Elevii romani au rezultate slabe fiindca au profesori nepregatiti

Rezultatele slabe ale elevilor romani la testele internationale se datoreaza calitatii slabe a profesorilor lor. O spune chiar Comisia pentru Cultura si Educatie a Parlamentului European.
 

Studiul "Continutul si calitatea formarii cadrelor didactice pe teritoriul UE" arata ca
tarile cu rezultate bune la aceste evaluari au profesori de calitate, iar cele
cu rezultate slabe, cum este

Romania
,
au dascali mai slab pregatiti.

In anul 2006, la testul

PISA
,
elevii romani s-au clasat pe locul 47 din 57 de tari participante. La
citire/lectura, 53,5% dintre elevi au avut cel mai slab nivel, iar la stiinte
78,7% nu au atins nici macar nivelul de baza al "alfabetizarii". La testul
PIRLS, tot din 2006,

Romania

s-a situat pe locul 36 din 45 de tari participante. 16% dintre elevii de clasa
a IV-a nu au reusit sa atinga nici macar cel mai scazut nivel de performanta in
intelegerea unui text scris. Explicatia pentru discrepantele uriase dintre
statele membre UE este simpla: premiantii pun accent pe calitate.

"Sistemele educationale ce obtin performante inalte (...)
continua sa se concentreze puternic pe imbunatatirea actului de invatamant,
avand in vedere impactul direct al acestuia asupra rezultatelor scolare", se
arata in studiul comisiei. Problema Romaniei este ca nu atrage profesorii
potriviti in invatamant, nu ii ajuta sa devina eficienti si nu are sisteme si
structuri pentru a se asigura ca fiecare elev va beneficia de o predare de
calitate.


Remediul propus - perioada de proba monitorizata

Comisia pentru Cultura si Educatie are si solutii pentru
toate statele aflate in aceasta situatie. In primul rand, sistemul trebuie sa-i
selecteze doar pe acei candidati "potriviti" pentru meseria de profesor. UE
afirma ca unele state cu performante ridicate aplica tehnici de marketing si de
recrutare imprumutate din lumea afacerilor, pentru a avea cat mai multi
profesori de calitate si nu se sfiesc sa-i inlature din sistem pe profesorii cu
rezultate slabe. In plus, statele respective acorda un salariu motivant
tinerilor dascali.  Urmatoarea solutie ar fi ca profesorul sa stea intr-o
perioada de proba, ca la orice alt serviciu.

In aceasta perioada de proba, activitatea lui ar trebui sa fie
monitorizata, iar o persoana ar trebui sa-i fie mentor viitorului profesor,
sa-l asiste la ore si sa-l invete cum sa predea cat mai eficient. Dupa ce a
fost acceptat in sistem, statul este cel care trebuie sa dezvolte proceduri
clare de asigurare a calitatii predarii prin standarde si evaluari riguroase,
sprijin diferentiat pentru elevi si profesori si finantare "suficienta".
Studiul a fost prezentat in comisia de Educatie a Parlamentului European, la
sfarsitul saptamanii trecute, la initiativa europarlamentarului Nicodim
Bulzesc.


Sursa: Gandul

Vote it up
107
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza