Start la EXAMENE

 

Psihologii au descoperit
strategii cu bază științifică pentru a-i ajuta pe elevi și pe studenți să obțină note mari în perioada de pregătire a examenelor.

Acestea nu înlocuiesc recapitularea propriu-zisă, dar vestea bună e că cei care studiază pot asculta și muzica favorită şi se pot distra în același timp. Citește în continuare sfaturile experților despre metode de a obține performanțe optime la examen. Sunt extrem de utile dacă ai în casă un adolescent sau un tânăr care se pregătește pentru astfel de „probe de foc“.

SĂNĂTATEA ESTE ESENȚIALĂ

În timpul examenelor,
cei care tind să se streseze mai mult riscă să se aleagă cu o răceală urâtă sau să contracteze o altă boală. Sesiunile de învățat noaptea, alimentate cu cafeină din belşug, pot părea o modalitate foarte bună de a acumula mai multe cunoştințe în timp scurt, dar pot afecta ciclul de somn, modificând obiceiurile alimentare şi dând peste cap sistemul imunitar. Capacitatea corpului de a lupta contra infecțiilor scade în timpul examenelor, aşa că elevii și studenții au nevoie de ajutor. Cercetătorii americani de la Universitatea din Ohio au analizat 87 de probe de sânge ale unor elevi de liceu și au descoperit că nivelul de celule protectoare era scăzut.

În perioada examenelor,
tinerii trebuie să doarmă şi să se alimenteze corect. Ei își pot diminua stresul și înconjurându-se de prieteni şi familie. Un alt studiu realizat de Universitatea din Alabama și publicat în revista Research in Nursing and Health a descoperit că cei care beneficiau de sprijin social în perioada examenelor aveau mult mai multe celule imunitare în sânge.

Iată strategiile
care îl pot ajuta pe elev sau student să treacă examenele cu brio.

SFATURI PENTRU TINERII STUDIOȘI

Când să începi.

Acum. Existăm doar într-un prezent continuu – cel mai potrivit pentru a începe studiul.

Testează-te.
Cercetătorii de la Universitatea Washington din St. Louis au raportat că testarea cunoştințelor pe care le-ai dobândit te ajută să ți le întipăreşti în minte. În revista Psychological Science, savanții descriu un studiu în care au avut două grupuri de elevi – un grup a citit un pasaj de proză, apoi și-a testat cunoştințele de trei ori, iar celălalt grup a citit pasajul de trei ori. La un examen susținut după o săptămână, cei care s-au testat şi-au amintit 61% din pasaj, comparativ cu 40% din cei care doar au citit pasajul.

Foloseşte-ți memoria afectivă.
Când recapitulezi, încearcă să-ți aminteşti cum era scena din sala de clasă în momentul în care ți-a fost predat un subiect. Acest procedeu angajează şi alte părți ale creierului – imaginația şi simțul vizual –, ceea ce te poate ajuta la examen, când încerci să-ți aminteşti date. În plus, astfel adaugi şi o parte distractivă la procesul de învățare. Poți chiar încerca să imiți mişcările profesorului în timp ce repeți lecția.

Chiar dacă sună caraghios, elevii care imită gesturile profesorilor în timp ce învață la matematică deprind noile strategii mult mai repede decât cei care nu fac la fel, spune un studiu al Universității din Chicago realizat pe 49 de elevi şi publicat în Journal of Cognition and Development. Mişcarea ajută și ea la buna întipărire a ideilor în creier.

Ascultă muzică.
Psihologii de la Universitatea din California au descoperit că muzica poate îmbunătăți performanța academică. Într-o cercetare, studenții au luat note mai mari după ce au ascultat o sonată pentru pian de Mozart, decât după ce au învățat în linişte. Cercetătorii cred că structura complexă şi ritmurile muzicii clasice pot ajuta şi coordona părțile creierului care controlează gândirea rațională şi creativă. Și muzica rock poate avea un efect similar, spun cercetătorii.

În concluzie.
Nu folosi un maldăr de notițe. E demoralizant. Dr. Dawn Hamilton, autoarea volumului Passing Exams / Cum treci examenele, recomandă diminuarea muncii prin reducerea la câteva fraze a paginilor pe care trebuie să le înveți. El sugerează că poți reține ideile principale şi cu ajutorul unei rime sau al unui acronim (cuvânt format din prima literă a cuvintelor unei sintagme sau expresii).

Perioada optimă de concentrare.
Nu există oameni care să se asemene perfect, dar pentru început poți aplica regula de 45 cu 15. Studiază 45 de minute, apoi fă o pauză de 15 minute. Două sau trei ore reprezintă perioada maximă în care o persoană poate studia fără întrerupere şi asimila informația cu succes. Alternează perioadele de lucru cu cele de relaxare şi recompensează-te pentru munca asiduă. Pauzele regulate te ajută și să previi apariția celui mai mare inamic al studiului – eschivarea. De exemplu, tentația de a face curățenie în cameră sau de a-ți citi e-mailurile. Dar nici nu-ți petrece ziua cu capul sub lumina lămpii de birou până când căldura ei îți arde pielea. Elimină stresul mergând la sala de fitness, fă sport sau pur şi simplu o plimbare sănătoasă. Nici nu poate fi vorba de jocuri pe computer. Oferă-i creierului tău şansa să se odihnească.

Insomnii de la emoții.
Noaptea de dinaintea unui examen poate fi dificilă. Nu începe să înveți chestiuni complet noi, fiindcă nu vei face altceva decât să intri în panică. Mai bine recapitulează ideile esențiale şi rezumă-le. Pentru a te descurca mai bine a doua zi, este mult mai important să te bagi în pat la o oră decentă şi să dormi bine apoi. Poți combate starea de nervozitate şi înlătura insomnia amintindu-ți că de fapt tu ştii materia. Alungă orice gânduri negative, pentru că, dacă ne simțim amenințați, apare reflexul psihologic de autoapărare. Atunci corpul direcționează sângele către partea atavică a creierului, responsabilă cu instinctul de supraviețuire. Atunci rațiunea va pierde teren. Tot acest stres există însă doar în mintea ta, căci în sala de examen nu îți va fi amenințată în niciun fel integritatea fizică.

CU MORALUL RIDICAT

Sportivii de performanță se confruntă cu acelaşi tip de provocare
atunci când sunt preocupați de ideea de performanță. Dacă însă iei exemplu de la sportivi și apelezi la relaxarea pozitivă şi la tacticile de concentrare, îți vei putea controla mai bine stresul.

Una dintre cel mai obișnuite tehnici
pe care o folosesc atleții de top este să viseze cu ochii deschişi cum câştigă o cursă sau cum urcă pe podium pentru a primi o medalie. În cazul tău, te poți gândi că ai trecut de examene şi că citeşti rezultatele, iar acestea sunt chiar foarte bune. Iată ce spune Mary Lou Retton, gimnasta americană medialiată cu aur la mai multe olimpiade: „Închipuiește-ți că deja ți-ai atins scopul propus. Imaginează-ți scena în detaliu și trăiește momentul respectiv. Este uşor să crezi într-un lucru pe care l-ai văzut întâmplându-se“.

Îți poți întipări acest lucru în minte foarte uşor
folosind o tehnică de autohipnoză, ca în programarea neurolingvistică. În fiecare zi, vizionează cu ochii minții un film despre succesul tău la examen. Fă acest lucru chiar înainte să mergi la culcare, când te-ai băgat în pat sau când te simți relaxat. Începe întotdeauna filmul de la cadrele finale.

Foloseşte-te de toate cele cinci simțuri
în acest exercițiu de imaginație. Ce anume vezi în jur în această fantezie? Ce auzi? Ce miroși sau guști? Închipuiește-ți şcoala și sala de examen şi gândeşte-te că eşti calm în acele clipe. Implică în joc şi culori sau sunete, realizează o privire de ansamblu şi imaginează-ți cât de bine va fi să obții acele rezultate minunate. Concentrează-te pe acest sentiment.

Apoi, în ziua cea mare, când intri în sala de examen,
strânge pumnii. Amintește-ți că te-ai pregătit pentru succes şi fii gata să mergi mai departe.

Dacă ai note mari,
dar tinzi mai degrabă să te bazezi pe latura practică decât pe memorare, ai şi mai multe motive să fii calm în sala de examen. Studiile arată că este mult mai probabil ca presiunea asociată cu examenele să-i afecteze pe elevii mai „tocilari“.

Cercetătorii de la Universitățile Michigan şi Miami spun că, sub presiune, studenții mai silitori îşi pot pierde memoria pe termen scurt, cea care le permite să proceseze cifrele şi ideile atunci când se concentrează pe o problemă. Prin comparație, studenții cu o memorie mai slabă se pot baza pe alte metode, cum ar fi căutarea de modele sau chiar pe ghicire și este mai puțin probabil ca aceștia din urmă să cedeze la presiune.

CALM ÎN SALA DE EXAMEN

Foloseşte tehnici de relaxare.
Înainte de începerea testului, închide ochii şi meditează. Asta înseamnă să respiri încet, să-ți relaxezi corpul şi să te încerci să îndepărtezi de la tine orice urmă de energie negativă.

Mestecă gumă.
O cercetare realizată într-un liceu din Texas de către Elaine Wilmore, profesor la Universitatea Baptistă din Dallas, sugerează că mestecarea gumei poate reduce anxietatea studenților, ajutându-i astfel să obțină note mari la examene.

Poartă un talisman norocos.
Mulți elevi au propriile superstiții sau ritualuri când merg la examen. De exemplu, poartă o haină care le aduce noroc, au un obiect norocos sau se aşază într-o bancă ce le-a purtat noroc. Unii elevi mănâncă ceva care îi face să se simtă bine sau folosesc acelaşi stilou cu care şi-au luat notițele în timpul anului, fiindcă – de ce nu? – „stiloul ştie materia“.

Cercetătorii spun că aceste superstiții funcționează tocmai pentru că diminuează anxietatea, ajutând persoana să-și păstreze nivelul optim de performanță. Orice ar fi, nu-ți pierde talismanul, haina preferată sau stiloul norocos!

ARTICOL DIN ZIARUL THE TIMES, 29 APRILIE 2006 © 2006 THE TIMES, LONDRA

Vote it up
Votează
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza