Analiza rapida. Loteria atrage romanii

Ti-ai propus sa depasesti criza cu un bilet la 6/49 sau un tichet razuibil? Sa stii ca nu esti singurul!Ilustratie: Jason Lee
 

<p>Fascinatia romanilor pentru jocurile de noroc a inceput cu peste 100 de ani in urma.

In 1906, statul organizeaza loteria Expozitiei Generale Romane, pentru a marca ani- versarea a 40 de ani de domnie a regelui Carol I si 25 de ani de la proclamarea regatului, punand la bataie un premiu de 50.000 de lei. Biletul de loterie era sub forma unui loz, costa 20 de lei si dadea dreptul la zece intrari la expozitie si la spectacolele care se desfasurau in incinta Parcului Carol I din Bucuresti, dar si la o reducere de pret pentru calatoria cu trenul in provincie. Cum loteria a avut un succes nebanuit, deputatul Thoma Ionescu, unul dintre cei mari chirurgi romani ai vremii, a promovat in acelasi an o lege in Parlament. Initiativa viza infiintarea Loteriei de Stat, in scopul obtinerii de fonduri pentru imbunatatirea asistentei sociale acordate satenilor. Medicul si-a argumentat demersul prin faptul ca in Franta exista un sistem similar, dar si prin nu­marul mare de romani care, din lipsa unei loterii nationale, isi incercau norocul la Budapesta, Viena sau Hamburg. Legea a fost votata imediat si promulgata rapid de regele Carol I.

Daca la inceputuri Loteria romana a func­tionat in concesiunea unui consortiu strain, in care un rol extrem de important l-a avut germanul Carl Masse, un bancher din Hamburg, considerat "creatorul si conducatorul Loteriei", in 1934 aceasta a trecut in subordinea Ministerului Muncii, Sanatatii si Ocrotirilor Sociale. Din veniturile Loteriei au fost finan­tate, in anii care au urmat, mai multe spitale din tara, precum si o serie de programe de combatere a tuberculozei si sifilisului.

Astazi, Loteria Nationala dispune de peste 1.800 de agentii raspandite in toate cele 42 de judete ale Romaniei. Cel putin 60% din profitul companiei se duce pe finantarea construc­tiei de locuinte sociale, iar 4% e destinat alimentarii Fondului cinematografic, din care s-au realizat, in ultimii ani, o parte din filmele romanesti, cum ar fi "Restul e tacere" de Nae Caranfil. In prezent, cel mai cunoscut joc al Loteriei e 6/49, ce atrage saptamanal mii de jucatori dispusi sa plateasca de la 4,4 lei pana la cateva mii de lei in speranta ca vor castiga premiile de milioane de euro puse la bataie.

Te simti norocos?

Iata cateva cifre-cheie despre activitatea Loteriei si principalii beneficiari ai banilor pe care-i genereaza.

121% procentul de crestere a cheltuielilor Loteriei cu premiile, in 2008, fata de 2005
60% din profitul annual de la loto se duce pe constructia de locuinte sociale si sali de sport
4% din profitul anual de la Loto se duce catre Centrul National al Cinematografiei
36 de milioane de euro - la atat era evaluat in 2008 brandul Loteriei Romane de catre Institutul European pentru Branduri
2,5 lei pretul celui mai ieftin loz razuibil vandut in prezent
20.000 de lei cel mai mare premiu acordat direct la loz in plic
11 lei atat investeste in medie pe saptamana un jucator constant la 6/49
9 Milionarii in euro facuti de Loterie in 2008, opt prin  6/49 si unul prin Joker
12,45 milioane de euro valoarea celui mai mare premiu acordat vreodata de Loterie
la 6/49. Castigatorul: un om de afaceri din Bucuresti, de 30 de ani
638.451 de bilete s-au jucat anul trecut, in medie, la Loto 6/49
2,4 media variantelor jucate in 2008 pe un bilet la 6/49

Puncte de cotitura

Romanii care jucau, in urma cu mai bine de 40 de ani, la Loto sau la Pronosport putea castiga de la stilouri Pelikan pana la o bicicleta sau o motocicleta Moskva. De la ceasuri elvetiene sau Doxa la aparate foto Kontax sau aparate de radio produse in tara... Pe lista marilor premii se aflau excursii in URSS, Ungaria si Bulgaria, garnituri de mobila, frigidere, masini de spalat, televizoare sau automobile Wartburg ori Trabant.

Pe langa premiile oferite castigatorilor, Loteria a participat, de-a lungul timpului, si la eforturile nationale de iesire din situatiile dramatice provocate de calamitatile naturale. De exemplu, pentru a veni in ajutorul oamenilor sinistrati de marile inundatii din anii 1970, a organizat o tragere speciala la care au participat multi romani.

Compania a fost implicata, dupa 1990, in mai multe scandaluri. Cel mai rasunator a izbucnit in 2006, in urma unor dezvaluiri facute de jurnalistii de la Cotidianul, care vizau presupuse legaturi de afaceri intre fosta conducere a Loteriei si firmele unor politicieni. In urma presiunii media, intreaga conducere a Loteriei a fost inlocuita, iar vicepremierul de atunci, George Copos, a demisionat.

Loteria a fost declarata doi ani consecutiv (2007 si 2008), cel mai valoros brand romanesc de catre Institutul European pentru Branduri.</p>

Vote it up
207
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza