50 de secrete despre supermarket

Ce ne face sa cumparam din ce in ce mai mult
 

Articole similare

Intri intr-un supermarket pentru a cumpara doar cateva lucruri absolut necesare si iesi cu un carucior plin, cu o suma pe bonul de casa de care te minunezi si simti ca ai urgent nevoie de un pui de somn? Nu-i de mirare. Cu aproximativ 40.000 de produse existente intr-un astfel de magazin, comerciantii folosesc tot mai multe trucuri pentru a te face sa cumperi mai mult decat ti-ai propus. Am rugat cativa experti, inclusiv oameni care lucreaza in industrie si angajati ai magazinelor alimentare, sa ne impartaseasca trucuri din interior pentru a economisi bani, a ne pastra sanatatea si a invinge supermarketurile pe terenul lor.

 

Cele mai noi trucuri

 

1. Supermarketurile stimuleaza comportamentul de consum freudian, adica incearca sa ne faca sa ne gandim la amintiri pe care le tinem in subconstient, dar care pot deveni sursa de stimul pentru achizitie: de exemplu aranjarea unui colt cu produse traditionale, care are chiar si o vanzatoare imbracata cu ie si elemente populare romanesti.

Florina Pinzaru, conferentiar universitar, profesor marketing, doctor in economie

 

2. Gresia din supermarketuri este de dimensiuni mici cu rosturi mari intre placi. Zgomotul produs de rotile metalice ale carucioarelor determina cumparatorul sa reduca viteza. Asta inseamna mai mult timp petrecut in magazin si mai multa atentie acordata raftului. Asa ca daca nu ai de facut cumparaturi de volum mare este de preferat un cos de mana. Daca totusi ai multe cumparaturi de facut lasa caruciorul la capatul raftului si mergi fara el pentru produsele de la raft.

Horatiu Dragan, specialist marketing

 

3. Cosul de dimensiuni foarte mari ne facem sa credem ca avem nevoie sa cumparam mai mult si, in general, acest cos foarte mare merge de minune cu promotia.

Florina Pinzaru

 

4. De obicei magazinele sunt organizate ca un labirint astfel incat sa te oblige sa treci prin dreptul cat mai multor rafturi si sa fi tentat de produse pe care initial nu ai intentionat sa le cumperi. Totusi exista scurtaturi si cu ceva atentie le poti identifica si ajunge la raioanele care te intereseaza.

Horatiu Dragan

 

5. Nu va lasati influentati de produsele oferite gratuit in magazin. Mostrele sau alimentele oferite pentru degustare au rolul sa opreasca din drum cumparatorii si sa le deschida apetitul pentru mai multe cumparaturi. Unele neplanificate.

Florina Pinzaru

 

6. Fondul muzical este selectat astfel incat sa petreci cat mai mult timp la raft. Melodiile rulate sunt de obicei lente si te indeamna la un ritm lent de mers. Asa ca daca ai obiceiul sa asculti muzica la casti pune-ti o melodie ritmata care sa te indemne sa nu pierzi timpul.

Horatiu Dragan

 

7. Cea mai profitabila zona a magazinelor este in apropierea caselor. Cat stau la coada sa plateasca, cumparatorii sunt tentati sa mai puna in cos cateva nimicuri.

Florina Pinzaru

 

8. Produsele pentru copii sunt pozitionate de obicei mai jos, la nivelul privirii lor astfel incat sa le vada si sa le ceara parintilor.

Ioana Grigore, specialist marketing, manager de campanii

 

9. Cosul de dimensiuni foarte mari ne face sa credem ca avem nevoie sa cumparam mai mult si, in general, acest cos foarte mare merge de minune cu promotia.

Florina Pinzaru

 

E bine sa stii

 

10. In supermarketuri nu se gasesc produse de nisa, soiuri rare de fructe sau legume. Si cand spun rare nu ma refer in sensul de exotice, ci de productie limitata, chiar de pe plan local.

Florina Pinzaru

 

11. Daca un produs este expus la capat de raft nu este neaparat la un pret avantajos. Deseori nu este. Capetele de raft sunt vandute companiilor care vor sa-si promoveze anumite produse.

Robert Moise, analist in vanzari

 

12. Cardurile de fidelitate permit reduceri sau bonusuri si nu ar trebui ocolite. In Romania nu s-a dezvoltat inca practica cupoanelor de cumparaturi, dar ne putem astepta sa apara in viitor, pe masura ce va creste concurenta.

Florina Pinzaru

 

13. Rafturile magazinelor sunt amplasate in linie dreapta astfel incat sa parcurgi cu privirea toate produsele. Produsele ieftine sunt pozitionate jos, iar cele de la nivelul privirii sunt acele produse de volum, pe care magazinul vrea sa le vanda in cantitati mari.

Ioana Grigore

 

14. Deseori, in magazinele de la noi produsele vrac sunt mai scumpe decat cele deja ambalate, pentru ca supermarketul e interesat de profitul pe care-l scoate pe fiecare metru patrat.

Robert Moise

 

15. Produsele care se apropie de termenul de expirare sunt puse primele pe raft, iar cele proaspete se pozitioneaza in spatele acestora.

Ioana Grigore

 

16. Alimentele care fac parte din cosul zilnic de cumparaturi  sunt imprastiate prin tot magazinul si sunt pozitionate de obicei cat mai departe de intrare, astfel incat, daca vrei sa-ti cumperi o cutie cu lapte trebuie sa traversezi tot magazinul.

Ioana Grigore

 

17. Cel mai bine ar fi sa ne orientam catre produsele agro-alimentare romanesti. Principiul este simplu: un lant comercial scurt inseamna o calitate mai buna si produse mai proaspete.

Mihai Panait, presedintele Asociatiei Consumatorilor de Produse Alimentare « Optimum Cibum » (ACPA)

 

18. Desi nu pare din cauza preturilor mai mici, produsele din marca proprie au aceeasi calitate cu cele apartinand unor producatori cunoscuti. Marca proprie reprezinta « acoperirea » supermarketurilor de a vinde aceleasi produse ca si furnizorii lor, dar la preturi mai atractive.

Ioana Grigore

 

19. Un client obisnuit cumpara dintr-un magazin cu autoservire cu 30% mai mult decat dintr-un magazin cu tejghea. Acest sindrom se manifesta mai mult in cazul femeilor decat al barbatilor. Cel mai eficient medicament este ”Sfanta lista”. Nu merge niciodata la cumparaturi fara o lista intocmita cu multa chibzuinta. Organizeaza lista pe raioane (ajuta la economia de timp) si evita-le pe cele care nu prezinta interes.

Horatiu Dragan

 

20. Mancarea preparata in raionul special din supermarket, cum ar fi puiul sau cartofii, este aruncata la sfarsitul zilei. Magazinele nu o pot reutiliza. Nici macar angajatilor nu o dau.

Robert Moise

 

21. Promotia de genul 10% in plus la acelasi pret aparent nu are nimic rau, numai ca te vei obisnui sa mananci mai mult. Nu te lasa manipulat si cumpara gramajul standard. E mai sanatos asa.

Horatiu Dragan

 

22. Din cele cateva zeci de mii de produse prezente pe rafturile unui supermarket doar ceva peste o suta sunt in revistele magazinelor. Si dintre acestea sunt selectate cateva care sunt cunoscute sub denumirea de produse indicator – de exemplu banana, laptele, painea, carnea de porc etc. Totusi, doar 5% din total consumului valoric se regaseste aici. In rest? Se aplica regula 15%, 30%, 55%! Adica 15% dintre preturi sub media generala, 30% din preturi in media generala si 55% din preturi mai sus decat media. Aceasta regula este folosita de mai multe lanturi de magazine din Romania.

Horatiu Dragan

 

Ce ar trebui sa faci

 

23. Cand intri intr-un magazin e foarte important sa urmaresti eticheta produsului, adica lista de ingrediente, data de expirare, starea ambalajulu si locul de prezentare a produsului.

Marius Alexandru Dunca, presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului

 

24. Majoritatea clientilor cumpara mai mult atunci cand magazinul e plin de oameni pentru ca, in mod inconstient, sunt influentati de grup. Pentru ca luni dimineata majoritatea magazinelor se aprovizioneaza cu marfa proaspata cele mai bune zile de cumparaturi sunt luni dupa-amiaza si marti dimineata.

Robert Moise

 

25. Mirosul apetisant de paine abia scoasa din cuptor sau de cozonac sau al puilor la rotisor te pot determina sa cumperi fara sa te mai gandesti. Asa ca cel mai bine ar fi sa mergi la cumparaturi dupa ce ai mancat. Mirosurile nu ti vor mai parea atat de irezistibile si, in plus, miscarea dupa o masa copioasa este chiar recomandata. Daca esti la regim mai bine nu calci prin magazinele alimentare. Apeleaza la familie sau la un prieten.

Horatiu Dragan

 

26. Uita-te pe lista inainte de a intinde mana. Evita cantitatile precantarite care se vand in plase. De cele mai multe ori nu ai nevoie de o cantitate asa de mare.

Horatiu Dragan

 

27. Evita orele de varf, cand casele sunt aglomerate. Nu numai ca pierzi timpul, dar vei fi tentat sa cumperi tot felul de nimicuri expuse acolo, care de cele mai multe ori nu sunt pe lista.

Horatiu Dragan

 

28. Trimite un barbat sa faca cumparaturile saptamanale. Totul se va intampla de doua ori mai repede decat o sesiune de shopping in famile si, cu siguranta, abaterile de lista vor fi minime.

Horatiu Dragan

 

29. Fa un experiment, chiar daca vei pierde o zi pentru asta. Pe baza listei pentru o sesiune de cumparaturi consistenta mergi in trei hipermarketuri, calculeaza valoarea cosului rezultat in fiecare si compara. Parerea mea este ca vei obtine cele mai bune preturi la magazinul care nu are o revista.

Horatiu Dragan

 

De ce ne pacalim

 

30. Consumatorul roman este inca atras de culori, reclame, pofte, actioneaza mai mult din instinct, de foarte multe ori printr-o atitudine de imitatie. De aceea, majoritatea magazinelor pun accent doar pe pret si promotii.

Mihai Panait

 

31. Celebrul pret x,99 lei este un truc foarte vechi de care majoritatea cumparatorilor au auzit. Dar exista o ”magie” a acestui pret care inca funtioneaza. Uita-te si la alte produse similare sau macar la alte gramaje ale aceluiasi produs inainte de a-l pune in cos pe cel cu pretul ”99”.

Horatiu Dragan

 

32. Noi, cumparatorii, facem o groaza de greseli: ne luam produse de post, dar nu stim daca nu cumva sunt produse modificate genetic, cumparam carne tocata, dar nu stim de cand sunt acele resturi, mancam vegan, dar nu stim cu ce pesticide sunt contaminate legumele, evitam sa cumparam fructe si legume romanesti pentru ca nu au aspect comercial, dar ne repezim in produse cu aspect de exceptie, dar care sunt fade si lipsite de vitamine, cumparam mult si aruncam enorm la gunoi’ risipim resurse si poluam mediul.

Mihai Panait

 

33. Cumparatorul din supermarketurile romanesti e, in general, unul atipic format mai mult din tineri ce lucreaza in corporatii si femei de cariera, care nu mai au timp sa gateasca. De aceea, consumatorul obisnuit de supermarket are tendinta sa tina minte preturile a doar cateva produse precum cafea, micul dejun si mancarea semipreparata. 95% dintre cumparatori n-au nici cea mai mica idee cat costa celelalte produse si nu stiu daca fac vreo afacere sau nu cand le  cumpara.

Robert Moise

 

34. La noi, aproximativ 80% dintre cumparatori nu pastreaza bonul sau il arunca imediat, deci habar nu au cat costa ceea ce au cumparat si nici nu fac comparatii cu alte dati cand au facut cumparaturi ca sa-si dea seama daca au facut sau nu economii sau daca pot face in viitor.

Robert Moise

 

Ofertele speciale nu sunt atat de speciale

 

35. Oferta speciala nu este o pacaleala decat daca cumperi ceva ce nu folosesti. Altfel, este chiar o solutie de a obtine mai mult pentru mai putini bani.

Florina Pinzaru

 

36. Ofertele speciale au rolul fie de a promova un produs nou lansat pe piata, fie de a accelera vanzarea unor produse.

Marius Alexandru Dunca

 

37. Ofertele speciale sunt simple elemente de marketing. De cele mai multe ori sunt promovate produse dubioase, cu calitati nutritive indoielnice.

Mihai Panait

 

38. Fii atent la acest truc: se cresc preturile la produsele ce flancheaza un altul aflat in promotie si astfel te determina sa ajungi in zona respectiva si sa cumperi, derutat de preturile de promotie afisate, produse scumpite recent.

Robert Moise

 

39. Cele mai substantiale reduceri de pret, de circa 50%, se fac atunci cand produsul expira in doua zile.

Robert Moise

 

40. Doar pentru ca i se face reclama unui produs in revista magazinului nu inseamna ca acela este la oferta. Multe articole prezentate in catalog sunt la pret intreg.

Robert Moise

 

Cu adevarat enervant

 

41. Unele magazine aproape niciodata nu au marunt. E deja enervant cum vanzatoarele iti spun ca nu au sa-ti dea rest sau chiar se uita in portofelul tau.

Un cumparator

 

42. In cazul in care vii cu sacosa ta, vanzatoarele nu se straduiesc sa te ajute sa-ti pui cumparaturile in ea, dar daca o cumperi de la ei, situatia e exact pe dos. Sunt instruite in acest fel, ca sa cumperi si sacosa de fiecare data cand faci cumparaturi.

Robert Moise

 

Aparentele pot fi inselatoare

 

43. Merele pe care le gasesti de obicei in supermarket au cateva luni vechime sau chiar mai mult de un an.

Robert Moise

 

44. Daca te ingrijoreaza ce ar putea avea prin ea carnea tocata mai bine cumpara o bucata de carne pentru friptura si cere sa-ti fie tocata in magazin.

Robert Moise

 

45. Fructele si legumele care nu se vand la timp se recicleaza in produse alimentare care se prepara in magazin. De exemplu, portocalele vechi se transforma in suc.

Fost angajat in supermarket

 

46. Unele sortimente de branza de la raionul de delicatese le poti gasi si la raionul de produse lactate. Ambalajul nu e atat de luxos, dar sunt mult mai ieftine.

Robert Moise

 

47. Fructele si legumele sunt stropite cu apa pentru a arata mai proaspat. Dar umezeala care ramane pe ele le strica mai repede.

Robert Moise

 

Adevarul infricosator

 

48. In urma controalelor facute cele mai frecvente nereguli privind produsele alimentare sunt legate de mirosul, aspectul si culoarea necorespunzatoare, neincadrarea in cantitatea neta declarata, comercializarea dupa data expirarii, folosirea de ambalaje neconforme care modifica caracteristicile produsului, nerespectarea conditiilor de depozitare, abateri privind afisarea preturilor.

Marius Alexandru Dunca

 

49. Lumea pune mana pe fructe si legume si chiar si pe paine si apoi le pune la loc. Sunt cazuri in care le scapa pe jos si le pun inapoi.

Fost angajat in supermarket

 

50. Carucioarele de cumparaturi nu sunt curatate niciodata, iar cosurile trebuie sa ajunga in ultimul hal ca sa le bage sub un jet de apa. Dar, atat. Asa ca ai grija la asta cand mergi in magazin cu copilul si-l urci in acele carucioare.

Fost angajat in supermarket

Vote it up
371
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza