Cata sare punem in mancare

Adultii sanatosi nu ar trebui sa consume mai mult de cinci grame pe zi, in timp ce pentru un copil sunt suficiente doua grame.
 

<p>Nutritionistii spun ca una dintre povestile pe care le stiu toti romanii, „Sarea in bucate”, nu trebuie interpretata ca un indemn. Cu alte cuvinte, e buna sarea in mancare, dar numai daca portia zilnica nu depaseste cinci grame.

Excesul de sare favorizeaza boli raspunzatoare de un numar mare de decese: hipertensiune arteriala, insuficienta cardiaca, osteoporoza, accidente vasculare si boli de rinichi. „Cei mai sensibili sunt copiii, batranii si cei care nu au un organism sanatos. Necesarul de sodiu si clor ni-l putem asigura si fara sa consumam sare de masa”, vine explicatia nutritionistului Corina Zugravu.

Ea atrage atentia ca anumite mancaruri trebuie evitate intrucat sunt extrem de bogate in sodiu. Este vorba de produsele de la fast-food, mezeluri, conserve si afumaturi.

O mancare poate primi gust si de la condimente

Medicii sustin ca un adult sanatos trebuie sa manance intr-o zi aproximativ cinci grame de sare, cei cu insuficienta cardiaca sub doua grame, iar hipertensivii trei grame. La copii, cantitatea trebuie redusa la jumatate: doua grame pe zi sunt suficiente.

Marele beneficiu al sarii pentru sanatate este ca ofera organismului necesarul de iod. Romanii o aprecieaza mai mult pentru faptul ca da gust alimentelor, insa nu este de neinlocuit. Nevoia de a manca sarat se dobandeste in timp, dar va puteti dezvata de acest obicei scazand gradual aportul de sare. Receptorii pentru gust se vor adapta corespunzator. Cu cat folositi mai putina sare, cu atat mai mult va veti putea bu cura de gustul natural al alimentelor.

Pe de alta parte, puteti inlocui sarea cu diferite condimente. „Este mult mai sanatos daca folositi piper, ardei iute, marar, patrunjel, oregano sau busuioc”, recomanda medicul Corina Zugravu. Daca aveti de ales intre mai multe tipuri de sare, alegeti-o pe cea de mare, care este mai buna decat cea obisnuita pentru ca are un continut de iod mai bogat si are mai multe minerale.

Unii specialisti sunt de parere ca nu este bine nici sa eliminati cu totul sarea din bucate. „Un deficit de sare cauzeaza hipotensiune arteriala si, in plus, afecteaza glanda tiroida in timp”, explica cardiologul Luminita Iliuta, de la Institutul „C.C. Iliescu” din Capitala.

Sarea nu ingrasa, dar nici nu slabeste, fiindca nu are calorii. Obezitatea e provocata de consumul de lichide dulci dupa o masa sarata, in special la copii. „Cresterea in greutate e determinata de retinerea apei in organism, iar un consum scazut de sare poate avea ca rezultat slabirea temporara, pentru ca organismul nu mai retine atat de multa apa”, mai spune cardiologul Luminita Iliuta.</p>

Vote it up
352
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza