Gripă și răceală: ghidul tău pentru sezonul rece

Adoptă în viața ta câteva obiceiuri simple, prin care poți lupta cu boala
 

Nu îți putem promite
că nu vei mai fi niciodată răcit și nici că nu vei mai suferi de gripă. Dar, cu ajutorul acestor strategii, îți vei mări șansele de a rămâne sănătos. Iar, în cazul în care te îmbolnăvești, am inclus și câteva sfaturi pentru a te face bine mai repede. Deși nu vei muri din cauza unei răceli, aceasta îți poate slăbi totuși sistemul imunitar până în punctul în care și alte boli cu adevărat periculoase îți pot „ataca“ organismul. Gândește-te de câte ori o răceală pe care ai avut-o nu s-a transformat într-o bronșită sau o afecțiune a sinusurilor! Ținând cont de faptul că un adult obișnuit suferă în medie de două răceli pe an, asta înseamnă că există o mulțime de situații în care pot apărea boli mai serioase. Există însă și multe moduri în care le poți preveni.

1. SPALĂ-TE PE MÂINI

Centrul de cercetare pe probleme de sănătate al Marinei SUA a făcut un studiu pe 40.000 de persoane, cărora li s-a cerut să se spele pe mâini de cel puțin cinci ori pe zi. Incidența bolilor respiratorii a scăzut cu 45%. Dermatologii spun că trebuie să insiști în zona unghiilor și între degete, unde se adună microbii, se arată într-un articol din Evenimentul Zilei.

2. ȘTERGE-TE CU HÂRTIE

Studiile au arătat că mulți oameni nu se spală pe mâini după ce folosesc toaleta publică. Și toți ating mânerul ușii când ies. Așa că, după ce te speli pe mâini, folosește un șervețel de hârtie ca să închizi apa. Folosește un alt șervețel ca să te ștergi pe mâini și deschide ușa cu unul nou. Dr. Marian Neguț, șeful Catedrei de Epidemiologie de la UMF „Carol Davila“ din București, ne mai sfătuiește „să nu folosim uscătoare automate. Acestea pot antrena bacteriile din aer și se poate întâmpla să puneți la loc ce ați curățat cu săpun“.

3. SĂPUNEȘTE-TE EFICIENT

Un spălat corect pe mâini se face astfel: după umezirea mâinilor cu apă, se aplică săpunul lichid sau solid pe toată suprafața pielii, timp de 20-30 secunde. „Folosiți săpunurile «blânde». Cele antibacteriene distrug pH-ul pielii“, atrage atenția dermatologul Daciana Brănișteanu, citată de Evenimentul Zilei.

4. FĂ-ȚI VACCIN ANTIGRIPAL

Cea mai bună strategie de prevenire a gripei este vaccinarea anuală. Vaccinul este important mai ales pentru persoanele cu riscuri de complicații: cei care lucrează în sănătate, pacienții cu boli cronice (diabet, astm, probleme de rinichi sau de inimă), cei în vârstă de peste 65 de ani și persoanele al căror sistem imunitar este slăbit în urma unor boli sau a unor tratamente medicamentoase. „Precauții în ceea ce privește efectuarea vaccinului trebuie să existe la femeile însărcinate, în cazul cărora e necesar avizul medicului ginecolog și al medicului de familie“, a declarat dr. Irina Manoliu, medic specialist ORL, pentru ziarul Gândul. Află mai multe informații despre vaccinul antigripal accesând site-urile: www.gripa-vaccin.ro, www.sfatulmedicului.ro, www.vaccin.ro

5. GEL DEZINFECTANT

Răceala nu se ia cel mai des prin sărut sau strănut, ci prin contact direct: când dai mâna cu cineva sau pui mâna pe un obiect. Cele mai multe virusuri pot supraviețui ore în șir pe obiecte. După aceea duci mâna la gură sau la nas și gata! Ești răcit! Dacă ai la tine gel dezinfectant sau șervețele dezinfectante, îți poți curăța mâinile oricând. Un studiu american referitor la lipsa copiilor din școli datorată diverselor infecții, arată că în școlile unde se folosea gel dezinfectant absenteismul era cu 20% mai scăzut față de cele în care nu se folosea această metodă de curățare a mâinilor.

6. SCHIMBĂ-ȚI PERIUȚA

Crezi că periuța îți lasă dinții curați – și chiar așa și face. Dar după periaj ea poate deveni o pepinieră de microbi. „Periuța de dinți trebuie schimbată când se deteriorează sau o dată la trei luni. Semnele deteriorării sunt: înmuierea perilor, perii răsuciți, peri divergenți“, spune Cornelia Popescu, medic dentist. Este o idee bună să o schimbi și după ce ai avut o răceală sau o gripă.

7. NU TE ÎNVINOVĂȚI

Incredibil, dar adevărat: faptul că te învinuiești de diverse lucruri te predispune la răceală. Cercetătorii au descoperit că există o probabilitate mai mare ca cei care vor să dețină controlul asupra muncii lor să strănute dacă nu au încredere în ei sau dacă au tendința să dea vina pe ei înșiși când lucrurile merg prost. Sunt atitudini care îi fac pe oameni mult mai stresați la slujbă, iar stresul slăbește sistemul imunitar.

8. ȚINE ȘERVEȚELE LA ÎNDEMÂNĂ

Cumpără mai multe pachete de șervețele și așază-le strategic prin casă, la birou sau în mașină. Nu lăsa considerentele estetice să te împiedice. Ai nevoie de șervețele la îndemână, astfel ca toți cei care sunt răciți sau tușesc să folosească șervețelele, fără să răspândească virușii peste tot.

9. NU TE FRECA LA OCHI CU VÂRFUL DEGETULUI

Este mult mai „încărcat“ cu virusuri decât partea superioară a palmei. Ochiul reprezintă un punct de intrare perfect pentru microbi, iar o persoană se freacă la ochi sau la nas în medie de 20-50 de ori pe zi, atrage atenția dr. Jordan Rubin, unul dintre cei mai cunoscuți experți americani pe probleme de sănătate (www.jordanrubin.com).

10. SCAPĂ DE AERUL USCAT

Aerul uscat este mediul perfect pentru răspândirea virusurilor. De aceea răcim mai des iarna. Iar când membrana mucoaselor se usucă, nasul și gâtul sunt mai supuse iritațiilor. Folosește un umidificator de cameră, dar schimbă-i apa zilnic și curăță-l o dată la câteva zile.

11. MĂSOARĂ UMIDITATEA

În casă, umiditatea trebuie să măsoare cam 50%. Dacă este mai mare de 60%, se face mucegai. La sub 40%, virusul se poate răspândi mult mai repede.

12. MERGI LA SAUNĂ

Un studiu realizat în Austria a arătat că cei care foloseau frecvent sauna au răcit de două ori mai puțin. Este posibil ca aerul cald pe care îl inhalăm să ucidă virusul răcelii. Cele mai multe săli de gimnastică au saună.

13. IA VITAMINE

Studiile au arătat că intensitatea și durata simptomelor de răceală pot fi reduse prin administrarea de vitamine. De asemenea, un supliment cu usturoi reduce șansa de a răci, conform unui experiment realizat pe 146 de voluntari timp de 12 săptămâni.

14. MEDITEAZĂ ÎN FIECARE ZI

S-a dovedit că tehnicile de relaxare reduc stresul. Iar stresul mărește probabilitatea de răceală, pentru că sistemul imunitar este slăbit. Persoanele stresate răcesc de până la două ori mai mult decât cele nestresate.

15. FĂ MIȘCARE

Mergi pe bicicletă, fă cursuri de dans sau plimbă-te prin pădure. S-a descoperit că femeile în vârstă care fac 45 de minute de mișcare moderată pe zi, de cinci ori pe săptămână, timp de un an, răcesc de trei ori mai rar decât sedentarele. Imunitatea celor care fac sport e mai mare.

16. AERISEȘTE CASA

Nu lăsa deschise toate ferestrele din casă, ci doar una sau două, în camerele în care îți petreci cel mai mult timp. Aerul proaspăt va ucide microbii.

17. CURĂȚĂ UNGHIILE

Sub unghii se ascund microbi.

18. COPIII ȘI GRĂDINIȚA

Alege o grădiniță cucât mai puțini copii în grupă, ca să reduci riscul de îmbolnăvire. Părinții iau adesea răceala de la copii, care răcesc mai des (de până la zece ori pe an).

19. MĂNÂNCĂ IAURT

Un studiu spune că persoanele care consumă iaurt zilnic răcesc mai rar. E bine să începi să mănânci iaurt din timpul verii, pentru a-ți întări sistemul imunitar înainte să înceapă sezonul răcelii și gripei.

20. TUȘEȘTE ÎN BATISTĂ

Cine ne-a învățat să ne acoperim gura cu mâna când tușim sau strănutăm a greșit. Nu facem decât să ne umplem mâinile cu microbi, pe care apoi îi răspândim pe obiecte și la alte persoane. Dacă nu ai o batistă, du încheietura brațului la gură când strănuți sau tușești. Este puțin probabil ca cineva să îți întindă cotul în semn de salut sau să te scarpini la ochi cu cotul.

21. IA MĂSURI DIN TIMP

  • La fiecare câteva ore, ia câte o tabletă de gluconat de zinc și las-o să se topească în gură.
  • Ia echinaceea. Cercetările arată că reduce la jumătate riscul de a răci.
  • Mănâncă o supă de pui.
  • Coace usturoi la cuptor (unge cățelul de usturoi cu ulei de măsline, învelește-l în folie de copt, coace timp de o oră la temperatura de 200°C). Întinde apoi usturoiul pe o felie de pâine și mănâncă.

Studiile au arătat că usturoiul fie reduce durata răcelii, fie previne apariția complicațiilor.

22. MAI PUȚINE ANTIBIOTICE

Răcelile și gripa (dar și cele mai dese infecții) sunt cauzate de virusuri, ceea ce înseamnă că antibioticele, concepute pentru a distruge bacteriile, nu vor avea efect. Dimpotrivă, acestea îți pot face rău. „Antibioticele administrate fără sfatul medicului pot genera o serie de reacții alergice sau micoze, distrugând flora microbiană sau pe cea faringiană“, spune dr. Irina Manoliu. Dacă ai folosit antibiotice foarte des în ultimul timp, apelează acum la alimente probiotice, care conțin organisme mici ce ajută la menținerea unui număr normal de microorganisme la nivel intestinal.

23. SCHIMBĂ PROSOAPELE

Când speli prosoapele, folosește apă fierbinte, pentru a distruge microbii.

Vote it up
143
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza