De ce trenul este mai rapid

Principiu de functionare, recorduri de viteza, diverse tehnologii.
 

Caile ferate au reprezentat primul sistem veritabil de asigurare a transporturilor in masa. In 1850, in Statele Unite erau peste 14.500 km de cai ferate, iar in Marea Britanie 9.600 km. Principiul de baza al acestora il reprezinta aderenta redusa la contactul dintre roti si sine (otel pe otel). Transportul unei incarcaturi pe calea ferata necesita a zecea parte din puterea necesara pentru a transporta aceeasi incarcatura pe sosea. De-a lungul vremii s-au utilizat 3 sisteme de tractiune feroviara: cu abur, diesel si electric.

Tehnologia la zi

Sporirea sigurantei, preocuparile ecologice, aglomerarea traficului rutier si concurenta liniilor aeriene stimuleaza noi proiecte si tehnologii in domeniul feroviar:
- Cai ferate usoare automate. Docklands Light Railway (Londra) foloseste trenuri mici, fara conducator, controlate prin computer, pe o retea feroviara proiectata astfel incat sa nu afecteze zona centrala a orasului.
- Trenuri de mare viteza. Shinkansen ("Glontul"), in Japonia si TGV, in Franta sunt aerodinamice, cu motoare electrice puternice si sisteme de control avansate. Ating viteze mari pe linii construite special.
- Trenuri cu sustentatie ("levitatie") magnetica. Trenurile Maglev au fost perfectionate in Germania si Japonia incepand din anii 1970. Ruleaza cu viteze mari, la 1-10 cm deasupra unei sine speciale, fiind sustinute de electromagneti puternici.
-  Monoraiuri. Sinele aeriene cu trenuri suspendate au fost inventate in 1882 si au functionat la Wuppertal, in Germania, din 1902. Ele ruleaza pe sina, stabilizate de roti de ghidare, la Sydney, Tokyo si in alte orase aglomerate.
- Trenuri pendulare. Pentru mai multa stabilitate, trenuri ca Pendolino (Italia), X-2000 (Suedia) si Talgo (Spania) se pot inclina la comanda computerului pentru a lua curbele la viteze cu 40 la suta mai mari decat trenurile clasice.

Recorduri de viteza

1938 Cel mai rapid tren cu abur: Mallard (Anglia) - 203 km/h
2003 Cel mai rapid tren magnetic: Maglev (Japonia) - 581 km/h
2007 Cel mai rapid tren inca in exploatare: Train de Grande Vitesse/TGV (Franta) - 574,8 km/h

Vote it up
188
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza