Ce drepturi ai ca pacient?

"Ce pot face daca nu sunt de acord cu tratamentul stabilit si unde reclam daca am fost nedreptatit?" Sunt intrebari frecvente atunci cand suntem bolnavi si neajutorati si care isi pot gasi un raspuns.
 


Drepturi speciale


Pacientii nu pot fi fotografiati sau filmati
intr-o unitate sanitara fara sa-si fi dat acordul;


Informatiile despre starea pacientului
sunt confidentiale si dupa deces;


Pacientul are dreptul la asistenta medicala de
urgenta, asistenta stomatologica de urgenta si la servicii farmaceutice 24 de
ore din 24.


Cel mai important drept al pacientului este de a
fi informat cu privire la tratamentul prescris, interventia chirurgicala
stabilita sau riscurile potentiale ale fiecarei proceduri.


Nu intelegi termenii de specialitate folositi
de personalul medical? Legal, ai dreptul sa ii soliciti medicului sa repete
informatiile intr-un limbaj obisnuit, pentru a te asigura ca intelegi clar
tratamentul.


Daca esti afectat si nu mai vrei sa afli
amanunte despre evolutia bolii, poti desemna in scris o persoana (nu trebuie sa
fie neaparat ruda) care sa tina legatura pe viitor cu doctorul.


Pe de alta parte, personalul medical nu poate da
informatii familiei fara sa-ti fi cerut acordul inainte. Vrei un "suvenir" la
iesirea din spital? Ai voie sa soliciti un rezumat scris al diagnosticului si
al tratamentului efectuat in spital.



Poti cere si o a doua opinie



Doctorul
stie mai bine, intr-adevar.
Cu toate acestea, nu poate face
nicio procedura fara sa te fi consultat inainte. Consideri ca nu este necesara
operatia si ai avea nevoie de o alta parere de specialitate? Te gandesti ca un
alt medic te va vindeca cu un simplu tratament, fara sa mai apeleze la
bisturiu?

Ai dreptul sa ceri si o a doua opinie si, in
plus, sa amani interventia, dupa ce semnezi ca ti-au fost explicate riscurile
la care te expui si ca ti le asumi. In unele cazuri (minori sau persoane cu
handicap psihic), doctorii vor cere familiei consimtamantul pentru tratament
sau operatie.

In situatiile de urgenta (accident), in care
pacientul nu este constient si nu poate lua decizii, iar familia nu poate fi
gasita, medicii pot decide natura tratamentului fara a mai cere consimtamantul.


Unde te adresezi daca ai fost nedreptatit?

Putini pacienti romani se hotarasc sa reclame
medicul sau asistentele atunci cand sunt nedreptatiti. Un studiu realizat anul
trecut de MedRight Experts arata ca mai putin de cinci la suta din medicii
romani au primit o reclamatie de-a lungul vietii, in conditiile in care aproape
sapte la suta din ei recunosc ca au efectuat in ultimii trei ani o procedura
care poate fi perceputa ca un act de malpraxis.

Poti reclama un medic si pentru faptul ca nu a
respectat dreptul de confidentialitate, nu doar pentru ca a efectuat un act
medical incorect. Daca vrei ca medicul sa fie penalizat, fara insa a-ti plati
daune, il poti reclama la Colegiul Medicilor din judet. Daca esti nemultumit de
decizia acestei institutii, te poti adresa Colegiului National al Medicilor.


Expertizele medicale se pot plati

In situatia in care vrei ca medicul sa-ti
plateasca daune (daca ai avut de suferit in urma unui act medical), il poti
reclama la Comisia de Malpraxis din cadrul Ministerului Sanatatii. Pentru
expertiza, vei plati insa pana la 4.500 de lei, bani pe care nu-i vei mai primi
inapoi, indiferent de raspuns.

In majoritatea situatiilor, reclamantul poate
astepta si cateva luni pentru ca specialistii sa ia o decizie. Daca te adresezi
instantei (care va decide fie masurile administrative, fie daunele pe care
medicul ar trebui sa ti le plateasca), procesul poate dura si cativa ani.


Specialistul nostru

Desi exista o lege a drepturilor pacientului, nu
exista norme si sanctiuni atunci cand se incalca aceasta lege. Pacientul poate
merge pe mai multe cai: poate reclama la Colegiul Medicilor, unde se va stabili
raspunderea disciplinara sau poate merge in instanta, unde se va stabili
raspunderea juridica.

Culpa medicala nu poate fi stabilita de catre
Colegiul Medicilor, ci in instanta. Colegiul Medicilor va stabili doar daca
medicul a incalcat codul deontologic, fara a decide care sunt prejudiciile
aduse pacientului.

Mai exista o cale de reclamare, la Comisia de
Malpraxis a Ministerului Sanatatii, unde insa se plateste o taxa foarte mare,
de mii de lei, dar unde nu se intampla nimic. In opinia mea, este o pierdere de
timp si de bani pentru pacient sa reclame si pe aceasta cale.


Prof.
dr. Vasile Astarastoae


Presedintele Colegiului Medicilor din Romania


Sursa: Adevarul

Vote it up
222
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza