Masini de viitor

Cum isi adapteaza producatorii de automobile oferta la problemele de mediu si la consumatorii preocupati de aceste probleme.
 

<p>Timpul se scurge parca mai repede. In functie de estimari, petrolul ieftin se va termina intr-o perioada cuprinsa intre 40 si 60 de ani. Dupa aceasta perioada, "aurul negru" va avea pretul metalului pretios, dar trebuie sa ne gandim ca estimarile privind perioada in care petrolul va mai fi o resursa abundenta ar putea fi prea optimiste. "Credem ca, in jurul anului 2020, oferta nu va mai reusi sa tina pasul cu cererea", afirma ecologul german Hilmar Rempel. Iar acesta este numai punctul de vedere economic al problemei.

Sute de milioane de oameni conduc automobile, iar cererea accelerata din China si India va mari si mai mult numarul de automobile care vor circula pe sosele. Automobilele polueaza si consuma energie si in procesul de productie, si in cel de exploatare. Alegerea ne apartine: continuam sa poluam sau cream masini care sa se integreze mai bine in mediul inconjurator.
In 1998, industria europeana de automobile s-a angajat sa reduca emisiile de dioxid de carbon la 140 grame per kilometru pana in anul 2008. In luna decembrie a anului trecut, Parlamentul European a adoptat o lege care obliga companiile de automobile sa creeze motoare care sa produca 130 de grame de dioxid de carbon, iar tinta de atins in anul 2015 trebuie sa fie de 95 de grame. Astazi, un automobil produce aproximativ 160 de grame de dioxid de carbon per kilometru. La acest capitol, producatorul roman Dacia a vrut chiar sa demonstreze ca e cu un pas in fata, fiind posibil sa ai un consum economic fara sa fie afectate performantele. Astfel, uzina de la Mioveni a prezentat, anul trecut, la Paris, Logan eco2, un prototip dotat cu motor diesel ecologic, care consuma numai 3,8 litri/100 km si are emisii de numai 71 grame/km.

Datorita legislatiei din ce in ce mai restrictive, activitatea in domeniul cercetarii a explodat.

Exista insa trei motive pentru care industria automobilistica nu poate fi considerata un perpetuum mobile ecologic: inertia, rezistenta la inaintare si frecarea cu suprafata soselei. Inertia poate fi imbunatatita prin reducerea greutatii masinii. Pentru prima oara in 30 de ani, automobilele devin din ce in ce mai usoare de la o generatie la alta. Un Ford Fiesta cantareste in medie cu 50 de kilograme mai putin decat generatia care l-a precedat, iar modelul Mercedes clasa C actual este mult mai usor decat predecesorul sau. 

Greutatea poate fi redusa si mai mult prin folosirea aluminiului, prin noi metode de constructie a caroseriei si prin includerea in productie a mate­ria­lelor compozite de fibra de carbon, tehnologie imprumutata din industria aviatica si a curselor auto. Fibrele de carbon sunt inca foarte scumpe, dar directorul departamentului de cercetare de la Mercedes, Herbert Kohler, considera ca aceasta este tehnologia viitorului. Producatorii auto ar putea folosi totusi materiale mai ieftine si mai ecologice in anumite parti ale caros­e­riei. Renault foloseste de mult timp plasticul pentru aripile masinilor, iar Dacia fabrica masini ecologice care pot fi reciclate in proportie de 95% la sfarsitul ciclului de viata.

Rezistenta la inaintare se manifesta in primul rand la componentele din partea din fata a automobilului si se masoara cu asa-numitul "coeficient de frecare". Rezistenta frontala se poate reduce prin ingustarea si reducerea inaltimii automobilului, iar valoarea coeficientului de frecare se poate reduce montand pe partea din spate un eleron. Pneurile sunt raspunzatoare de a treia problema: contactul cu suprafata soselei. Rotatia si frecarea pot provoca oscilatii in pneu, iar aceasta modificare costa energie. Componentele de gene­ratie noua si pneurile cu un design imbunatatit pot reduce mult acel consum de energie fara a afecta siguranta.

Pentru a reduce dependenta de importurile de petrol, mai multi producatori auto, printre care Renault, Volkswagen si Opel, vand modele alimentate cu gaz natural. Dar si gazul natural e o resursa fosila si de aceea limitata.

Eficienta in consumul energetic si faptul ca nu sunt alimentate cu produse din petrol transforma automobilele electrice intr-o alternativa excelenta. Producatorii auto au facut progrese mari odata cu producerea bateriilor bazate pe ioni de litiu, acelasi tip de baterie care alimenteaza telefoanele mobile si laptopurile. Totusi, o masina care cantareste o tona are nevoie de mii de celule de baterie pentru a putea functiona. "In cazul automobilelor electrice, bateria ridica pretul cu aproape 10.000 de euro", se plange Thomas Knoll, reprezentantul Bosch.

Bateriile au si multe alte probleme cum ar fi fiabilitatea redusa, faptul ca sunt inflamabile in cazul unor accidente severe, precum si costul destul de ridicat.

La ora actuala, producatorii auto lucreaza la multe proiecte-pilot. Mercedes si BMW, spre exemplu, desfasoara teste cu automobile electrice. Cumparatorii de masini nu privesc deocamdata cu incredere automobilele electrice pentru ca nu au o autonomie de parcurs la fel de mare cu cea a masinilor propulsate de motoare cu combustie interna. La ora actuala, o masina care foloseste numai motorul electric poate parcurge maxim 200 de kilometri inainte de a avea nevoie de reincarcarea bateriilor, proces care dureaza pana la opt ore. Iar electricitatea necesara acestor automobile nu provine din resurse regenerabile si atunci producerea ei ar face mai mult rau.

Pentru a imbina cele mai bune solutii aflate la ora actuala la indemana, producatorii auto s-au axat pe motoarele hibride. Masinile cu aceste motoare sunt la moda. Ca multe dintre starurile de la Hollywood, Leonardo DiCaprio, vrand sa-si arate dragostea pentru mediu, conduce o Toyota Prius. In Romania, un astfel de model e folosit, in pre­zent, si de vedeta TV Mihaela Radulescu. Dar o infratire in industria motoarelor hibride e un lucru discutabil. Principala problema este greutatea pe ca­re o adauga bateriile u­nui automobil. In timpul acceleratiei sau pe drum deschis, bateriile ingreuneaza automobilul si maresc consumul de carburant.</p>

Vote it up
456
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza