Vreau sa ma las de fumat

Te-ai hotarat sa te lasi de fumat, dar cel mai greu obstacol este chiar lupta cu mintea si corpul tau. Noi am cercetat toate metodele care te-ar putea ajuta.
 

Renuntarea brusca

O varianta cu minime eforturi de pregatire este sa te
lasi deodata de acest obicei si fara niciun ajutor. Numai ca cei mai multi
considera aceasta varianta prea putin tentanta. Daca esti un fumator inrait sau
ai mai incercat sa te lasi si nu ai reusit, poate ca aceasta cale nu este cea
mai potrivita pentru tine. Renee Bittoun, director al Centrului pentru
Dependenta de Nicotina din cadrul Institutului de Cercetare a Creierului din
Sydney, explica motivele esecului in cazul majoritatii celor care au incercat
sa renunte la fumat brusc, complet si fara ajutor: "Renuntarea la fumat nu
tine doar de vointa. Mai exista si problema simptomelor cauzate de
renuntare". In opinia dr. Magdalena Ciobanu, pneumolog la Institutul
"Marius Nasta" din Bucuresti, motivatia e foarte importanta: "Ca
sa reusesti, trebuie sa vrei cu adevarat sa te lasi", spune ea.

Avantaje: nu trebuie sa planifici si nici sa faci
cheltuieli

Dezavantaje: are sanse mici de succes si nu
functioneaza pentru oricine

Renuntarea progresiva

Mai putin abrupta decat metoda de mai sus, aceasta
varianta consta in reducerea treptata a tigarilor pana la renuntarea totala la
fumat. Este potrivita pentru fumatorii care vor sa se lase de fumat "cu
incetinitorul". Ar fi bine sa stii totusi ca ultimele fumuri provoaca cea
mai mare placere. "Multi au constatat ca ultima tigara este cea mai buna,
iar aceasta descoperire le-a ingreunat si mai mult renuntarea", declara
Ron Borland, cercetator principal la Consiliul Oncologic Victoria, din
Australia.

Avantaje: nu costa mult si e o experienta de invatare
utila

Dezavantaje: sanatatea ta nu va da semne de
imbunatatire decat dupa ce ajungi la zero tigari fumate, iar succesul metodei
este destul de limitat

Guma cu nicotina

Disponibila in variante de 2 mg sau 4 mg, aceasta guma
speciala elimina nevoia de a fuma introducand in orga­nism o doza mica de
nicotina. De fapt, spre deosebire de guma de mestecat obisnuita, aceasta guma
nu trebuie sa fie mestecata! Introdu guma in gura si tine-o intre dinti si
obraz, pentru ca nicotina sa fie absorbita prin tesutul din interiorul gurii. Dr.
Matthew Peters, seful Centrului Respirator al Spitalului Concord din Sydney,
recomanda ca, in perioada in care folosesti guma, sa eviti bauturile acidulate.
Acestea pot impiedica absorbtia de nicotina.

Avantaje: poate fi tinuta in geanta si reprezinta un
remediu instantaneu

Dezavantaje: are gust nu tocmai placut si se poate
lipi de dinti

Plasturi cu nicotina

Cu plasturii, decizia de a te lasa de fumat se poate
"lipi" usor de tine (in sensul propriu!). Plasturii se aplica pe
piele si elibereaza nicotina in organism in doze mici si continue. Purtati pe
timp de zi si uneori si noaptea, plasturii alimenteaza organismul cu doze
continue de nicotina pentru a-ti inabusi dorinta de fumat. "Daca
mestecatul de guma si bomboane cu nicotina duce deseori la valori ridicate ale
nicotinei in orga­nism, plasturii distribuie nicotina in mod uniform pe tot
parcursul zilei", explica Borland.

Avantaje: metoda convenabila si simpla, care nu
necesita eforturi deose­­bite de implicare personala

Dezavantaje: pot duce la probleme de somn si iritatii
ale pielii si nu stiu sa adapteze fluxul de nicotina eliberata la nevoia
fluctuanta a organismului

Medicamente pe baza de reteta


Exista in farmacii doua medicamente de acest fel. Testele
clinice au demonstrat eficienta lor, insa trebuie sa consulti un doctor pentru
a afla daca vreunul dintre ele este potrivit pentru tine.

In

Romania
, Ministerul Sanatatii le-a
introdus in programul Stop Fumat.

Cei care se prezentau la un
centru de consiliere puteau primi o reteta gratui­ta. Unul din medicamentele
prescrise inlatura efectul nicotinei, eliminand placerea asociata cu fumatul. Celalalt
e un antidepresiv care se recomanda de obicei celor care sufera de epilepsie. La
fumatori, el reduce pofta de tigara prin eliminarea simptomelor de renuntare la
nicotina.
 

Avantaje: inhiba dorinta

Dezavantaje: nu sunt potrivite pentru oricine

Tigarile din plante

Acestea nu contin nicotina. Se ga­sesc in farmacii,
dar nu e recomandata utilizarea lor decat pentru o perioada scurta de timp
(intre o luna si trei luni). Aceste tigari sunt destinate mai mult celor care
nu pot scapa de gest in sine. "Parerea mea e ca tigarile de plante nu
reprezinta o metoda foarte buna pentru a te lasa de fumat, tocmai pentru ca nu
renunti la gesturile pe care le implica fumatul. Dar sunt folositoare dupa ce
te-ai lasat, in momentele dificile, cand simti nevoia de a aprinde o
tigara", spune dr. Ciobanu.

Avantaje: sunt bune pentru momentele de criza

Dezavantaje: produc mult fum urat mirositor, nu au
gust bun si nu te scapa de gesturile pe care le presupune fumatul

Picaturi

Atat in farmacii, cat si la Plafar poti gasi si
solutie antitabac, care se admi­­nistreaza sub forma de picaturi. Aceasta
contine un extract de plante care iti provoaca dezgustul cand vine vorba de a
fuma o tigara, ajutandu-te astfel sa-ti depasesti faza de dependenta. Se
administreaza cate 10 picaturi diluate in apa de 3-4 ori pe zi.

Avantaje: ajuta la scaderea progresiva a numarului de
tigari

Dezavantaje: pot crea o stare generala de rau, uneori
insotita de greata si ameteli

Tratamente complementare

Daca vrei sa renunti la fumat prin metode neobisnuite,
poti apela la o varietate de solutii, de la acupunctura la hipnoterapie. Dar au
acestea vreun efect? "Metodele complementare nu-ti vor imbunatati, dar
nici nu-ti vor inrautati sansele de a te lasa de fumat", este de parere
dr. Peters. "Aceste metode au fost evaluate si nu exista o diferenta
semnificativa fata de placebo. Dar, atata timp cat o persoana nu se
descurajeaza, e bine sa in­cerce orice metoda care crede ca ar putea-o ajuta. Important
e sa perseve­reze", este de parere dr. Ciobanu.

Avantaje: pot fi eficiente daca sunt combinate cu
sedinte de consiliere

Dezavantaje: nu s-a putut dovedi ce beneficii aduc si
pot fi scumpe

Consiliere psihologica

Expertii nostri considera ca programele de consiliere
se numara printre cele mai eficiente solutii de renuntare la fumat. Aceasta
metoda te ajuta sa intelegi mecanismul propriei dependente si sa construiesti
baza pentru renuntare si autocontrol. Eficacitatea programelor de consiliere
poate fi imbunatatita daca este combinata cu terapia cu inlocuitori de nicotina
si cu recomandari comportamentale. "Sansele de a te lasa de fumat sunt
mult mai mari daca mergi la medic si la psiholog decat daca incerci sa o faci
de unul singur, cu atat mai mult cu cat acesti specialisti te pot ajuta sa-ti
diminuezi suferinta, sa treci cu bine peste perioadele critice", spune dr.
Ciobanu. Daca te-ai hotarat sa renunti la tigari, poti sa apelezi la programul
Stop Fumat! initiat de Ministerul Sanatatii inca de anul trecut. Conform
datelor, aproape 4.000 de romani au apelat la acest program si in jur de 2.000
chiar au reusit sa se lase de fumat. Afla cum poti fi ajutat sunand la telverde
0800878673 sau intrand pe site-ul de internet al Centrului National pentru
Renuntare la Fumat, www.stopfumat.eu. Aici vei gasi o harta. Selecteaza judetul
in care locu­iesti si fa clic. In acest fel poti afla care este cel mai
apropiat centru de consi­liere sau specialist la care poti apela, precum si cel
mai bun plan de actiune pe care-l poti urma pentru a renunta la fumat. Un alt
site foarte util este cel al Societatii Romane de Pneumologie, www.srp.ro, unde
vei gasi un Ghid de renuntare la fumat. Acesta cuprinde recomandari de
tratament si sfaturi pentru anumite categorii precum gravidele si tinerii sub
18 ani.

Avantaje: confera sprijin psihologic si eficienta pe
termen lung

Dezavantaje: nu exista

Mituri distruse despre renuntarea la fumat

Expertii combat cateva dintre cele mai raspandite idei
preconcepute despre fumat:

Mit: "Tigarile slabe sunt o optiune mai
sanatoasa".

Adevar: Nu sunt mai putin nocive. Este important sa
urmaresti si modul in care fumezi, nu doar cantitatea; daca tragi fumuri mari
dintr-o tigara, fie ea si cu mai putin gudron, vei absorbi o cantitate mai mare
de nicotina.

Mit: "Mi-as putea administra o supradoza de
nicotina prin terapia cu inlocuitori cu nicotina".

Adevar: Daca respecti instructiunile acestui
tratament, vei introduce in organism mai putina nicotina decat din tigari.

Mit: "Nu fumez mult, asa ca nu pot fi considerat
dependent".

Adevar: Dependenta poate fi masurata in functie de
"timpul scurs pana la prima tigara". Daca esti un fumator inrait, vei
simti nevoia de o tigara in primele 30 de minute de la trezire.

Mit: "Ma voi ingrasa daca ma las de fumat".

Adevar: Poti fi tentat sa inlocuiesti tigarile cu
mancare dupa ce renunti la fumat, dar este bine sa eviti aceasta capcana. Exercitiile
fizice regulate si mancarea sanatoasa te vor tine departe de acumularea de
kilograme.


Fa-ti curaj!

Primii pasi sunt cei mai grei, asa ca urmeaza
sfaturile expertilor nostri pentru a incepe o viata fara tigari:

- incearca mai multe metode pentru a o descoperi pe
cea mai potrivita

- pune-ti interdictie la fumatul in casa si in masina

- nu-ti face planuri nerealiste si nu-ti schimba viata
drastic

- nu te compara cu altii

- porneste cu incredere

Vote it up
124
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza