5 trucuri pentru a depasi un atac de panica

Fiecare dintre noi se poate confrunta cu simptomele unui atac de panica. Pentru a-l depasi este important sa constientizezi ce se intampla si sa gasesti resurse interioare pentru a depasi acest episod.
 


Cu o durata de cateva secunde sau de
cateva zeci de minute, atacul de panica este resimtit ca o secventa intensa de
anxietate, de frica, insotita de un blocaj total si de senzatia ca iti pierzi
efectiv mintile. 


Atacul de panica poate aparea
oricand, ziua sau in timpul somnului, si este de obicei manifestat prin
simptome precum dificultate in respiratie, ameteala, batai rapide ale inimii,
senzatie de nod in gat, tremur, sentimentul ca se va intampla ceva
inspaimantator, teama de moarte iminenta si de pierdere a controlului.


Atacul de panica poate surveni in
urma unor interpretari exagerate ale unor simptome fizice, astfel ca persoana
afectata tinde sa caute o cauza biologica a starilor pe care le traieste. Cum
problema porneste de la nivel psihic, tot acolo se gaseste si solutia.



1. Invata tehnici de relaxare!


In momentele premergatoare atacului,
invata sa accepti ceea ce ti se intampla, spunandu-ti: "Stiu ca am un atac de
panica, dar totul va trece, nu este nimic grav!".


Cand simti ca senzatiile de teama se
accentueaza, trage puternic aer in piept si, apoi, in clipele in care expiri,
lasa-le sa "plece". Respira rar si adanc! Prin relaxare, creierul nu mai
primeste informatii ca se intampla ceva grav, iar corpul nu mai reactioneaza ca
in starea de panica.


2. Evita situatiile stresante si
detensioneaza-te!


O simpla plimbare in parc,
meditatia, intalnirile cu prietenii, activitatile fizice te pot ajuta sa reduci
intensitatea unor stari de incordare, pentru ca relaxeaza atat corpul, cat si
mintea. Incearca sa ai o alimentatie echilibrata, evita cat de mult poti
cafeaua si nu incerca sa iti gasesti refugiul in alcool si in tigari,
stimulente pentru sistemul nervos.



3. Accepta-ti sentimentele!


Din dorinta de a-ti reprima trairile
s-ar putea sa le dai o dimensiune catastrofica. Este important sa realizezi ca
tu esti cel care detine controlul, nu ele.


Ceea ce ti se intampla nu este decat
o reactie exagerata a corpului fata de unele situatii stresante, fobii si
ganduri paroxistice. Nu te interioriza: vorbeste cu un apropiat despre ceea ce
simti. Constientizandu-ti starea, vei putea trece mai usor peste ea. Si nu
exagera cu criticile la adresa propriei persoane.


4. Nu-ti intensifica trairile!


Este important sa realizezi ca
episodul pe care il traiesti nu este unul catastrofic: nu ti se va intampla
nimic inspaimantator, nu vei innebuni si nu vei muri in clipa urmatoare. Ceea
ce ti se intampla este o amplificare a unor sentimente precum teama si
anxietatea.


Indu-ti ideea ca atacul va trece mai
repede daca nu il vei mai alimenta cu tot felul de ganduri negre. Cu cat teama
este mai mare, cu atat mai intens va fi trait si atacul de panica.


5. Cere ajutor de specialitate!


In functie de intensitatea cu care
le traiesti, atacurile de panica iti pot afecta relatiile cu colegii de
serviciu, cu familia si cu prietenii. De aceea, nu te sfii sa mergi la medic.


Este foarte important sa se excluda
prezenta unor boli, cum ar fi cele cardiovasculare sau hipertiroidismul. Anumite
medicamente si terapia cognitiv-comportamentala sunt eficiente in tratarea
atacurilor de panica. Anxietatea si fobiile asociate atacului de panica pot fi
tratate, de asemenea, cu ajutorul hipnoterapiei.


Atacul de panica se asociaza adesea
cu anxietatea si cu agorafobia, teama de locuri publice
.


Bine de stiut!


Un atac de panica poate aparea
in contextul unor evenimente stresante.



Specialistul Lena Rusti


- psiholog psihoterapeut Mentarex Consult


Atacurile de panica se
manifesta atat la nivel fizic, cat si la nivel cognitiv si emotional. Persoana
incepe prin a simti o stare de lesin sau de incordare maxima, pulsul creste
foarte mult, poate aparea senzatia de irealitate sau de ameteala, transpiratie,
raceala sau caldura puternica. Pentru ca simptomele apar brusc, de cele mai
multe ori ele sunt interpretate ca semn al unei probleme grave, cum ar fi un
infarct sau un atac celebral.


Nu de putine ori persoana simte chiar mana
stanga amortita si ajunge la camera de urgenta a unui spital, convinsa ca are o
problema de viata si de moarte. Interpretand gresit simptomele, apar si toate
aceste emotii de panica, neliniste, ingrijorare si teama, ce accentueaza si mai
mult simptomele fizice, care sunt interpretate gresit ca fiind grave.


Sursa:
Adevarul

Vote it up
472
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza