Bors cu piure de cartofi si legume

Garantata pentru combaterea melancoliei de iarna.
 


Ingrediente:

1 lingura ulei de masline extra virgin, 1 ceapa tocata, 1 morcov mare, 1/2
lingurita suc de lamaie, 1 bulb de fenicul, 500 g sfecla cruda, 1 litru supa de
legume (preferabil de casa), 800 g cartofi fainosi curatati si taiati cubulete,
120 ml lapte semidegresat, 4 linguri iaurt grecesc, 2 fire ceapa verde tocata
marunt, sare si piper, frunze tocate de la bulbul de fenicul sau patrunjel,
pentru ornat.


Preparare:

Se pune uleiul intr-o cratita mare si se adauga ceapa. Se lasa deoparte 55 g
din morcovi pentru piure, apoi se toaca restul si se adauga in cratita. Se
amesteca bine, se acopera si se prajesc la foc moderat 5 minute, ca sa se moaie
ceapa. Se pune sucul de lamaie intr-un cas­tro­nel. Se taie bulbul de fenicul
in sferturi. Unul din sferturi se rade fin in sucul de la­ma­ie si se amesteca.
Se rade fin morco­vul pus deoparte si se adauga la feniculul ras. Se acopera si
se pune deoparte. Se toaca restul de fenicul si se adauga in cratita. Se curata
sfecla, se face cubulete si se adauga in cratita. Se toarna deasupra bulionul
si se pun la fiert. Cand clocotesc se face focul mic, se acopera cratita si se
fierb la foc mic 30 de minute sau pana cand toate legumele sunt fragede. Intre
timp, se pune alta cratita cu apa la fiert. Cand clocoteste, se pun cartofii si
se fierb 10 minute sau pana cand sunt foarte fragezi. Se scurg cartofii si se
pun inapoi in cratita. Se pun la foc mic circa 1 minut pentru ca sa se usuce,
scuturand cratita din cand in cand ca sa nu se lipeasca cartofii. Se iau de pe
foc si se lasa deoparte, acoperiti, ca sa ramana calzi. Supa se face piure
intr-un robot de bucatarie pana se uniformizeaza sau se face piure direct in
cratita, cu un dispozitiv de facut piure. Se pune supa inapoi in cratita, daca
este necesar, si se reincalzeste. Se gusta si se pun sare si piper dupa gust. In
timp ce supa se reincalzeste, se pune cratita cu cartofi la foc moderat si se
zdrobesc pana cand se uniformizeaza complet, punand treptat laptele. Se adauga
iaurtul, feniculul ras, morcovul ras, ceapa verde, precum si sare si piper dupa
gust. Se impart cartofii piure in 4 castronele, facandu-le gramada in centru.
Se toarna supa in jurul cartofilor si se presara cu feni­cul tocat sau cu
patrunjel. Se serveste imediat.


Timp de preparare:

circa 35 minute


Timp de
gatit:

circa 50 de minute

Se obtin 4
portii.

Fiecare
portie contine 300 kcal; 11 g proteine; 4 g grasimi (din care 1 g grasimi
saturate); 56 g carbohi­drati (din care 21 g zahar); 7 g fibre.

Avantaje:

- Sfecla este o sursa deosebit de bogata de vitamina
B, folati, care poate ajuta la protectia impotriva bolilor de inima si a spina
bifida. De asemenea, furnizeaza cantitati utile de fier. Culoarea rosu inchis
vine de la un compus numit betacianina, despre care s-a aratat, in studii pe
animale, ca previne cresterea tumorilor.

- Adaugarea la cartofii fierti zdrobiti a legumelor
crude rase este un mod bun de a le include intr-o masa calda, in special pentru
copii.

- Feniculul contine fitoestrogen, un hormon natural
din plante, care incurajeaza corpul sa elimine excesul de estrogen. Un nivel
ridicat de estrogen este asociat cu riscul marit de cancer de san. De asemenea,
feniculul contine cantitati utile de folati.

Cateva idei:

- Ca acompaniament pentru cartofii piure, alte legume
crude delicioase sunt telina tocata marunt, telina rasa, varza alba sau rosie
tocata marunt, varza de Bruxelles tocata si ceapa verde tocata mare. Toate
contribuie cu vitamine si minerale.

- Legumele nu se mai fac piure,
  se lasa bucati, iar la cartofii piure in loc
de iaurt se adauga 2 linguri de ulei de arahide. In loc sa se puna borsul in
jurul unei gramezi de cartofi, se orneaza fiecare castronel cu 1 lingurita de
iaurt grecesc, smantana sau crema de hrean, apoi se presara deasupra fenicul
sau patrunjel proaspat tocat.

Vote it up
181
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza