Anghinarea

O venerabila leguma folosita inca din Antichitate ca digestiv si ajutor pentru ficat. Cercetatorii au aratat ca anghinarea poate sa reduca nivelul colesterolului.
 


Ce contine

Folat (acid folic) face parte din complexul de
vitamine B. Previne anumite defecte congenitale si diminueaza riscul de boli de
inima reducand nivelul homocisteinei, aminoacid care este legat de
ateroscleroza. Folatul poate preveni si cancerul, pentru ca un nivel scazut de
folat dauneaza ADN-ului. O anghinare asigura 28% din necesarul zilnic de
aceasta vitamina importanta.

Cinarina este un acid organic din anghinare, care
stimuleaza receptorii pentru gustul dulce la unele persoane, astfel ca ceea ce
mananca ulterior pare mai dulce. Aceasta substanta fitochimica poate oferi si
protectie antioxidanta impotriva agentilor cancerigeni si a toxinelor din
mediu, precum poluarea sau fumul. Cinarina poate avea efect benefic si pentru
ficat, intrucat ajuta fierea (care participa la eliminarea toxinelor din
organism) si previne acumularile de grasimi din ficat.

Luteolina. Avand potentialul de a preveni oxidarea
colesterolului LDL ("rau"), aceasta flavonoida poate reduce riscul de
boli de inima. Studii preliminare sugereaza ca luteolina poate bloca si
eliminarea de histamine, care pot declansa congestii si inflamatii.


Beneficii maxime


Desi cel mai usor de gasit pe piata este "miezul" congelat sau la cutie, cel mai bine este sa gatesti si sa
manaci cat mai des anghinare proaspata, intreaga, pentru a profita de
substantele fitochimice din frunze.

Ca sa pastrati cat mai mult din folatul solubil in apa,
preparati anghinarea in aburi, in loc sa o fierbeti in apa.


Imbunatateste-ti dieta


- Cand prepari la aburi anghinarea intreaga, adauga in
apa care fierbe un amestec de ierburi (cum ar fi rozmarin, tarhon si cimbru). Astfel
anghinarea va capata o aroma subtila.

- In loc sa introduci frunzele de anghinare in unt
topit, incearca sa faci un piure din usturoi zdrobit, piper negru, tofu moale
si suc de lamaie.

- Pentru a obtine un aperitiv rapid din anghinare,
prepara un piure din anghinare (clatita si uscata) la borcan, cu usturoi,
maioneza dietetica si iaurt degresat. Serveste ca sos pentru cruditati.

- Anghinarea italieneasca, proaspata si tanara, de
sezon, poate fi fiarta in aburi sau facuta sote si se mananca intreaga,
stropita cu lamaie si ulei de masline extravirgin.

- Faceti o garnitura de anghinare: fierbe in aburi o
anghinare intreaga, apoi taie mai mare frunzele fragede si miezul. Adauga ulei
de masline si otet si foloseste-o la sandviciuri sau cu peste la gratar.


Imbucatura de sanatate


Se pot manca atat miezul fraged, cat si frunzele
carnoase de la anghinare, dar frunzele sunt cele care contin cele mai multe
substante fitochimice.

Vote it up
189
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza