Beti multe lichide ca sa nu faceti pietre la rinichi

Error message

  • The file could not be created.
  • The file could not be created.
Unii spun ca pietrele la rinichi sunt mai severe decat durerile nasterii
 

Un adult din 10 se confrunta la un moment dat cu durerile cumplite pe care le provoaca eliminarea unei pietre de la rinichi. Unii spun ca sunt mai severe decat durerile nasterii. Pietrele la rinichi sunt consecinta unor depuneri microscopice din urina care ajung sa se solidifice, asemenea sarii ramase pe fundul unui pahar cu apa sarata dupa ce lichidul s-a evaporat. Exista mai multe tipuri de pietre la rinichi. Daca ati eliminat o piatra, medicul poate sa-i testeze compozitia si sa masoare valorile unor substante din sange si urina, pentru a alege cea mai buna metoda de prevenire a unor noi pietre.

Beti mai multe lichide. Marirea aportului de lichide este cea mai buna metoda de prevenire a pietrelor la rinichi. Un studiu a descoperit ca barbatii care produceau 2,6 l de urina pe zi (cantitatea medie este de 1,5 l) erau cu 29% mai putin predispusi la litiaza renala simptomatica decat cei care eliminau 1,3 l. La femei, eliminarea a minimum 2,7 l de urina pe zi a redus riscul cu 49% (comparativ cu 1,5 l pe zi). Pentru a atinge aceste „performante“, beti zilnic intre 3,5 si 4 l de lichide. Veti urina cam din doua in doua ore.

Mancati iaurt. Pana nu de mult, medicii isi avertizau pacientii predispusi la litiaza renala sa-si limiteze aportul de calciu. La urma urmei, pietrele de la rinichi sunt compuse in principal din calciu. Insa greseau! Persoanele care consuma cel mai putin calciu au cel mai mare risc de a face litiaza renala. (Putinii pacienti care sufera de hipercalciurie de absorbtie trebuie totusi sa-si limiteze aportul de calciu) Atentie, vorbim despre calciul din alimente – nu exista dovezi ca suplimentele de calciu ar reduce riscul. La femei, aceste suplimente maresc riscul de pietre la rinichi cu 20%.

Conform cercetatorilor, calciul ne protejeaza de litiaza renala deoarece se combina cu acidul oxalic – o sare prezenta in unele alimente, care favorizeaza formarea pietrelor la rinichi – si astfel il impiedica sa ajunga in urina. Cele mai bune surse de calciu sunt laptele degresat, iaurtul si branzeturile. Si boabele de soia verzi (edamame) sunt bogate in calciu. O sursa neasteptat de buna o constituie cerealele integrale pentru micul dejun; o singura portie contine pana la 1.000 mg de calciu. Cei mai multi oameni au nevoie de 1.200 mg de calciu pe zi pentru a-si proteja oasele, dar nu exista un nivel recomandat pentru reducerea riscului de pietre la rinichi.

Limitati consumul de alimente bogate in oxalati. Acest lucru e valabil pentru cei care au deja pietre la rinichi. Cercetatorii au descoperit ca anumite alimente cu continut mare de oxalati – spanac, revent, frunze de sfecla, capsuni, nuci, ciocolata, tarate de grau, arahide si migdale – maresc riscul litiazei renale. Daca nu puteti renunta la aceste alimente, consumati mai mult calciu odata cu ele. De pilda, adaugati capsuni taiate felii intr-un bol de cereale cu lapte, presarati migdale peste iaurt sau decorati salata de spanac cu branza degresata rasa.

Vote it up
314
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza