Vreau să mă las de fumat

 

Renunțarea bruscă

O variantă cu minime eforturi de pregătire este să te laşi deodată de acest obicei și fără niciun ajutor. Numai că cei mai mulți consideră această variantă prea puțin tentantă. Dacă eşti un fumător înrăit sau ai mai încercat să te laşi şi nu ai reuşit, poate că această cale nu este cea mai potrivită pentru tine. Renee Bittoun, director al Centrului pentru Dependența de Nicotină din cadrul Institutului de Cercetare a Creierului din Sydney, explică motivele eşecului în cazul majorității celor care au încercat să renunțe la fumat brusc, complet și fără ajutor: „Renunțarea la fumat nu ține doar de voință. Mai există şi problema simptomelor cauzate de renunțare“. În opinia dr. Magdalena Ciobanu, pneumolog la Institutul „Marius Nasta“ din București, motivația e foarte importantă: „Ca să reușești, trebuie să vrei cu adevărat să te lași“, spune ea.

+ Avantaje: nu trebuie să planifici și nici să faci cheltuieli

- Dezavantaje: are şanse mici de succes și nu funcționează pentru oricine

Renunțarea progresivă

Mai puțin abruptă decât metoda de mai sus, această variantă constă în reducerea treptată a țigărilor până la renunțarea totală la fumat. Este potrivită pentru fumătorii care vor să se lase de fumat „cu încetinitorul“. Ar fi bine să ştii totuşi că ultimele fumuri provoacă cea mai mare plăcere. „Mulți au constatat că ultima țigară este cea mai bună, iar această descoperire le-a îngreunat şi mai mult renunțarea“, declară Ron Borland, cercetător principal la Consiliul Oncologic Victoria, din Australia.

+ Avantaje: nu costă mult şi e o experiență de învățare utilă

- Dezavantaje: sănătatea ta nu va da semne de îmbunătățire decât după ce ajungi la zero țigări fumate, iar succesul metodei este destul de limitat

Guma cu nicotină

Disponibilă în variante de 2 mg sau 4 mg, această gumă specială elimină nevoia de a fuma introducând în organism o doză mică de nicotină. De fapt, spre deosebire de guma de mestecat obişnuită, această gumă nu trebuie să fie mestecată! Introdu guma în gură și ține-o între dinți şi obraz, pentru ca nicotina să fie absorbită prin țesutul din interiorul gurii. Dr. Matthew Peters, şeful Centrului Respirator al Spitalului Concord din Sydney, recomandă ca, în perioada în care folosești gumă, să eviți băuturile acidulate. Acestea pot împiedica absorbția de nicotină.

+ Avantaje: poate fi ținută în geantă și reprezintă un remediu instantaneu

- Dezavantaje: are gust nu tocmai plăcut și se poate lipi de dinți

Plasturi cu nicotină

Cu plasturii, decizia de a te lăsa de fumat se poate „lipi“ uşor de tine (în sensul propriu!). Plasturii se aplică pe piele şi eliberează nicotină în organism în doze mici şi continue. Purtați pe timp de zi şi uneori și noaptea, plasturii alimentează organismul cu doze continue de nicotină pentru a-ți înăbuşi dorința de fumat. „Dacă mestecatul de gumă şi bomboane cu nicotină duce deseori la valori ridicate ale nicotinei în organism, plasturii distribuie nicotina în mod uniform pe tot parcursul zilei“, explică Borland.

+ Avantaje: metodă convenabilă și simplă, care nu necesită eforturi deosebite de implicare personală

- Dezavantaje: pot duce la probleme de somn și iritații ale pielii și nu știu să adapteze fluxul de nicotină eliberată la nevoia fluctuantă a organismului

Medicamente pe bază de rețetă

Există în farmacii două medicamente de acest fel. Testele clinice au demonstrat eficiența lor, însă trebuie să consulți un doctor pentru a afla dacă vreunul dintre ele este potrivit pentru tine. În România, Ministerul Sănătății le-a introdus în programul Stop Fumat. Cei care se prezentau la un centru de consiliere puteau primi o rețetă gratuită. Unul din medicamentele prescrise înlătură efectul nicotinei, eliminând plăcerea asociată cu fumatul. Celălalt e un antidepresiv care se recomandă de obicei celor care suferă de epilepsie. La fumători, el reduce pofta de țigară prin eliminarea simptomelor de renunțare la nicotină.

+ Avantaje: inhibă dorința

- Dezavantaje: nu sunt potrivite pentru oricine

Țigările din plante

Acestea nu conțin nicotină. Se găsesc în farmacii, dar nu e recomandată utilizarea lor decât pentru o perioadă scurtă de timp (între o lună și trei luni). Aceste țigări sunt destinate mai mult celor care nu pot scăpa de gest în sine. „Părerea mea e că țigările de plante nu reprezintă o metodă foarte bună pentru a te lăsa de fumat, tocmai pentru că nu renunți la gesturile pe care le implică fumatul. Dar sunt folositoare după ce te-ai lăsat, în momentele dificile, când simți nevoia de a aprinde o țigară“, spune dr. Ciobanu.

+ Avantaje: sunt bune pentru momentele de criză

- Dezavantaje: produc mult fum urât mirositor, nu au gust bun și nu te scapă de gesturile pe care le presupune fumatul

Picături

Atât în farmacii, cât și la Plafar poți găsi și soluție antitabac, care se administrează sub formă de picături. Aceasta conține un extract de plante care îți provoacă dezgustul când vine vorba de a fuma o țigară, ajutându-te astfel să-ți depășești faza de dependență. Se administrează câte 10 picături diluate în apă de 3-4 ori pe zi.

+ Avantaje: ajută la scăderea progresivă a numărului de țigări

- Dezavantaje: pot crea o stare generală de rău, uneori însoțită de greață și amețeli

Tratamente complementare

Dacă vrei să renunți la fumat prin metode neobişnuite, poți apela la o varietate de soluții, de la acupunctură la hipnoterapie. Dar au acestea vreun efect? „Metodele complementare nu-ți vor îmbunătăți, dar nici nu-ți vor înrăutăți șansele de a te lăsa de fumat“, este de părere dr. Peters.

„Aceste metode au fost evaluate și nu există o diferență semnificativă față de placebo. Dar, atâta timp cât o persoană nu se descurajează, e bine să încerce orice metodă care crede că ar putea-o ajuta. Important e să persevereze“, este de părere dr. Ciobanu.

+ Avantaje: pot fi eficiente dacă sunt combinate cu ședințe de consiliere

- Dezavantaje: nu s-a putut dovedi ce beneficii aduc și pot fi scumpe

Consiliere psihologică

Experții noştri consideră că programele de consiliere se numără printre cele mai eficiente soluții de renunțare la fumat. Această metodă te ajută să înțelegi mecanismul propriei dependențe şi să construiești baza pentru renunțare şi autocontrol. Eficacitatea programelor de consiliere poate fi îmbunătățită dacă este combinată cu terapia cu înlocuitori de nicotină și cu recomandări comportamentale.

„Șansele de a te lăsa de fumat sunt mult mai mari dacă mergi la medic și la psiholog decât dacă încerci să o faci de unul singur, cu atât mai mult cu cât acești specialiști te pot ajuta să-ți diminuezi suferința, să treci cu bine peste perioadele critice“, spune dr. Ciobanu.

Dacă te-ai hotărât să renunți la țigări, poți să apelezi la programul Stop Fumat! inițiat de Ministerul Sănătății încă de anul trecut. Conform datelor, aproape 4.000 de români au apelat la acest program și în jur de 2.000 chiar au reușit să se lase de fumat. Află cum poți fi ajutat sunând la telverde 0800878673 sau intrând pe site-ul de internet al Centrului Național pentru Renunțare la Fumat, www.stopfumat.eu. Aici vei găsi o hartă. Selectează județul în care locuiești și fă clic. În acest fel poți afla care este cel mai apropiat centru de consiliere sau specialist la care poți apela, precum și cel mai bun plan de acțiune pe care-l poți urma pentru a renunța la fumat. Un alt site foarte util este cel al Societății Române de Pneumologie, www.srp.ro, unde vei găsi un Ghid de renunțare la fumat. Acesta cuprinde recomandări de tratament și sfaturi pentru anumite categorii precum gravidele și tinerii sub 18 ani.

+ Avantaje: conferă sprijin psihologic și eficiență pe termen lung

- Dezavantaje: nu există

Vote it up
Votează
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza