O poveste de adormit copii

Pentru a-i ajuta pe copii sa se odihneasca cum se cuvine, trebuie sa vedem ce putem schimba si ce nu
 

<p>Somnul este printre subiectele cele mai discutate de parinti. Ne convingem repede cat de important este acesta pentru starea noastra de bine. In primul rand, somnul face diferenta dintre un copil vesel si unul morocanos sau dintre un parinte calm si unul aflat la capatul rabdarii.

Importanta somnului nu se rezuma la primii ani de viata. Somnul este esential si pentru scolari. Un somn bun noaptea le da energie pentru toata ziua. In plus, ii ajuta sa faca fata presiunilor sociale si celor create de mediul scolar solicitant si le permite sa studieze. Somnul este fundamental pentru dezvoltarea creierului.

Copiii au protestat intotdeauna impotriva orelor de somn, iar in zilele noastre sunt tot mai multe lucruri care ii determina sa se culce mai tarziu. Televizorul, internetul, vorbitul la telefon, jocurile video – toate vin in competitie cu orele de somn.
Avem impresia ca doar copilul nostru nu este in pat la zece seara, dar adevarul este ca sunt foarte multi cei care se chinuiesc sa se odihneasca noaptea. Dificultatea de a adormi, somnul neodihnitor sau discontinuu, trezitul dimineata si cosmarurile sunt printre problemele cele mai frecvente cu care se confrunta copiii.

Ce inseamna „suficient somn“?

Nu toti copiii au nevoie de acelasi numar de ore de somn. De-a lungul copilariei si adolescentei, baiatului meu ii era foarte bine dormind mult mai putin decat surorile lui. Sotia mea si cu mine am realizat ca nu exista un numar obligatoriu de ore de somn pentru fiecare varsta. In schimb, exista o medie a acestora.

Majoritatea prescolarilor au nevoie de 10-12 ore de somn pe zi. La noua ani, media se apropie de zece ore. Cand ajung la pubertate, copiii inca au nevoie de opt-noua ore de somn, chiar daca cei mai multi nu ajung sa doarma atat. Adolescentii trec si ei printr-o perioada in care la programul supraaglomerat, cu multe activitati, se adauga si dezvoltarea fara precedent a corpului si mintii. Aceasta ii face sa aiba nevoie de mai mult somn.

Lipsa somnului poate avea ca efect lipsa de atentie la scoala, probleme de memorie, eforturi inconstante de invatare, iritabilitate si utilizarea energizantelor pentru a compensa orele de nesomn.

Adolescentii si timpul

Un fapt foarte interesant legat de fiziologia adolescentilor este ca ciclul lor de somn este intarziat cu doua ore. Asta inseamna ca nu li se face somn pana noaptea tarziu si, in consecinta, se trezesc tarziu dimineata.

La copiii sub 13 ani se secreta melatonina – hormonul care produce somnul – in jurul orelor opt-noua. Majoritatea adolescentilor secreta melatonina in jurul orei 11 seara. Asa ca, mai devreme de aceasta ora, le este imposibil sa doarma; pur si simplu nu pot adormi.

La „polul opus“ somnului este cortizolul, responsabilul pentru trezire. Acesta este secretat la adolescenti abia in jurul orei 08.15 dimineata – adica  in general prea tarziu pentru a ajunge la timp la scoala. Asa ca, daca baiatul nostru adolescent este visator si somnoros la micul dejun, sa ne amintim ca el inca ar fi dormit daca i-am fi lasat creierul sa isi urmeze procesul natural de trezire.

Parintii, care se straduiesc in fiecare dimineata sa aiba totul gata la timp, tind sa ia aceasta somnolenta drept lene. In loc sa ridicam tonul infuriati sau sa tinem discursuri motivationale, ar trebui sa ne dam seama ca adolescentul nostru lupta cu propria fiziologie. Poate ar fi mai bine sa ne punem in pielea lui un pic – sa gandim un moment in locul lui.

Bunele obiceiuri de somn

Expertii subliniaza faptul ca parintii nu pot controla organismul copiilor, dar ii pot ajuta prin crearea unor obiceiuri sanatoase de somn.

Iata cinci feluri in care ne putem ajuta copiii sa aiba un program sanatos de somn:
- Ora fixa de culcare. Copiii s-ar putea sa protesteze, dar trebuie respectat un program in timpul saptamanii. La sfarsit de saptamana ii putem culca un pic mai tarziu.
- Perioada de relaxare. Copilul ar trebui sa aiba pana la 45 de minute de liniste inainte de culcare. Asta inseamna inchiderea televizorului si a altor lucruri care il pot distrage, calmarea copilului si interzicerea gustarilor si a produselor care contin cafeina.
- Ritualuri de culcare. Poate fi vorba despre o baie, spalarea dintilor sau  citirea unei povesti.
- Dormitorul este pentru dormit. ~n aceasta camera nu trebuie sa existe televizor sau calculator. In schimb, este nevoie de o atmosfera linistita, intima si cu cat mai mult intuneric.
- Induceti starea de somn. Puteti face aceasta prin cele trei elemente pregatitoare: a) in camera trebuie sa fie intuneric; b) temperatura corpului trebuie sa scada; c) trebuie ca si noi, la randul nostru, sa constientizam rolul melatoninei, pentru a intelege ciclurile de somn ale copilului. O mai buna cunoastere a functiei somnului si a tipurilor de somn va va fi de mare folos in a-i ajuta pe copii sa doarma mai bine noaptea. </p>

Vote it up
161
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza