Cât de multe noxe inhalăm în realitate?

 

Traficul rutier este responsabil pentru 70% din poluarea aerului din Capitală. Este concluzia monitorizărilor făcute de Agenția Națională Pentru Protecția Mediului (ANPM). În București și zonele li-mitrofe sunt opt stații de monitorizare a aerului care afișează în timp real valorile noxelor:

• Pe panouri, emisiile sunt în limite normale.
Totuși, mulți participanți la trafic se plâng de disconfortul creat de noxe. Dacă vrei să afli adevărul, trebuie să evaluezi atent datele. „Conform normelor europene, stațiile de monitorizare a calității aerului au amplasată pompa de prelevare a aerului din atmosferă pentru analizare la 1,5-4 m distanță de la sol“, arată Manuela Udroiu, șef serviciu Comunicare ANPM.

• Pompele de monitorizare din Capitală sunt amplasate la 3 metri de sol.
Aceasta ar putea explica diferența dintre datele afișate și disconfortul reclamat de bucureșteni. Măsurătoarea se face mai sus de nivelul străzii. În plus, recentul raport APM București spune că polu- anții din trafic se dispersează greu în Capitală din cauza configurației de tip canion a străzilor (prea înguste și mărginite de clădiri înalte), care împiedică risipirea rapidă a noxelor de la mașini. Astfel, impactul substanțelor nocive poate fi mai mare decât apare în măsurători.

Șoferii ar putea fi cel mai afectați.
Un studiu din 2007 al cercetătorilor de la Universitatea din Rouen, Franța, arată că, deoarece în orașe nu se păstrează distanța regulamentară dintre autovehicule, noxele pătrund în mașini prin sistemul de ventilație, afectând adesea șoferii mai mult decât pe simplii pietoni: „Concentrațiile noxelor din habitaclul mașinii pot ajunge și la valori de cinci ori mai mari decât cele din exterior“, spune dr. Jean-Paul Morin, de la Universitatea din Rouen. Soluția? Aerul va mai respirabil și vom economisi și bani dacă fiecare dintre noi va lăsa mașina acasă măcar o zi pe săptămână.

Vote it up
Votează
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza