alte metode mai productive de a comunica ce nu îţi place“, spune Louise Fox.

 

Nu „pescui“ potențiali clienți

Sophie*, o recepţioneră de 30 de ani, i-a dat recent „unfollow“ („nu mai urmări“) unui prieten care o bombarda cu postări despre produsele pe care le vinde. „Îmi umplea fluxul de ştiri, primeam mesaje de notificare şi ajungeam să dau click şi să văd reclame ale companiei pentru care lucra. Era îngrozitor de enervant“.

Potrivit unui sondaj realizat de NM Incite, o agenţie de analiză a reţelelor de socializare, în asemenea situaţii poţi primi „unfriend“. „Pentru că a încercat să-mi vândă ceva“ a fost al treilea motiv menţionat de către cei care au apăsat butonul „unfriend“ (după „comentarii jignitoare“ şi „nu îl/o cunosc suficient de bine“). „Ex-ploatarea reţelei Facebook pentru creşterea vânzărilor este o formă de abuz al prieteniei virtuale“, spune Mencel. „Dacă vrei să-ţi promovezi afacerea, creează mai bine o pagină de companie. Astfel, prietenii pot să decidă dacă vor sau nu să urmărească noutăţile sau informaţiile respective“.

 

Nu urmări capra vecinului

Majoritatea oamenilor se prezintă într-o lumină favorabilă pe Facebook - şi nu e nimic rău în asta. Ca un album sau un oracol al secolului XXI, „Facebook este un forum în care scoţi în evidenţă calităţile tale şi lucrurile bune din viaţa ta“, spune psihologul Phoenix Deerhawke.

Dar dacă vezi pe pagina unui prieten numai postări euforice şi fotografii cu momente fericite, te poţi gândi că viaţa ta nu se compară cu a lui. Practica, numită în limba engleză „fakebooking“, te poate influenţa negativ. Într-adevăr, într-un studiu din anul 2012, despre psihologia în spaţiul virtual şi comportamentul în reţelele de socializare, sociologii au descoperit că elevii şi studenţii care folosesc Facebook au afirmat că prietenii lor – chiar şi cei pe care nu îi cunosc personal – sunt mai fericiţi şi duc o viaţă mai bună dec]t a lor.

Dacă timpul petrecut pe Facebook îţi afectează starea de spirit, poate ar trebui să-ţi schimbi perspectiva: „Facebook este ca un trailer la un film. Vezi doar cele mai interesante părţi. Nu vezi detaliile poveştii, finalul sau gafele“, spune Phoenix Deerhawke.

Dacă buna dispoziţie îţi este afectată negativ când urmăreşti paginile de Facebook ale prietenilor, „este necesar să conştientizezi că ei nu postează şi lucrurile neplăcute care li se întâmplă“, explică psihologul. La urma urmei, cine vrea să păstreze în amintire sau să facă selfie-uri în zilele proaste?

 

Nu cerși atenție

Am văzut cu toţii postări misterioase, menite să provoace îngrijorare sau să atragă simpatia, precum „Este cea mai proastă zi din viaţa mea“ sau „Nu-mi vine să cred că mi s-a întâmplat asta“. Ele îţi pot aduce răspunsurile aşteptate de la unii prieteni, dar alţii ar putea să le perceapă ca pe o încercare jalnică de a atrage atenţia.

„Foloseşte-ţi inteligenţa socială când postezi ceva şi întreabă-te care este motivaţia ta. E un mesaj pe care vrei într-adevăr să-l transmiţi altora sau doar o încercare egoistă de a te bucura de complimente pentru cel mai recent selfie?“, spune Louise Fox. Dacă pare a fi mai degrabă ultima variantă, merită să te gândeşti de două ori înainte de a posta.

 

6 Lucruri pe care să le faci pe Facebook

Aplică filtrul „față-n față“

Oamenii spun şi fac pe Facebook lucruri pe care nu le-ar face niciodată în viaţa reală, cum ar fi să-şi sâcâie prietenii pe motive religioase, să distribuie linkuri spre pagini cu conţinut jignitor sau să posteze opinii politice care inflamează spiritele. „Când eşti singur cu computerul tău, e uşor să uiţi că, de fapt, vorbeşti cu o mulţime de oameni“, spune psihologul Phoenix Deerhawke. „Pentru că nu îi vezi la faţă, poţi spune lucruri pe care nu le-ai rosti în lumea reală. Înainte de a posta, întreabă-te dacă i-ai spune aceleaşi lucruri unui prieten în timp ce beţi o cafea“, spune Wendy Mencel.

 

Folosește instrumentele pentru gestionarea relațiilor

Probabil că ai în listă şi persoane pe care nu prea le cunoşti sau care nu te interesează. Totuşi, ar fi delicat să refuzi o cerere de prietenie din partea şefului. Sau cineva căruia i-ai dat „unfriend“ s-ar putea simţi rănit. „Acei prieteni pot fi grupaţi pe o listă cu acces limitat („restricted“)“, spune Alexandra Samuel, specialistă în social media. „Astfel, ei vor vedea doar postările publice, nu şi pe cele pentru prieteni. Dar nu vor şti că nu au acces la toate noutăţile“.

Pentru a crea o listă de prieteni cu acces limitat, apasă pe săgeata cu v]rful în jos de pe bara albastră de meniu a Facebook. Apasă pe „settings“ („setări“), apoi pe „blocking“ („blocare“). Vei găsi „restricted list“ („lista de restricţionări“) în secţiunea „manage blocking“ („administrează blocările“). Apasă pe „edit list“ („editează lista“), din partea dreaptă, şi adaugă numele pe care le doreşti.

Dacă nu te interesează postările unui prieten sau te deranjează constant, dar nu vrei să îi dai „unfriend“ sau ai dori să-i vezi, totuşi, anumite postări, foloseşte opţiunea „unfollow“ („nu mai urmări“). Intră pe pagina lui şi alege de acolo opţiunea.

 

Ține sub control lauda de sine

Dacă exagerezi, postând la nesfârşit despre măreţele tale realizări, s-ar putea să-ţi îndepărtezi prietenii. „Verişoara mea postează fiecare notă de 10 pe care o iau copiii ei şi nu se mai satură să le arate tuturor ce haine şi-a cumpărat şi în ce excursii a mai fost“, spune Ioana*, o mamă de 43 de ani. „Doar lucrurile minunate ajung să fie postate, ceea ce face ca viaţa ei să pară perfectă, deşi eu ştiu că nu e deloc aşa! Nu pot să-i dau „unfriend“, dar i-am dat „unfollow“.

Cu atâtea laude şi selfie-uri, te-ai putea întreba dacă nu cumva unii dintre prietenii tăi de pe Facebook sunt narcisişti. Dar Phoenix Deerhawke spune că unii prieteni, care par egoişti, ar putea fi doar foarte singuri.

 

Grupează-ți prietenii

Dacă nu vrei să vezi zilnic postări cu clipuri prosteşti, creează liste personalizate. De exemplu, ai putea avea o listă principală de prieteni cu care interacţionezi des şi liste de prieteni cu care împărtăşeşti aceleaşi interese, cum ar fi iubitorii de câini sau gurmanzii. Pentru a crea liste personalizate, intră la secţiunea „friends“ (prieteni) şi apoi apasă pe „create list“ (creează o listă).

 

Analizează oportunitatea cererilor de prietenie

Dacă eşti angajator, nu e corect să le trimiţi angajaţilor tăi cereri de prietenie pe Facebook. „Este nepotrivit, pentru că există un dezechilibru de putere“, spune Wendy Mencel. „Dacă vrei să ştii mai multe despre angajaţi, conectează-te cu ei pe LinkedIn, care e o reţea profesională.“

Când copiii tăi trec de adolescenţă, ar putea fi o idee bună să nu te împrieteneşti cu ei pe Facebook. A fost alegerea corectă pentru Karen*, o asistentă medicală din Nebraska. „Fiica mea de 23 de ani mi-a cerut prietenia. Uitându-mă la pozele de la petreceri şi la postările necuviincioase, am constatat că mă deranjează ce face şi am ajuns să mă întreb ce nu-i în regulă cu ea“, spune Karen. „De când nu mai suntem prietene pe Facebook, relaţia noastră a avut numai de câştigat“.

„Pentru a se dezvolta, treaba unui tânăr de 18 sau 19 ani este să devină independent. În această etapă, poate face lucruri pe care nu e potrivit să le împărtăşească şi cu părinţii“, explică psihologul Deerhawke.

 

Ai grijă cum transmiți informații sensibile

„Unele persoane folosesc paginile de socializare ca pe nişte comunicate de presă personale“, spune Louise Fox. Poţi anunţa decesul unei vedete pe Facebook, dar e complet nepotrivit să te desparţi aşa de cineva sau să-ţi informezi rudele că a murit cineva drag. „În situaţii emoţionale, o discuţie faţă în faţă sau la telefon este mult mai potrivită“, crede expertul.

 

* Aceste nume au fost schimbate.

Sursa despre utilizatorii români de Facebook: Studiul State of social media, România 2013

Vote it up
220
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza