Cele mai periculoase carente din organism

Nu ai pofta de mancare si ai o stare de oboseala inexplicabila? Te poti confrunta cu o serie de deficiente de vitamine si de minerale. Atentie insa, neglijate, aceste carente pot duce la probleme grave de sanatate!
 


Inceputul primaverii este perioada din an cand
organismul resimte cel mai mult toxinele acumulate in organism si lipsa de
vitamine si de minerale. Stii ce rol au vitaminele si mineralele din organism
si cum iti influenteaza starea de sanatate?


Vitamina A este direct implicata in procesul de
crestere si blocheaza radicalii liberi. Principalele semne clinice ale carentei
sunt cele vizuale (manifestate prin scaderea acuitatii viuale), dar si cele
cutanate (caracterizate prin des­cuamarea pielii).


Vitamina C participa la metabolismul fierului si
interactioneaza cu radicalii liberi. Carenta scade apetitul si duce la aparitia
oboselii, scorbutului (afectiune manifestata prin slabirea fortei musculare,
sangerarea gingiilor, caderea dintilor, aparitia unor plagi deschise) si a
anemiei.


Vitamina D favorizeaza absorbtia calciului in
oase. Carenta duce la rahitism la copii, deformatii osoase si la osteoporoza la
adulti.

Vitamina E are rol antioxidant. Un nivel scazut
de vitamina E in organism diminueaza reflexele si forta musculara. Este
responsabila si pentru aparitia anemiei.


Vitamina K favorizeaza procesul de coagulare a
sangelui. Aportul insuficient poate provoca hemoragii spontane.



Mineralele esentiale sanatatii 


Iodul, calciul, magneziul, manganul, zincul si
fierul sunt principalele minerale din organism. Afla care sunt pericolele la
care iti expui sanatatea in cazul unor deficite.  

Cantitatea de iod totala din organism este
evaluata la 30 de grame. Nevoia zilnica este de 150 de micrograme. Carenta
iodului duce la aparitia hipotiroidiei si a cretinismului. 


Calciul este complementar fosforului. Pentru o
persoana de 70 de kilograme, masa de calciu din organism este de 1 kg, iar de
fosfor, de 700 de grame. Carenta sa duce la aparitia osteoporozei. Nevoile de
calciu variaza in functie de varsta, cea mai mare fiind in perioada de
crestere. La maturitate, nevoia de calciu trebuie compensata, deoarece se
elimina prin urina intre 150-250 mg pe zi. Doza zilnica este de 800 mg pentru
adulti, 1,4 mg pentru copii si 1,3 mg pentru gravide. 


Magneziul este raspunzator pentru consolidarea
oaselor, defici­tul provocand dereglari neuromusculare si tul­burari de
comportament. Doza zilnica este de 450 mg. 


Manganul este prezent in cantitati mici in
organism, intre 12 si 20 mg. El influenteaza toleranta la glucoza a
organismului si sanatatea pielii, cartilajelor si a arterelor.

Zincul este continut de enzime si participa la
mentinerea tesuturilor tinere si la procesul de cicatrizare. Nevoia zilnica
este 5 pana la 25 mg.

Fierul ajuta la stocarea oxigenului in muschi. Carenta
duce la oboseala si la anemie si scade rezistenta in fata infectiilor. Doza
zilnica recomandata este de 10 mg.

La suplimente numai la recomandarea medicului
specialist!



Copiii au carente serioase

Peste 90 la suta din copiii din Romania prezinta
carente alimentare de calciu, 99,7 la suta au un aport insuficient de vitamina
D, iar 40 la suta de fier, arata studiul "Masurarea Aportului de Macro- si
Micronutrienti la copiii prescolari", efectuat la sfarsitul anului trecut.



Simptome



Starile
de oboseala si migrenele sunt simptome usoare, care pot ascunde o carenta a
organismului


Dr. Radu Leon George

medic de familie, competenta in fiziokinetoterapie - Clinica Leomedica

Nivelurile mari de stres, suprasolicitarea,
fizica fara a lasa organismul sa se refaca, conditiile de munca si de viata
neigienice, dereglarile metabolice, afectiunile tubului digestiv, aproape orice
tip de patologie, mai ales in sfera endocrina, neurologica si psihiatrica duc
la aparitia carentelor.

Pentru depistarea carentelor, trebuie efectuate
analize foarte amanuntite, gen tipaj genetic, pentru a stabili cu exactitate
cauza, si neaparat un control medical anual. Caci carentele pun in pericol
sanatatea. De exemplu, lipsa de vitamine din grupul B duce la depresie,
tulburari cardiovasculare, dermatite, sangerari gingivale, migrene, anxietate,
oboseala, bruxism si la alopecie.


Sursa:
Adevarul

Vote it up
190
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza