Alimentația și starea de spirit

Care sunt alimentele care te ajută să-ți păstrezi buna dispoziție
 

Articole similare

Deseori, depresia sau incapacitatea de a funcționa la parametrii optimi pot fi puse pe seama unor deficiențe alimentare. Alimentele care conțin triptofan – un aminoacid numit adesea și „antidepresiv natural“ – au efecte benefice asupra stării de spirit. Triptofanul este un aminoacid esențial, ceea ce înseamnă că nu poate fi produs de organism și trebuie să-l obținem din alimentație.

Corpul folosește triptofanul pentru a fabrica vitamina B3 (niacină) și serotonină. Serotonina pare să favorizeze un somn odihnitor și o stare de spirit stabilă. O alimentație săracă în triptofan duce la scăderea nivelului de serotonină, ceea ce poate cauza depresie, insomnie, dificultăți de concentrare și creștere în greutate. Un studiu efectuat la Universitatea McGill din Canada a descoperit că starea de spirit a bărbaților sănătoși se deteriora considerabil după scăderea nivelului de triptofan, iar un studiu recent din SUA, finanțat de NIDA (National Institute on Drug Abuse – Institutul Național pentru Abuzul de Droguri) sugerează că deficiența de triptofan este legată de depresie și impulsivitate.

Deficiența de serotonină a fost implicată și în unele cazuri de obezitate și supraalimentație, deoarece afectează capacitatea creierului de a percepe senzația de foame și de sațietate (creierul nu-și dă seama când ați mâncat suficient).

Când consumați alimente bogate în triptofan, nivelul de serotonină din organism crește. Din acest motiv, triptofanul se folosește în tratamentul depresiei, anxietății și insomniei și, totodată, suprimă apetitul, favorizând scăderea în greutate. Însă, la copii și bebeluși, deficiența de triptofan poate duce la slăbire, nu la creștere în greutate.

Pentru ca triptofanul să fie transformat în niacină (care menține sănătatea sistemelor digestiv și nervos), organismul are nevoie de cantități suficiente de:

•Fier

•Riboflavină (vitamina B2), se găsește în spanac și alte legume cu frunze verzi, fructe, ficat, rinichi și lapte

•Vitamina B6: se găsește în ficat, pește, orez integral, majoritatea legumelor, banane, struguri, carne slabă, unt, ouă, brânzeturi și lapte

 

Alimente bogate în triptofan

 

Încercați să mâncați în fiecare zi două sau trei dintre alimentele de mai jos, în cantități mici.

•Banane

•Brânzeturi diverse (inclusiv brânză de vaci; șvaițerul este extrem de bogat în triptofan)

•Ouă

•Pește

•Carne (atât carnea roșie, cât și carnea slabă sunt surse bogate de triptofan: vită, miel, pui, curcan, porc)

•Lapte (inclusiv lapte de soia; se recomandă să beți lapte înainte de culcare pentru a avea un somn odihnitor)

•Nuci (de toate tipurile, precum alune de pădure, arahide, miez de nucă, nuci Caju, nuci de Brazilia; nucile de Brazilia constituie și o sursă bună de seleniu)

•Mazăre

•Cartofi

•Semințe de dovleac

•Orez (alb și integral)

•Semințe de susan

•Boabe de soia

•Spanac

•Spirulină (o algă microscopică verde-albăstruie care trăiește în apele dulci și sărate, se găsește la magazinele de produse naturiste)

•Semințe de floarea-soarelui

•Tofu

•Făină de grâu

•Iaurt

 

Sursa: Reader’s Digest – “Calmul înseamnă sănătate”

 

Vote it up
259
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza