Minerale antistres din varza

Varza, conopida, broccoli ne asigura toate mineralele de care avem nevoie pentru a face fata stresului si solicitarilor zilnice. Aceste legume din familia cruciferelor sunt bogate in calciu, magneziu, fosfor, potasiu, sodiu, zinc, iod, fier, sulf.
 

Magneziul este principalul mineral care ajuta sistemul
nervos in lupta cu stresul si oboseala. Lipsa de magneziu duce la nervozitate,
oboseala, insomnii, palpitatii, depresie, dureri musculare. Pentru a ne feri de
aceste probleme avem nevoie zilnic de o doza de 300-350 de miligrame de
magneziu. Varza, conopida, broccoli ne asigura o parte din aceasta doza. Aceste
legume mai furnizeaza potasiu, calciu si fier. 100 de grame de conopida contin
320 de miligrame de potasiu, iar 100 de grame de varza - 270 de miligrame.
Potasiul stimuleaza functionarea muschiului cardiac, motiv pentru care cele
doua legume le sunt recomandate cu precadere persoanelor care sufera de
cardiopatie ischemica, hipertensiune. Calciul din aceste legume (52 miligrame
in 100 de grame de varza si 20 miligrame in 100 de grame de conopida)
contribuie la intarirea sistemului osos. De aceea, persoanele predispuse la
osteoporoza trebuie sa includa in dieta varza, conopida, broccoli. Sucul de
varza este foarte bogat in fier, fiind recomandat celor care au anemie.


VITAMINE

Un alt motiv pentru care legumele din familia
cruciferelor ne ajuta sa rezistam in perioadele de stres il reprezinta
cantitatea de vitamine din grupul B (B1, B2, B3, B6). Alte vitamine pe care le
contin varza, conopida, broccoli sunt vitamina A, care protejeaza vederea,
vitamina C, care stimuleaza imunitatea.

O portie de varza sau conopida asigura necesarul zilnic
de vitamina C. Iata de ce trebuie sa mancam aceste legume mai ales acum, in
sezonul rece, cand organismul are nevoie de un plus de vitamina C pentru
intarirea imunitatii si prevenirea virozelor respiratorii. 100 de grame de
varza alba contin 50 de miligrame de vitamina C, aceeasi cantitate de conopida - 60 de miligrame.

Nutritionistii ne sfatuiesc sa mancam varza cruda in
salate, iar conopida preparata doar cateva minute la aburi, pentru a beneficia
de cantitatea maxima de vitamina C.


ATENTIE!

Varza si conopida trebuie consumate cu precautie de
unele persoane. Din cauza fibrelor alimentare, aceste legume sunt tolerate mai
greu de persoanele cu sindromul colonului iritabil. Varza le face bine
persoanelor cu aciditate scazuta la stomac, in schimb cei care au probleme cu
hiperaciditatea ar fi bine sa evite aceasta leguma. Varza cruda trebuie consumata
cu atentie de bolnavii de hipertiroidie intrucat contine o substanta care
favorizeaza aparitia gusei.


Recomandate in cure de slabire

Varza, conopida si broccoli sunt ideale in curele de
slabire, pentru ca au putine calorii: conopida - 24 de calorii/100 g, varza -
33 de calorii/100 g, broccoli - 25 de calorii/100 g. Aceste legume au
proprietati depurative si detoxifiante si dau rapid senzatia de satietate si
impiedica asimilarea grasimilor.

Toate acestea datorita continutului ridicat de fibre
alimentare: 3-4 g/100 g. Slabim cu ajutorul conopidei sau verzei cu o singura
conditie: sa le consumam sub forma de salate cu putin ulei de masline si suc de
lamaie sau otet de mere. Daca insa mancam conopida gratinata sau cu sosuri cu
multe grasimi, daca ne place varza cu ciolan afumat, atunci silueta noastra va
avea de suferit. Preparate in acest mod, varza si conopida au foarte multe
calorii.


100 g conopida

Calorii    24

Proteine    2,4 g

Glucide    3,5 g

Fibre    2,5 g

Potasiu    320 mg

Magneziu    15 mg

Calciu    20 mg

Vitamina C    60 mg

Vitamina B1    0,1 mg

Vitamina B2    0,1 mg


100 g varza

Calorii    33

Proteine    1,8 g

Lipide    0,2 g

Glucide    5,8 g

Potasiu    270 mg

Calciu    52 mg

Vitamina C    50 mg

Fier    1 mg

Caroten    380 microg

Acid folic    75 microg


Sursa: Jurnalul National

Vote it up
141
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza