Vitamina D din peste si ficat

Organismul nostru produce vitamina D sub actiunea razelor solare. In aceste conditii, de unde o putem procura iarna? Ne spune prof. dr. Horatiu D. Bolosiu, seful sectiei de reumatologie din cadrul Spitalului Judetean Cluj: din alimentatie. Pestele gras, galbenusul de ou sau ficatul sunt surse bogate in vitamina D.
 

Vitamina D este esentiala pentru sanatatea oaselor, dar
si pentru muschi, glande endocrine sau pentru sistemul nervos. Ea se formeaza
in piele dintr-un compus inrudit cu colesterolul, sub actiunea razelor solare.
Alimentele sunt o sursa secundara de vitamina D. "Mai mult de jumatate din
populatia globului are niveluri inadecvate de vitamina D, din cauza expunerii
insuficiente la soare si alimentatiei deficitare in aceasta substanta", atrage
atentia prof. dr. Horatiu D. Bolosiu. Cum expunerea la soare este foarte redusa
in sezonul rece, deficitul de vitamina D creste, iar alimentatia ar trebui sa
devina acum principala sursa.

"Din pacate, alimentatia omului modern este deficitara
din acest punct de vedere si poate aduce, in cel mai bun caz, doar un sfert din
necesarul zilnic. Alimentele bogate in vitamina D, precum pestele gras, uleiul
de peste, galbenusul de ou, ficatul, laptele integral si produsele lactate
nedegresate nu fac parte din regimul alimentar al majoritatii oamenilor, unii
pentru ca nu si le pot permite, iar altii pentru ca le evita. De exemplu, persoanele obeze sau cele cu
hipercolesterolemie care urmeaza o dieta restrictiva pot avea carente de
vitamina D", atrage atentia prof. dr. Horatiu D. Bolosiu.

In paralel cu alimentele bogate in vitamina D sunt
recomandate in acest sezon uleiul de peste si alte suplimente nutritive. "Preparatele comerciale de vitamina D contin si calciu, care nu este neaparat
necesar, pentru ca el poate fi asigurat mai usor din sursele alimentare
obisnuite", precizeaza specialistul.


ATENTIE, VARSTNICI!
In lipsa
vitaminei D, copiii sufera de rahitism, iar adultii de o boala osoasa inrudita,
numita osteomalacie, ambele caracterizate prin mineralizarea deficitara a
tesutului osos. Lipsa vitaminei D din organism este prezenta la peste 85% din
persoanele care sufera de osteoporoza, de aceea ele trebuie cu atat mai mult
sa-si asigure un nivel optim de vitamina D, atrage atentia prof. dr. Horatiu D.
Bolosiu.


Aport zilnic recomandat

:
Nou-nascuti
     20-25 microgr/zi


Copii 1-3 ani
    10 microgr/zi


Copii 4-12 ani   
5 microgr/zi


Adolescenti       5 microgr/zi


Adulti                5
microgr/zi


Varstnici 51-69 de ani      10 microgr/zi


Varstnici
peste 70 de ani  15
microgr/zi

Gravide
           10 microgr/zi


Femei care
alapteaza       10 microgr/zi


Surse alimentare

:
Somon 9 microgr/100 gr


Macrou 8,6 microgr/100 gr


Sardine 6,7
microgr/100 gr

Hering 6,2 microgr/100 gr

Ton 5 microgr/100 gr


Lapte integral 2,4 microgr/100 ml


Ficat de
vita 0,7 microgr/100 gr


Ou 0,6 microgr/ galbenus

Unt 0,2 microgr/100 gr



Sursa: Jurnalul National


Vote it up
171
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza