Suplimentele alimentare

Te simti obosit si fara vlaga, iar colegul de serviciu si-a luat liber tocmai cand era mai mult de lucru? Te gandesti ca un supliment nutritional iti va da un pic de energie? S-ar putea sa nu ai dreptate. Afla cand este bine sa apelezi la vitaminele la cutie si care sunt riscurile folosirii lor frecvente.
 

Pana la urma, de ce atata valva in
jurul vitaminelor si mineralelor? De ce trebuie sa ne asiguram in permanenta ca
nu ducem lipsa de ele? Cunoscute sub denumirea generica de "antioxidanti",
acestea lupta impotriva produsilor nocivi rezultati in urma proceselor normale
din corp. Daca acesti produsi ar fi lasati sa-si faca de cap, atunci am arata
si ne-am simti la 30 de ani ca la 50. Tesuturile ar imbatrani prematur sub
asaltul substantelor nocive si bolile ne-ar pandi in orice moment.


Gustos si sanatos

Desi organismul are o nevoie atat de
mare de antioxidanti, este incapabil sa-i produca singur. De aceea, ii ia din
alimentatie. De exemplu, un pumn de legume verzi si 100 de grame de carne pe zi
iti asigura necesarul de fier. Un pumn de fructe oleaginoase (nuci) ii da
pielii tale vitamina E necesara pentru a deveni elastica, in timp ce o felie de
paine cu unt sau o salata de morcovi ofera atata vitamina A cata este nevoie
intr-o zi. Fructele si legumele colorate (rosii, afine sau morcovi) au cel mai
mare continut de minerale si de vitamine.

Ginseng, complex de vitamine, Ginkgo
biloba... Au denumiri stiin

t
ifice, cat sa te faca sa crezi ca toata oboseala va disparea. Specialistii
te avertizeaza sa nu cazi in capcana suplimentelor care pot inlocui orice.
Mesele peste ca­re sari in mod regulat raman pierdute.

Niciun complex de vitamine nu-t

i va aduce in organism
nutrien

t
ii de care ai
nevoie. Studiile arata ca organismul asimileaza mult mai bine vitaminele si
mineralele din alimente decat din flacoane frumos ambalate. Medicii au o vorba: "vitamine la pachet in lunile cu r": octombrie, noiembrie, decembrie...

Inseamna lunile in care corpul este
suprasolicitat de frigul de afara si vitregit de lumina puternica din sezonul
cald (care ajuta organismul sa produca vitamina D). Aceasta indica

t
ie este adaptativa.
Reusesti sa iei tot ce trebuie din alimenta

t
ie si te sim
t
i bine? Atunci la ce bun sa dai banii pe
pastile doar preventiv, te intreaba chiar specialistii.


Recomandate suprasolicitatilor, nu
pofticiosilor

Nu lua suplimente daca tu consideri ca
esti obosit. Sau, mai rau, doar pentru ca a venit perioada rece. Lasa doctorul
sa decida pentru tine! Daca organismul nu mai poate face fat


a stresului de zi
cu zi, atunci specialistul it


i va recomanda o por
t
ie de pilule energizante, alaturi de analize care sa descopere adevarata
cauza a starii tale.

De obicei, vitaminele concen­trate in
pastile se recomanda femeilor insarcinate, varstnicilor, persoanelor in con­valescent

a sau celor care
fac eforturi foarte mari, fie intelectuale, fie fizice. Copiii care fac un
efort fizic si intelectual obisnuit, dar se simt mai mereu obosi

t
i, nu trebuie "indopat

i" cu pastile. Vitaminele
pot ascunde adevaratul vinovat pentru starea de oboseala permanenta.


Vitaminele in exces scurteaza viata

O cercetare realizata anul acesta de
oamenii de stiin

ț
a danezi de la Universitatea din Copenhaga arata ca suplimentele
folosite in mod obisnuit au efect contrar scopurilor lor:  in loc sa
prelungeasca viat


a, o scurteaza. Rezultatele cercetarii au facut referire la
betacarotenoizi (precursorii vitaminei A) si vitaminele A si E.

Daca betacarotenoizii cresc riscul
scurtarii vie

t
ii cu sapte la
suta, vitamina E amplifica acest risc cu patru la suta, iar vitamina A cu 16 la
suta. Explica

t
ia: prin eliminarea
radicalilor liberi din organism (particule din mediul poluat care ne fac rau),
suplimentele dau peste cap mecanismul natural de aparare a corpului.


Vote it up
770
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza