De ce mancaruri sa te feresti in restaurant

Pizza pufoasa, paste cu sos de smantana, sushi, prosciutto cu pepene galben, tiramisu sau mousse de ciocolata - sunt cateva dintre alegerile "bune" sau "rele" pe care le putem face la restaurant.
 

Medicii nutritionisti ne
sfatuiesc cum sa facem alegeri sanatoase, in functie de specificul
restaurantului.

Fara tiramisu si
lasagna, la italieni

"Atunci cand optati pentru o masa la un restaurant cu specific
italienesc, puteti comanda paste pe baza de sos tomat, legume la gratar,
minestrone (supa de legume), peste si carne, carapaccio de vita sau peste,
prosciutto cu pepene galben, mozzarela capresse sau chiar o pizza, dar cu blat
subtire. Daca nu puteti rezista fara desert, optati pentru o inghetata - este
dulcele cel mai putin periculos pentru silueta, sustin medicii
nutritionisti. Trebuie evitate pastele cu sos de smantana ori lasagna, pestele
si fructele de mare prajite, pizza pufoasa sau quatro formaggi, calzzone, osso
bucco sau tiramisu", ne recomanda dr. Mihaela Bilic, medic nutritionist. Sa nu
uitam ca o lingura de smantana cu doar 12% grasime are 50 de calorii, iar o
portie de branza cu mucegai (50 de grame), intrebuintata la pizza quatro
formaggi, numara 170 de calorii. In plus, alegeti pizza cu blatul cat mai subtire,
ca sa faceti "economie" de paine.

La restaurantul
chinezesc, evitati preparatele gatite pane

Daca va plac preparatele chinezesti, puteti comanda sushi si
sashimi, supe, carne, peste si legume gatite direct la masa, pe plita incinsa
sau in tigaie. "Faceti alegeri bune si cu legume la vapori, orez brun fiert,
creveti si fructe de mare picante ori tofu (branza de soia)", spune medicul
Bilic. In schimb, incercati sa evitati tempura (legume si peste pane), sosurile
dulci de amidon sau vin de orez, orezul si legumele prajite, vita sau porcul cu
sos dulce-acrisor. Cel mai indicat este ca, atunci cand preparati carne, sa nu
folositi ulei, ci sa gatiti cu apa, vin, bere sau sos de rosii.

Mizati pe fructe de mare
in bucataria franceza

Desi par apetisante, "foietajele, foie-gras-ul, sosurile cu
smantana, bagheta cu unt, maioneza, carnea prea mult gatita (3-4 ore),
branzeturile si mousseul de ciocolata sunt exemple de asa nu, atunci cand va
aflati la un local cu specific frantuzesc", recomanda nutritionistul. Puteti
alege, insa, salate pe post de aperitiv, supe-crema, legume la vapori (mai
ales, sparanghel), scoici si fructe de mare sau peste. Scoicile sunt bogate in
fier, iar o portie de fructe de mare (100 de grame) numara doar 150 de calorii.

Carnea la gratar, preparatul-vedeta
la restaurantul spaniol

In situatia in care optati pentru un restaurant spaniol, puteti
servi salate, legume si carne la gratar, gazpacho (supa rece), fructe de mare
si peste. Sunt de evitat carnea, pestele si fructele de mare prajite, paella
(cantitati mari de orez) si alte tipuri de salamuri sau carnati (chorizo).

Din bucataria araba:
tabouleh

"La fel, carnea tocata si prajita sau humusul (pasta de naut),
specifice restaurantelor arabesti, ar putea fi inlocuite cu tabouleh (salata de
patrunjel), salata de vinete, frigarui de vita si de berbec", adauga medicul
nutritionist Mihaela Bilic. De asemenea, specialistul ne recomanda sa nu
cumparam carne gata tocata nici pentru acasa, ci s-o preparam singuri, din
pulpa foarte slaba.

Desi,
in mod normal, mesele in oras pot fi un mijloc mai la indemana de a ne respecta
dieta, pentru ca trebuie sa ne multumim cu portia din farfurie sau cu ritmul in
care sunt spatiate felurile de mancare, specialistii atentioneaza ca pot exista
si aici capcane - "portii supradimensionate, carne asa-zisa la gratar care, de
fapt, este prajita in ulei, sosuri care nu stim ce contin, salate cu dressingul
deja amestecat, painea cu unt de la inceputul mesei ori paste, cartofi si
legume aparent banale, dar care sunt pline de grasime si, culmea dezastrului,
masa tip bufet suedez, la care poti sa mananci oricat, in baza unui pret fix",
spune medicul. De aceea, specialistul ne sfatuieste sa solicitam ospatarilor ca
salatele sa aiba sosul separat, legumele si carnea la gratar sa nu fie unse cu
ulei, ciorba si supa sa fie degresate, fructele fara frisca sau ciocolata, iar
zaharul de la cafea inlocuit cu indulcitori. "Incercati sa lasati in farfurie
10% din continut - veti face o economie de 100 de calorii. In plus, nu
comandati niciodata portii big sau large, extrasosuri sau extratopinguri",
conchide dr. Mihaela Bilic.

Sursa:
Gandul

Vote it up
223
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza