Tehnici de a gati cu grasimi putine

Gatitul cu grasime putina nu difera de cel obisnuit. Afla cum poti imbina retetele preferate cu un regim alimentar sanatos.
 






Fierberea inabusita

Fierberea
inabusita inseamna gatirea lenta a carnii si a legumelor, intr-un lichid
aromat, intr-un vas cu capac, la cuptor. Este foarte indicata in cazul
carnurilor macre si mai tari, cum ar fi cea de vanat sau in cazul legumelor
fibroase cum ar fi telina, prazul si ceapa. Nu este nevoie de ulei sau unt in
lichidul de fierbere, gustul fiind dat de ingredientele folosite, cum ar fi un
bulion bun, vin si verdeata proaspata, asa cum este cazul retetei Tocanita de
vita si legume in stil provensal.

In caserola

Este o
fierbere inabusita, la cuptor, cu diferenta ca bucata de carne este taiata in
cubulete. In mod traditional, bucate­lele de carne sunt rumenite in grasime mai
intai, iar dupa aceea se adauga lichidul si celelalte ingrediente. Nu este
nevoie sa renuntati la aceasta daca tineti cont de tehnicile de prajire cu
putina grasime prezentate mai jos.

Caserolele
sunt mult mai gustoase a doua zi. Racirea peste noapte mai are un avantaj:
grasimea din mancare se va ridica la suprafata, se va solidifica si poate fi
indepartata mai usor, obtinandu-se astfel o mancare mai sanatoasa.

Prajirea

Prajirea
superficiala: nu arunca tigaile din casa. Secretul metodelor de prajire cu
putina grasime consta intr-o tigaie de calitate, care sa nu lipeasca, cu fundul
gros, sau un tuci. De asemenea, masurati cu atentie cantitatea de ulei, unt ori
margarina pe care o folositi. Grasimea isi mareste volumul cand se incalzeste;
daca o adaugati in tigaia fierbinte, veti folosi mai putina decat credeati ca
este necesar. Va puteti ajuta si de o perie sau un servetel cu care sa ungeti
tigaia, obtinand astfel o pelicula fina de grasime.


Prajirea uscata:
este o metoda excelenta pentru
prepararea fara grasime a carnii si a pes­te­lui gras. O tigaie care nu lipeste
este folositoare, dar nu esentiala. Cel mai important este ca tigaia sa aiba un
fund foarte gros. Ea trebuie infier­bantata, dupa care se adauga carnea sau
pestele. Odata pusa, aceasta nu mai trebuie miscata sau intoarsa pana nu s-a
format o crusta.


Sotarea si prajirea rapida
se pot face fara grasimi, care pot
fi inlo­cuite cu un bulion de calitate, sos de soia ori suc de lamaie. Vezi
Pizza cu ceapa, branza feta si maghiran. Sunt cele mai bune metode pentru a
gati rapid legume.

Pentru a
preveni lipirea este foarte buna o tigaie care nu lipeste sau un tuci, dar si
mai important este sa amestecati incontinuu mancarea, astfel incat sa nu aiba
timp sa se lipeasca de fundul tigaii.

La gratar

Pentru
frigerea la gratarul din cuptor sub sursa de caldura aveti nevoie de o plasa
rigida care sa permita grasimii sa se scurga intr-o tava asezata dedesubt.
Frigerea la gratar este o alegere excelenta pentru carnea rosie sau de pui,
bacon sau ceafa, dar si pentru legumele suculente (dovlecei si ardei). De
asemenea, este indicata pentru prajirea cu foarte putina grasime a feliilor de
vinete.

Este o
tehnica de preparare rapida, eficienta atunci cand temperatura grata­rului este
mare. Pentru a obtine o mancare aromata si frageda, alimentele pot fi marinate
inainte de frigere.


Gratarul pe plita
este similar gratarului din cuptor,
insa caldura vine de jos. O tigaie pentru gratar, cu fundul ondulat, sau o
plita va permite grasimii sa se scurga de pe mancare.

Asigura-te
ca plita sau tigaia sunt foarte fierbinti, iar dupa aceea pune carnea. Unge cu
putin ulei carnea sau plita, desi acest lucru nu mai este necesar daca mancarea
a fost marinata.


Frigerea la gratar in stil barbecue
are avantajul prepararii fara
grasime, combinat cu faptul ca gratarul se face cu lemn sau carbune, care va
conferi un gust usor de afumat. Aceasta metoda este indicata pentru peste, pui,
orice fel de carne si legume, cum ar fi dovlecei, vinete, ceapa, ardei,
cartofi. Folosind marinate cu foarte putina grasime sau chiar fara, vei da
aroma mancarii si astfel vei transforma un gratar banal intr-un festin.

"En papillote"

Termenul se
refera la mancarurile impachetate in hartie pergament sau folie de aluminiu si
coapte la cuptor. Metoda este indicata pentru fructe de mare, pui, legume si
fructe care pot fi pregatite in portii. In loc de grasime se pot folosi vin sau
vermut, sucuri de citrice, verdeturi aromate si condimente. Cateva linguri de
lichid sunt de ajuns pentru ca mancarea sa se faca la abur si sa ramana
suculenta.

Fierberea in apa

Nu este
numai o metoda sanatoasa pentru pregatirea de oua "romanesti", ci
poate constitui chiar baza unei alimen­tatii cu cat mai putine grasimi. In apa
se pot adauga condimente sau diverse verdeturi; de asemenea, un strop de agent
acid, cum ar fi suc de citrice, otet sau vin. Este o metoda de pregatire
potrivita pentru peste, fructe de mare si carne de pui. Chiar si bucati mari de
carne, cum ar fi jambonul sau pulpa de miel, pot fi fierte astfel pentru a
obtine o carne frageda si extrem de suculenta.

Pentru
rezultate cat mai bune, apa nu trebuie sa dea in clocot, pentru ca fierberea
puternica duce la intarirea carnii si pierderea aromei. Cand fierbeti inabusit,
suprafata lichidului trebuie doar sa se increteasca usor.

Frigerea la cuptor

In functie
de cantitatea de grasime din mancarea preparata, frigerea la cuptor poate fi
considerata o metoda de preparare chiar fara grasime. In cazul carnii de pasare
sau al carnii rosii, nu este necesar sa mai adaugi grasime in vas. Folosind un
trepied pus in centrul vasului, grasimea din carne se va scurge pe fundul
vasului. Frigerea la cuptor este indicata pentru prepararea bucatilor mari de peste,
cum ar fi cod, peste-calugar sau lavrac.

Toate
tipurile de legume pot fi pregatite in acest mod, cu conditia sa le ungeti cu
putin ulei. Daca amesteci uleiul cu un strop de otet balsamic sau otet de
sherry, sirop ori sos de soia, nu numai ca vei folosi mai putin ulei, dar vei
aromatiza alimentele.

Fierberea la abur

Gatirea
mancarii in aburul fierbinte al apei ce clocoteste este mult mai indicata decat
fierberea in apa. Astfel se pastreaza substantele nutritive, culoarea si
textura mancarii si dureaza aproape la fel de putin. Prepararea la abur se
recomanda pentru peste si fructe de mare, pui si legume.

Se poate
folosi un vas special pentru prepararea la abur, un cos de bambus asezat peste
cratita sau peste tuci, o strecuratoare sau o sita puse peste oala. Cel mai
important lucru este sa puneti un capac care sa impiedice iesirea aburului.
Foloseste mereu ingrediente proaspete, de calitate, pentru ca aroma lor,
nefiind mascata de unt sau ulei, va determina gustul mancarii.

Vote it up
124
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza