Din ce alimente ne procuram proteinele

Aportul total de proteine trebuie sa fie de 10-15% din totalul caloric.
 


Pestele, ouale, carnea si majoritatea produselor lactate
reprezinta cele mai importante surse de proteine. "Cea mai mare valoare
proteica se regaseste in lapte si oua, iar soia este singura planta care
contine proteine complete", afirma asist. univ. dr. Raluca Popescu, medic
nutritionist.

Specialistul recomanda, in special, consumul de alimente ce contin
proteine complete, subliniind faptul ca aceste substante organice trebuie
procurate atat din surse animale, cat si vegetale, intr-o proportie
echilibrata. Printre alimentele ce contin proteine complete se numara - ouale,
pestele, carnea de gaina, curcan, rata, vita, oaie si porc, branza, laptele, iaurtul
si soia. "Unele alimente bogate in proteine, cum sunt carnea de oaie, porc,
rata sau ouale, contin insa si cantitati importante de lipide", atentioneaza
medicul Popescu.

In categoria produselor cu proteine incomplete, nutritionistii
amintesc cerealele, orezul, spaghetele, painea, fasolea, broccoli, cartofii si
arahidele. Aceste alimente nu asigura un aport adecvat de aminoacizi si orice
proteina fara unul din aminoacizii esentiali (proteina incompleta) are o
valoare biologica redusa. "Necesarul de proteine depinde de necesitatile de
dezvoltare ale organismului si de valoarea biologica a acestora, in functie de
dieta. Aportul total de proteine trebuie sa fie de 10-15% din totalul caloric,
jumatate de origine animala si jumatate de origine vegetala", precizeaza asist.
univ. dr. Raluca Popescu.

Proteinele joaca un rol important in organism. Ele sunt componente
ale tuturor celulelor, fiind necesare cresterii si refacerii tesuturilor. In
ceea ce priveste rolul lor functional, ele sunt parte importanta in desfasurarea
proceselor metabolice, fiind si componente structurale ale diverselor enzime si
hormoni.

Proteinele
sunt constituenti esentiali ai organismului. Ele sunt formate din aproximativ
20 de aminoacizi, dintre care 11 sunt neesentiali, deoarece nu pot fi
sintetizati in organism de alti aminoacizi. Ceilalti 9, numiti aminoacizi
esentiali, trebuie adusi prin alimentatie, deoarece organismul nu ii poate
forma.


Sursa:
Gandul

Vote it up
138
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza