Cum ne ajuta pestele

Afla de ce nu e cazul sa te mai temi de mercurul din peste si cum sa te bucuri de fiecare imbucatura 
 

<p>De ani de zile, doctorii isi implora pacientii sa renunte la carnea de porc, vita sau pui si sa mai manance si peste. Dar romanii continua sa consume prea putin peste: doar 4,5 kg pe cap de locuitor pe an, conform datelor facute publice de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura. Aceasta este de peste patru ori mai putin decat media europeana. Cu toate acestea, un studiu realizat de Exact Cercetare si Consultanta arata ca, cel putin la nivel teoretic, 34% din romani considera ca pestele e sanatos.

De ce insa nu il si consuma mai des? Cand vine vorba de peste, suntem confuzi si putin nelinistiti. Am tot auzit ca acesta ofera o paleta larga de beneficii pentru sanatate, dar si ca unele specii contin un nivel mare de toxine. Poate ca te intrebi adesea daca nu cumva acele bucati minunate de file din vitrina magazinului nu sunt contaminate cu metale grele.
Asadar, pestele este un aliment miraculos sau o amenintare? Sa incercam sa analizam dovezile si sa discutam cu expertii ca sa aflam acesat lucru.

Beneficii din plin

Principalul motiv medical pentru care cercetatorilor le place pestele este faptul ca acesta combate afectiunile cardiovasculare, cea mai importanta cauza de deces in Romania, ca si in intreaga lume. "Daca mananci peste, chiar si in cantitate moderata, iti diminuezi semnificativ riscul de a muri din cauza unui atac de cord", spune dr. Dariush Mozaffarian, de la Facultatea de Medicina si Sanatate Publica a Universitatii Harvard. El spune ca rezultatele a 30 de studii de anvergura desfasurate in intreaga lume arata ca oamenii care consuma una sau doua portii de peste pe saptamana isi diminueaza riscul de atac coronarian letal in medie cu 36%.

Aceasta se datoreaza asa-zisei "unturi de peste", cea mai bogata sursa de acizi grasi omega 3. Acestia sunt responsabili cu protectia cardiovasculara. Regleaza ritmul cardiac, diminueaza nivelul trigliceridelor (care pot bloca arterele), par sa diminueze inflamarea cronica a arterelor si scad putin si tensiunea arteriala. 

Nu numai inima beneficiaza de pe urma consumului de peste. Si creierul are de castigat. Cei carora le place pestele sufera mai putine atacuri cerebrale, riscul aparitiei acestora scazand cu 40%, conform anumitor studii. Din ce in ce mai multe dovezi arata ca acizii grasi omega 3 ajuta creierul in activitatea sa normala, de zi cu zi. Un studiu din 2007, realizat pe aproape 12.000 de femei insarcinate, arata ca bebelusii nascuti de mame care au consumat cel putin 350 de grame de peste pe saptamana in timpul sarcinii au un scor cu sase puncte mai mare la testele de inteligenta verbala decat cei ai mamelor care nu au consumat peste. Cat despre adulti, un studiu suedez recent arata ca barbatii tineri care mananca peste mai mult de o data pe saptamana au un scor cu 11% mai mare la testele de inteligenta decat cei care consuma foarte rar peste. La varste inaintate, consumatorii de peste prezinta o probabilitate mai mica de aparitie a dementei.

"Nicio masa fara peste!", cum spunea o reclama pe vremuri. Pestele te mentine intr-o buna conditie fizica, dar si psihica. Cercetarile indica faptul ca persoanele care consuma in mod regulat untura de peste (fie sub forma de supliment alimentar, fie in stare naturala) sunt mai putin dispuse la depresie. Aceasta se datoreaza probabil faptului ca acizii grasi omega 3 cresc nivelul de serotonina si de dopamina, doua substante neurotransmitatoare despre care se crede ca joaca un rol important in combaterea depresiei, afirma dr. Joseph Hibbeln. La Institutul National de Sanatate din SUA, el a studiat beneficiile pentru sanatate oferite de peste (a condus studiul din 2007, referitor la femeile insarcinate). Acizii omega 3 par sa diminueze si nivelul substantelor din creier care ne fac sa ne simtim anxiosi si stresati, spune dr. Hibbeln.

Iar in anii urmatori vor fi confirmate si mai multe avantaje: oamenii de stiinta incearca sa vada daca pestele poate preveni sau vindeca si alte boli, de la astm si pana la infertilitate.

Motive de ingrijorare

Sa recapitulam: consumul de peste te mentine intr-o stare fizica, mentala si emotionala buna. Dar te vei intreba cum ramane cu toate lucrurile inspaimantatoare care ti-au trecut pe la ureche? Probabil ca cea mai mare ingrijorare a ta se refera la mercur. Intoxicatiile cu acest metal greu apar de obicei in urma consumului de peste.

Nivelul de mercur din peste a fost un subiect de dezbatere intensa in ultimul deceniu. Dozele mari din acest metal pot afecta dezvoltarea creierului, cauzand dificultati de invatare sau alte probleme. Autoritatile americane din domeniul alimentatiei au publicat in 2004 un studiu, care le recomanda femeilor la varsta fertila si copiilor mici sa nu consume mai mult de 350 de grame de peste pe saptamana. Studiul a detaliat problema, fiindca nu toti pestii sunt la fel atunci cand vine vorba de acest element contaminant: cele mai multe specii asimileaza cantitati neglijabile, dar speciile de prada, de talie mare, pot ajunge sa asimileze cantitati relativ mari, avand o viata mai lunga, in timpul careia absorb acest element si de la fiecare peste pe care il mananca. Asa ca agentiile recomanda ca oamenii din categoriile vulnerabile sa se limiteze la 175 de grame pe saptamana si sa evite speciile la care nivelul de mercur poate fi foarte mare: pestele-sabie, macroul oceanic, merluciul alb.

Cum consumi peste fara griji

Asadar, ce mancam la cina? Ei bine, peste, ce altceva? Doctorii Mozaffarian si Hibbeln, dar si majoritatea cercetatorilor care analizeaza argumentele pro si contra referitoare la consumul de peste, insista asupra faptului ca, daca iti iei niste precautii minime, simple, sanatatea ta nu va avea decat de castigat de pe urma consumului de peste. Iata cateva modalitati prin care iti poti face suma de acizi grasi omega 3 fara sa te intoxici cu mercur.

Mananca peste o data pe saptamana, dar specii grase. O portie de 175 de grame de somon nu contine aproape deloc mercur, oferind 1,750 mg de acizi omega 3 " doza necesara pentru o saptamana. Astfel contribui la diminuarea riscului de aparitie a bolilor cardiovasculare. Daca alegi un peste mai slab, trebuie sa consumi o cantitate mai mare.

Mananca peste cat mai des, chiar daca eviti unele specii. Asociatia Americana pentru Sanatatea Inimii recomanda sa consumi peste de cel putin doua ori pe saptamana. Daca vrei sa fii precaut, poti renunta la pestele cu un nivel mare de mercur, cum ar fi conservele de ton alb sau de Epinephelus. Cel mai bine este sa nu consumi foarte des o singura specie. Daca iti mai trebuie un motiv pentru a te simti in siguranta, afla ca doua cercetari sponsorizate de Agentia Americana pentru Protectia Mediului arata ca seleniul, un mineral esential care se gaseste in stare naturala in mai multe tipuri de peste, ne protejeaza impotriva efectelor nocive ale mercurului. Daca cercetarile viitoare vor confirma aceasta concluzie, raportul seleniu-mercur ar putea deveni un criteriu pentru alegerea pestelui.

Ia suplimente alimentare. Daca nu te poti hotari sa incepi sa mananci peste, ia in considerare suplimentele nutritive cu untura de peste (vezi caseta "Omega 3 fara peste"). Aceasta inseamna insa sa te privezi de o multime de placeri culinare. Iata sfatul nostru: citeste "Ghidul cumparatorului", din cadrul acestui articol, si trucurile noastre legate de alegerea si prepararea pestelui. Apoi apuca-te de gatit!</p>

Vote it up
237
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza