Ce-i amuza pe copii

Daca te-ai intrebat vreodata care e cel mai frumos sunet din lume, primul lucru care ar trebui sa-ti vina in minte e rasul unui copil.
 

<p>Stefan Rares rade in hohote. Pisica parca isi da seama de joc, pentru ca se retrage de langa pustiul de trei ani pe care il luase prin surprindere si se intoarce iar, cand el nu e atent. Rasul, care e din toata inima, pare ca umple intreaga casa. Mama lui Rares, Florica Tanase, de 38 de ani, isi da seama ca ar vrea sa auda rasul asta mereu, ca e lucrul care o face sa se simta cea mai linistita si cea mai fericita, rasplata pentru acele clipe in care isi face tot felul de griji legate de baiat. "Stefan a fost inca de mic un copil vesel. La varsta asta, in afara de momentele cand pisica vine pe la picioarele lui si-l ia prin surprindere, il amuza sa se joace «v-ati-ascunselea» fie cu adulti, fie cu alti copii, dar si joaca de orice fel cu bunicii, care se pun la mintea lui", spune Florica.

"Amuzamentul este trait plenar de catre copil prin intermediul jocului, iar jocul este cea mai complexa si completa activitate a copilului”, explica psihologul Adriana Hancean, de la Spitalul Clinic de Urgenta pentru copii Marie Curie (fost Budimex).

Chiar inainte de varsta de doua luni micutul ii zambeste mamei sale, iar acest suras e un raspuns la vocea, zambetul si chipul ei, fascinant pentru copil, dar si la imbratisarea sau atingerea ei. La patru luni, daca e stimulat, copilul poate rade in hohote, iar la sase luni imita deja mimica trista sau vesela a adultului. Mai tarziu, adica incepand cu 9 luni, "jocurile de-a cucu-bau" devin o sursa de amuzament. Psihoterapeutul Anca Nicolae explica intr-un studiu cum aceste jocuri ii produc copilului o tensiune sau anxietate de moment - cand mama dispare -, dar aceasta tensiune se elibereaza prin ras cand mama reapare. Copilul invata ca poate controla chiar el disparitia si aparitia mamei prin miscarile capului, ascunzandu-se sau chiar inchizand ochii. "Aceasta manifestare timpurie de placere este precursoarea umorului omului matur", mai spune Anca Nicolae.

Simtul umorului incepe sa se formeze incepand cu varsta de trei ani, odata cu efervescenta deosebita a imaginatiei si abilitatea copilului de a empatiza cu altii, apreciaza reputatul pediatru american T. Berry Brazelton. Imaginatia copilului si experientele bogate ce decurg de aici sunt cea mai importanta sursa pentru umorul, empatia si compasiunea copilului.

Acum este varsta la care cei mici descopera umorul, iar jocul este singura activitate serioasa, facuta cu responsabilitate si implicare totala. "Copiii obisnuiesc sa-si gaseasca distractia exact in acele lucruri care-i enerveaza pe adulti. Poate tocmai atentia lor pentru detaliu e una din explicatii", scrie psihoterapeutul Doina Tanasescu in cartea sa, "Jocul, Rasul, Sanatatea!". Unul dintre exemplele clasice, spune ea, este acela cand un copil mic vede o baltoaca, se duce glont acolo si tropaie cu picioarele in ea. Ce face adultul? Se repede sa-l opreasca, spunandu-i ca se murdareste, ca si cum hainele nu ar putea fi apoi spalate! "Sa invatam asadar de la cei mici sa ne bucuram de simplitate", spune Tanasescu. Si, in acelasi timp, sa-i lasam pe ei sa se bucure de ea.

Ce-l mai distreaza insa pe un copil care trece granita de trei ani? "Foarte amuzant devine pentru el sa-i imite pe ceilalti, sa se deghizeze, sa se machieze, sa-si puna masti, sa para o alta persoana. Unora le plac clovnii, pentru ca sunt diferit si intens colorati, pentru ca trasaturile lor au alte proportii decat cele naturale, pentru ca rad zgomotos si sunt stangaci in miscari", mai spune psihologul Adriana Hancean.

Mai tarziu, copiilor le place sa inventeze prieteni imaginari, carora le atribuie tot felul de aventuri. La fel face si Sofia Nicolaescu, de cinci ani. "Am surprins-o de nenumarate ori ca se amuza teribil sa alerge impreuna cu un cal imaginar, pe care-l cheama fie Sabrina, fie Scarlet, in functie de aventura in care urmeaza sa intre, evident, tot imaginara. Si se mai distreaza teribil cand se preface ca vorbeste intr-o limba straina", povesteste Cristina, mama Sofiei.

Incepand cu varsta de patru-cinci ani, copilul incepe sa aiba simtul ritmului si il amuza daca inventeaza un dans al ursului, al piticului sau al robotului. Dar, explica Adriana Hancean, abilitatea de a intelege glumele verbale nu apare decat dupa dezvoltarea corespunzatoare a limbajului. "Astfel, jocurile de cuvinte, rimele, ghicitorile sunt atractive nu datorita exercitiului mintii, ci mai degraba placerii izvorate din efectele produse de repetitii, contraste, nonsens, exagerare", spune psihologul.

Pe parcursul primilor patru ani de scoala, copilul parcurge un nou stadiu, cel al operatiilor concrete. Gandirea lui nu se mai centreaza pe el insusi si devine mai sensibil la relatiile sociale. Are acum o gandire mai obiectiva si axata pe lucruri si fapte reale, dar continua sa functioneze pe baza faptelor concrete. Este vremea in care povestile, aventurile, filmele de actiune si aventura, firul lor epic presarat cu haz si pitoresc, personajele incitante, eroi si supraeroi, sunt in topul amuzamentului. Ioana Manea, de opt ani, este incantata de pisici si de desene animate. Iar amestecul dintre cele doua o bucura la nebunie. "I-am facut cadou filmul Pisicile Aristocrate. L-a vazut de patru ori doar pentru a asculta si a se amuza cum motanul Hector spune: «…avea o gura ca de hipotalau»", povesteste Mirel, tatal Ioanei. Un prilej de ras pentru fetita de opt ani sunt si gesturile copiilor mici, dar si stangaciile adultilor si momentele in care le poate face farse acestora din urma. "Ii place sa repete scenele haioase, sa le memoreze si sa le povesteasca cu placere celor din jurul ei", spune Mirel.
Tot in aceasta perioada, explica Adriana Hancean, e vremea jocurilor de echipa, cu reguli, e vremea caselor si casutelor - fetele spun de obicei "Hai sa ne jucam de-a casa", baietii viseaza precum Robinson Crusoe la vreo coliba ori poate la vreo casa in copac.

Spre noua-zece ani, cele doua sexe se separa in tabere si apar jocuri si glume de fete si jocuri si glume de baieti. "La scoala, baietii se amuza in mod special gasindu-si diverse porecle unul altuia si spunand bancuri cu Bula, dar foarte naive. Fetele incep sa fie din ce in ce mai interesate de baieti, se amuza de prostioarele lor, iar prin clasa a IV-a chicotesc cand acestia trebuie sa se schimbe in echipamentul de educatie fizica si raman in chiloti", spune invatatoarea Gheorghe. </p>

Vote it up
255
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza