IKEA POVESTEA UNUI SUPRAVIEȚUITOR

Dacă relația ta de cuplu trece printr-o perioadă dificilă, o tură de cumpărături la celebra companie suedeză s-ar putea să nu fie cea mai bună idee
 

Stau în IKEA
şi mă uit la un sertar care se deschide şi se închide cu un fel de mecanism pneumatic care, ca toate celelalte lucruri din magazin, e probabil numit după un sătuc pescăresc din Suedia sau după un soi de hering murat. „Mobilierul de la IKEA este testat pentru a suporta tratamente mai dure decât viața de zi cu zi“, scrie pe o pancartă. Maşinăria continuă să lucreze cu o disciplină scandinavă perfectă, economisind fiecare mişcare făcută. Un ecran digital numără de câte ori a fost deschis şi închis sertarul: 231.041… 231.042… 231.043…

Cineva mă bate uşor pe braț. Sunt enervat că acest deranj m-ar putea face să ratez momentul crucial când sertarul îşi iese din balamale. Aş putea fi martor la drama maşinii pneumatice care îşi distruge rulmenții, eşuând cu tot cu sertarul stricat la faimosul şi evazivul departament de relații cu clienții de la IKEA. Mă întorc iritat: era soția mea, extraordinar de încântată. Ținea în brațe un obiect numit Idealisk – o strecurătoare cu mânere care se extind suficient pentru a putea fi sprijinită, suspendată în aer, între marginile chiuvetei.

„E incredibil ce chestie ingenioasă! Și costă doar 14 dolari!“, zice femeia, pe care – spre a servi scopului acestei povestiri – o vom numi în continuare Inge.

Probabil că, după ce strecurătoarea e cocoțată pe chiuvetă, cel care o foloseşte urmează să o umple cu spaghete. Sau cu salată. Sau poate chiar cu heringi murați. Eu mă uit în gol. „Nu înțelegi, oftează Inge, strângându-mă de braț. Deşi e ieftină, e de calitate. E pur şi simplu... necesară.“ Deja am chef de ceartă...

IKEA pune la dispoziție creşe şi cantine, pentru ca nişte inconveniente precum copiii sau foamea să nu stea în calea cumpărăturilor. Poate că ar fi o idee bună să deschidă şi o secție de sfaturi în materii de relații. Dar, sigur, totul începe bine. Inspirându-se din superbul minimalism în care sunt decorate camerele, pe măsură ce trec prin magazin cuplurile pot să devină la rândul lor superb de minimaliste.

Aşadar, mână în mână, se plimbă prin peisajul utopic și se imaginează așezați pe canapelele Ektorp, bând din pahare Mjod, întinzându-se înspre o bibliotecă Billy ca să pună mâna pe una din cele 25 de copii ale cărții Ett Enkelt Brolt, scrisă de Eva Umbrenk. Rafturile nu oferă o varietate prea mare, dar arată frumos.

Femei de carieră încercate şi feministe înfocate se transformă brusc în casnice cu o pasiune ieşită din comun pentru perne şi diverse alte articole, pentru rafturi şi desfăcătoare de conserve. IKEA le spune că pot fi interesate și de plăci pentru călcat, rămânând în acelaşi timp moderne şi cool. De asemenea, ele pot găsi modalități ingenioase de a depozita vasta colecție acumulată de-a lungul anilor, eliberând astfel o cameră pentru a o putea umple cu mai multe lucruri. Genial!

Bărbații sunt nevoiți să le însoțească aici, pentru că – ei bine! – au mai făcut cumpărături la IKEA şi au rezistat. Cât de greu poate să fie? Cât de mult poate să dureze? Dar nu totul se rezumă la cumpărături. Aici vorbim de cumpărături duse la extrem. Mă mir că nu te pun să semnezi o declarație prin care le absolvi de orice vină în cazul în care dezvolți unele probleme psihice.

Magazinele IKEA sunt mari, undeva în jurul a 28.000 de metri pătrați. Prin ele se circulă pe un traseu cu sens unic care i-ar face pe urbaniști să pară simpli anarhişti. Cu excepția unei scurtături ciudate, trebuie să te plimbi prin fiecare secțiune ca să ajungi la casă. Deşi nu e obligatoriu să umpli gigantica pungă galbenă cu suporturi de lumânări, lămpi şi dopuri pentru sticle, e greu să rezişti.

Toată această aventură poate dura atât de mult, încât o singură zi nu e de ajuns. De aceea, magazinele IKEA din Norvegia s-au gândit să le ofere clienților posibilitatea de a rămâne în magazine peste noapte. Sper că nu trebuie să îşi asambleze singuri paturile: ar trebui să se cazeze pentru o săptămână.

După începutul din 1943, în oraşul Älmhult, din sudul Suediei, ca un magazin profilat pe vânzări de creioane, rame şi ciorapi din nylon, IKEA a ajuns una din cele mai de succes mărci mondiale. Sunt peste 260 de magazine în toată lumea.

Cine vrea să participe la o inaugurare ar putea să înceapă să se pregătească: body-building sau metode de autoapărare ar fi cele mai bune soluții. Acum trei ani, cinci oameni au fost spitalizați după ce inaugurarea unui magazin din nordul Londrei s-a transformat într-o busculadă. Ar fi putut fi şi mai rău. Trei oameni din Arabia Saudită au fost striviți în septembrie 2004, când IKEA a oferit bonuri valorice de 150 de dolari. Până şi Inge ar fi de acord că nu merită să mori pentru nişte strecurători Idealisk.

IKEA îşi prezintă ideea de afaceri ca „design bun şi funcționalitate la prețuri atât de mici, încât majoritatea oamenilor şi le pot permite“. IKEA păstrează prețurile scăzute laolaltă cu prețurile pieței, tehnologia sofisticată şi vinde mobilier pe care clienții trebuie să îl asambleze ei înșiși.

Fanii văd IKEA ca pe ceva mai mult decât un simplu magazin, ca pe un dar divin, o organizație revoluționară care a făcut totul accesibil. Ei transformă compania într-un imperiu. IKEA a publicat 191 de milioane de cataloage anul trecut. Veniturile au fost de 30,3 miliarde de dolari. În Europa, comercializează până şi echipamente ieftine pentru case. În curând, vom avea nu doar aceleaşi lămpi şi biblioteci, ci și aceleaşi case din lemn cu trei dormitoare (evident, cu bucătării IKEA!) în care vom putea pune orice vrem.

Nu doar clasa mijlocie a fost vrăjită de IKEA. Giorgio Armani şi-a decorat iahtul cu produse IKEA, iar regele şi regina Suediei dețin mobilier IKEA. Totuși, există numeroşi contestatari, cu pagini web care atacă gigantul suedez. Criticii spun că produsele nu sunt proiectate să reziste, cozile sunt lungi şi serviciile proaste, iar unele companii multinaționale susțin că IKEA falimentează afaceriştii mici și omogenizează lumea.

Ajunși la casă, plătim pentru cârligele Grundtal şi pentru jucăria din lemn Mula, pentru două cearşafuri Indira, un covor Hallskar, cutii din ceramică pentru mâncare, perne şi fețe de pernă Andrea şi un suport magnetic pentru cuțite, marca Asker. Și multe altele. Sigur că e un magazin cu de toate: găseşti toate lucrurile de care nu ai nevoie.

Mergem clătinându-ne spre maşină, încărcați de cumpărături, dar răsuflăm uşurați, pentru că am evitat un dezastru. Relația noastră a supraviețuit. Era să ne despărțim, dar la cantină, la jumătatea turei de cumpărături, luminile erau poziționate atât de jos, încât ascundeau fața celeilalte persoane.

O greşeală? O eroare a maeştrilor designeri din Scandinavia? Nu prea cred. Mai degrabă un ghid matrimonial suedez. Exact ce ne trebuie: puțin timp departe unul de celălalt. S-au gândit la absolut tot!

Vote it up
89
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza