Apa de vita nobila

Industria de imbuteliere a apei se adreseaza si clientilor sofisticati. Ce bei la friptura? Zapada topita sau apa de ploaie?
 
<p>Fa cunostinta cu Filip Wretman, cel care va fi pivnicerul meu asta-seara. Vrei sa arunci o privire pe lista cu bauturi sau sa-ti recomande el ceva usor, cu accent mineral, textura catifelata si gust durabil? Pana te hotarasti ce apa iei, poate vrei, totusi, si niste vin la masa?
Ochii lui Wretman se lumineaza cand povesteste ca e prim-specialist in apa la luxosul hotel Ritz-Carlton din New York: "Apa e esenta vietii. A fost neglijata prea mult timp".
Desigur, hotelul Ritz-Carlton nu este singurul din oras unde apa a devenit vinul zilelor noastre. La restaurantul francez al lui Alain Ducasse, cotat cu patru stele de catre cotidianul "The New York Times", ti se aduce un cosulet din argint in care se odihnesc, elegante, sase sticle cu cele mai bune sortimente de apa minerala ale casei. De cealalta parte a oceanului, la Paris, multe restaurante de lux ofera, mai nou, o carte a apelor, iar magazinul Colette, de pe cocheta strada Saint-Honore, are un bar de apa minerala cu circa 100 de sortimente. Azi nu mai este de ajuns sa fii un snob al vinurilor, ci trebuie sa devii si specialist in ape minerale.
Oare nu este apa lichidul banal care odinioara cadea din cer, se prelingea in albia raului si curgea la robinet? Si nu era ea gratuita sau costa cel mult cativa banuti? Asa este, dar suntem in anii 2000, iar in orase precum New York sau Paris apa nu mai este o simpla... apa. In Europa e la moda un nou stil de viata: de ani de zile, cel putin 80% din francezi si italieni beau apa minerala. In America de Nord, peste 50% din populatie consuma apa imbuteliata. Vanzarile au crescut cu circa 10% pe an in ultimul deceniu. O crestere mai mare decat la oricare alta bautura. Industria de imbuteliere a apei valoreaza circa opt miliarde de dolari numai in America de Nord, cea mai mare piata de desfacere din lume. Analistii prevad ca, in viitorul apropiat, apa minerala va lua locul cafelei, ajungand pe locul doi in randul celor mai consumate bauturi de pe glob, dupa bauturile racoritoare.

Romanii consuma de doua ori si jumatate mai putina apa minerala fata de media europeana, cu toate ca Romania este a treia tara, dupa Franta si Italia, ca potential de exploatare a resurselor, a declarat in 2008, pentru NewsIn, directorul Apemin, Mihail Ianas. Pe de alta parte, consumul de apa minerala in Romania este in continua crestere. "Daca in 2006 s-au vandut 920 de milioane litri de apa, anul trecut s-a consumat 1,15 miliarde de litri", a mai mentionat Ianas, citat de Hotnews.ro. Conform statisticilor de la Centrul pentru Sondarea Opiniei si a Pietei si Canadean Ltd, consumatorii romani sunt, in proportie de 80%, absolventi de studii medii sau superioare. Orasenii prefera apa plata, dar cea carbogazoasa este in top, cu 70% din consumul total.

Oamenii se orienteaza spre apa minerala mai ales din motive de siguranta. Apa imbuteliata este considerata produs alimentar si se supune standardelor de calitate din domeniu. In al doilea rand, apa minerala e benefica pentru sanatate. In timp ce un pahar de 150 de mililitri de vin contine 100 de calorii, apa minerala contine zero calorii. In plus, "apele imbogatite" cu substante nutritive au un aport sporit de calciu (benefic pentru femeile insarcinate), vitamine, extracte vegetale, ginkgo biloba si echinaceea. Exista si un amestec mineral energizant de potasiu, calciu si magneziu. Dar oare aceasta apa chiar ofera beneficii in ceea ce priveste sanatatea? Nimic nu a fost dovedit stiintific deocamdata, insa aceasta nu ii impiedica pe oameni sa o consume de parca ar fi scoasa din fantana tineretii.

Ideea infiintarii unui post de pivnicer specialist in ape minerale i-a venit pentru prima oara directorului departamentului de mancare si bautura al hotelului Ritz-Carlton cu circa sase luni inainte de inaugurarea hotelului. In timp ce lua cina in compania catorva bancheri, intr-un restaurant din centrul orasului, el a observat ca toti au comandat apa minerala carbogazoasa. Atunci si-a dat seama ca, desi vanzarea apei in lantul hotelier crestea cu circa 5% pe an, ar fi putut ridica cifra pana la 20%, mai ales in zona Battery Park, situata in apropierea cartierului financiar al orasului.
Inca de cand a auzit ca se va deschide un nou hotel, Filip Wretman, fiul unuia dintre cei mai renumiti bucatari din Stockholm, a simtit ca vrea sa faca parte din echipa. El a ocupat, initial, postul de manager al barului, dupa inaugurarea hotelului Ritz-Carlton, in ianuarie 2002. Ulterior, a fost numit prim-pivnicer de apa, iar in februarie 2002, cei doi au adunat si au gustat sute de sortimente de apa plata si carbogazoasa din intreaga lume. Fiecare provenea dintr-o recolta exceptionala, iar in cazul celor selectate de hotel, Wretman poate sa spuna, in prezent, care este nivelul de minerale, sodiu si calciu si poate identifica aromele fine, printre care nu figureaza mirosul de tevi ruginite sau de bazin de inot.

Daca faci o alegere buna, Wretman s-ar putea chiar sa-ti impartaseasca una-doua barfe din domeniul apelor minerale. De exemplu, cea mai pura apa din lume este cea din izvorul norvegian Voss, extrasa dintr-un put subteran extrem de curat si imbuteliata inainte de a intra in contact cu aerul. Se spune ca, dintre bauturile nonalcoolice, apa minerala Voss este alegerea numarul unu a cantaretei Madonna si a lui Bono, solistul formatiei U2. Chiar si sticla, creata de fostul director artistic al casei de moda Calvin Klein, sugereaza, discret, pe ce treapta a evolutiei se situeaza consumatorul acestei ape, spre deosebire de diletantii de la masa alaturata, care beau, poate, chiar apa de la robinet.
Intr-o seara de primavara tarzie, Wretman va sugereaza sa incepeti cu o apa minerala carbogazoasa: o sticla usor racita de San Pellegrino, cu bule gratioase, care nu trebuie sa fie prea umflate. Si, pentru Dumnezeu, sa nu care cumva sa cereti cuburi de gheata! E ca si cum ati bea dintr-un pahar murdar! Apoi, puteti trece la o apa plata care sa nu va raneasca papilele gustative, precum Fiji, provenind din ploaia cazuta in urma cu 450 de ani pe pamantul virgin al insulei din Pacificul de Sud. In incheiere, la branzeturi sau la sufleul de ciocolata, incercati un Perrier. Veti avea nevoie de bule agresive, care sa va curete bolta palatina.

Apele minerale de la Ritz sunt insa o nimica toata fata de alte oferte de pe piata. Siropul de Nori King Island garanteaza prezenta a 4.875 de picaturi de roua tasmaniana imbuteliate in sticluta de 375 de mililitri, iar Lurisia e zapada topita italieneasca, adusa dintr-o grota vulcanica descoperita de Marie Curie in 1917, cand plecase in cautare de uraniu. Ea a numit-o "un miracol de puritate", insa in ziua de azi presedintele companiei ar numi-o, fara indoiala, "un miracol de profit". Mai e si Chatledon, una dintre cele mai vechi si mai exclusiviste ape, originara dintr-un sat din Auvergne, care nu are gust si se  se bea candva la masa Regelui Soare. Foarte indragita in America de Nord este Iceberg Water, provenita din aisbergurile uriase si din bucatile de calota glaciara care plutesc pe apele din jurul coastelor Newfoundland. Canada este, de fapt, castigatoarea jocurilor olimpice ale apelor minerale. La Premiile internationale ale degustatorilor de apa din 2002, Blue Moon Water Systems din Brandon, Manitoba, a castigat medalia de aur la categoria puritate a apei potabile, in timp ce apa Canadian Mountain din Barrie, Ontario, a iesit pe locul al doilea la categoria apa minerala plata.

Arthur von Wiesenberger, specialist in ape, este unul dintre putinii specialisti din America de Nord si autorul a patru carti, printre care si Oaza: Ghidul complet al apei minerale din intreaga lume. El crede ca, prin exercitiu, oamenii pot ajunge sa deosebeasca un sortiment de apa de altul: "Fiecare este unic. Badoit este foarte usor carbogazoasa: merge excelent cu mancarea. Volvic este usoara si aproape dulce la gust. Trinity e o apa foarte interesanta, cu textura matasoasa". De mic copil, Von Wiesenberger, al carui tata lucra la o banca de investitii, s-a plimbat prin toate marile orase din Italia, Franta si Elvetia, unde se consuma zilnic apa minerala. Inca de pe atunci tinea un jurnal al apei, notandu-si marcile care ii placeau cel mai mult. "Pana si Heck, dalmatianul meu, putea sa faca deosebirea dintre apa minerala si cea de la robinet", spune el.

Dar apa simpla, de la robinet, este, oare, chiar atat de rea? Nicidecum. De fapt, apa potabila din reteaua de alimentare a orasului New York a fost numita timp de peste un secol "sampania de la robinet", fiind considerata pana de curand una dintre cele mai bune din lume din punct de vedere al gustului si puritatii. La fel, la Londra, revista "Health Which?" a descoperit ca apa de la robinet provenind din Tamisa este mai buna la gust decat unele marci de apa minerala, care sunt de pana la 400 de ori mai scumpe. Bucurestiul, insa, nu e Londra, asa ca va sfatuim sa filtrati sau sa fierbeti apa.

Producatorii de racoritoare considera apa minerala urmatorul teren de lupta. Peste 25% din apa imbuteliata este doar apa de la robinet purificata. Majoritatea celor mai bine vandute marci de apa minerala sunt detinute de cateva companii. Cel mai mare producator este gigantul european Nestlé, care detine marcile Perrier, San Pellegrino, Aqua Panna, Buxton, Poland Spring sau Vittel. Grupul Danone are marcile Dannon, Evian, Volvic, Badoit si Naya.
Clientii comanda aceste marci, iar companiile producatoare si proprietarii de restaurante urmaresc profituri cat mai mari. Adaosul comercial practicat in cele mai multe restaurante la vin este de 300 pana la 500 la suta. Dar cum apa este mult mai ieftina decat vinul, iar multe dintre marcile sofisticate nu pot fi gasite in magazine, consumatorii nu baga de seama sau poate, pur si simplu, nu le pasa.
Drept urmare, tot mai multe restaurante cedeaza presiunii modei de a vinde apa minerala. Potrivit unui articol publicat in anul 2002 de cotidianul "The Wall Street Journal", unele dintre tacticile cele mai rusinoase presupun asezarea apetisantelor sticle de apa pe masa, urmarindu-se efectul vizual, includerea marcilor de apa in meniu fara a le preciza pretul sau turnarea apei in paharele clientilor fara a cere consimtamantul acestora. Un filmulet didactic produs de San Pellegrino ii incurajeaza pe chelneri sa umple mereu cu apa paharele clientilor.

Poate ca unora le vine sa stranguleze ideea de chelar de apa, cu lantul de la paharelul pentru degustare, purtat de pivniceri la gat. Fenomenul apei castiga, insa, tot mai mult din terenul adjudecat pana acum de vin. Aceasta izvoraste dintr-un capitalism a carui sursa este adanc inradacinata in cultura noastra.</p>

Vote it up
224
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza