50 de secrete de la piloti

Reader’s Digest a intervievat 17 piloti din Romania, dar si de peste hotare. Afla care sunt secretele lor
 
<p>Am rugat 17 piloti din Romania, dar si din strainatate, sa ne ofere raspunsuri la intrebarile pe care orice om, ca pasager al avioanelor, si le pune: unde e cel mai sigur loc, cand sa ne panicam…. Ceea ce ne-au dezvaluit iti va schimba, mai mult ca sigur, modul in care te simti cand zbori.

CEEA CE NU VREI SA STII
„Pasagerii nu trebuie sa stie de problemele create de fenomenele meteo, cum ar fi furtunile, ce pot fi fatale, sau ceata densa la destinatie. Si nici cand ajungi sa constati ca nu ai suficient petrol pentru a ateriza in siguranta“.
Gheorghe Plesita, comandant si pilot instructor Boeing 737 

„Noi, pilotii, avem o vorba: «Mai sigura e o pasare in mana decat doua in motor». Bineinteles ca motoarele sunt testate si pregatite pentru impactul cu pasari. Dar daca o inaripata de asta loveste vreo parte mai sensibila a fuselajului, ori un stol intreg intra in motor, nu este exclus sa ne confruntam cu probleme serioase. Si se poate intampla oricand.“          Vagner Capone, pilot, Sao Paolo, Brazilia

„E bine sa calatoresti tinand un bebelus in brate? Nu. E extrem de periculos. In caz de impact sau decelerare, sunt sanse mari sa-ti scapi copilul, care se va transforma intr-un proiectil. Logica autoritatilor este ca, daca te-am obliga sa cumperi un loc costisitor si pentru bebe, ai lua masina.“    
Patrick Smith, pilot american si autor de articole pe askthepilot.com

„Adevarul este ca suntem extenuati. Regulile ne permit sa fim in tura 16 ore fara pauza. Sunt mult mai multe ore decat in cazul soferilor de TIR. Si, spre deosebire de ei, care pot sa traga pe dreapta la primul popas, noi nu putem sa tragem la urmatorul nor.“
comandant  la o mare linie aeriana

„Mereu se fac presiuni asupra mea sa iau mai putin combustibil decat as vrea. Liniile aeriene sunt preocupate in permanenta de cheltuieli. Uneori, daca iei kerosen la limita si ai de-a face cu furtuni sau intarzieri, te poti trezi deodata ca ramai fara combustibil si trebuie sa te duci la un alt aeroport.“
comandant la o mare linie aeriana

   
CEEA CE VREI SA STII
„Unele reguli nu au sens nici pentru noi. De pilda, faptul ca, atunci cand zburam la 12.000 de metri, cu 650 de kilometri pe ora, intr-un avion care ar putea da de turbulente in orice clipa, stewardesele pot sa circule prin avion si sa ofere cafea fierbinte. In schimb, cand suntem la sol, pe o pista asfaltata plata si rulam cu 15 kilometri la ora, trebuie sa-si puna centura.“ 
Jack Stephan, capitan US Airways, SUA

„Mersul in avion stanjeneste, in general, activitatea stewardeselor. Trebuie sa intelegi ca, in timp ce tu calatoresti poate spre o destinatie exotica, noi suntem in timpul serviciului, pe care trebuie sa-l facem al naibii de bine spre binele tau.“
Vlad Borzea, pilot ATR 42/72

„Asculta instructiunile de siguranta prezentate de insotitorii de zbor. In ziua de azi, cand toata lumea zboara asa des, se pare ca nimeni nu le mai acorda atentie. Si nimeni nu stie ca asigurarile se platesc ulterior numai in functie de respectarea lor.“
Antonio Vargas, comandant, Mexic
 
„Cand scoatem flapsurile si trenul de aterizare, se produc zgomote relativ puternice, suieraturi si, uneori, o usoara scuturare a avionului. Aceste lucruri sunt insa normale.“
Catalin Prunariu, pilot comandant ATR 42/72  si inspector de zbor

„Sunt unele aeroporturi cu piste foarte scurte, unde aterizarea nu are cum sa fie lina, oricat de priceputi am fi.“
Joe D’Eon, pilot american la o mare linie aeriana, care are o rubrica pe site-ul flywithjoe.com 

„De cele mai multe ori, modul in care aterizeaza este o masura corecta a aptitudinilor unui pilot. Asadar, daca vrei sa-i faci un compliment pilotului cand cobori din avion, spune-i: «Felicitari, reusita aterizare!» Chiar ne face placere.“
Joe D’Eon

„Nu, nu ti se pare: liniile aeriene chiar si-au ajustat ora estimata a sosirii, astfel incat sa soseasca mai frecvent la timp. Asadar, s-ar putea sa declare ca un zbor va dura doua ore cand, de fapt, dureaza o ora si 45 de minute.“
comandant la AirTran Airways, SUA

NU REUSIM SA INTELEGEM
„Cei mai multi dintre voi nu s-ar gandi niciodata sa circule pe autostrada, cu 100 de kilometri la ora, fara centura de siguranta. Insa atunci cand strabatem aerul cu 800 de kilometri la ora si stingem semnalul luminos cu centura de siguranta, jumatate dintre voi va desfaceti centurile. Si daca dam de un mic gol de aer, vei ajunge cu capul in tavan.“
Comandant la o mare linie aeriana

„Daca vrei sa-ti dai scaunul pe spate, fa bine si vezi mai intai ce este in spatele tau. Nu ai idee cate laptopuri sunt stricate in fiecare an de pasagerii grosolani care-si trantesc scaunul pe spate cu desavarsita nepasare fata de ce se intampla in spatele lor.“
John Nance, analist pe probleme de siguranta aviatica si fost capitan la o linie aeriana din SUA

CAND SA-TI FACI GRIJI
„Daca vezi ca avionul e murdar, echipajul are uniforme ponosite, ar trebui sa te ingrijorezi. In majoritatea cazurilor, inseamna ca acea companie nu poate sa-si sustina cheltuielile de  intretinere necesare.“
Dan Stefanescu, pilot instructor Boeing 737

„Una este cand pilotul aprinde semnalul luminos de legare a centurii de siguranta pentru pasageri. Insa daca le spune insotitorilor de zbor sa se aseze ar fi bine sa-l asculti. Inseamna ca urmeaza niste turbulente mari.“ John Greaves, avocat american specializat in accidente aviatice si fost comandant

„Atunci cand apar lucruri care, in mod normal, nu se intampla, ar trebui sa te ingrijorezi: miros de fum, scurgeri de fluide, zgomote ciudate, stewardese alerte care se grabesc spre cockpit.“
Catalin Prunariu

„Daca esti atent cat de cat la insotitorii de zbor, iti poti da seama daca este cazul sa te ingrijorezi. Atat timp cat avionul zboara, iar ei nu dau niciun astfel de semn, poti lectura ziarul linistit in continuare.“
Vlad Iorga, copilot

„Daca avionul intra intr-un curent ascendent de proportii, pe care nu-l vezi pe radar noaptea, e ca si cum ai lovi o spinare uriasa de decelerare cu 800 de kilometri pe ora. Impactul te arunca puternic in sus si apoi te coboara violent. Nu e la fel ca la turbulente, care ii zdruncina putin pe pasageri.“
John Nance

CAND SA NU-TI FACI GRIJI
„Pilotilor nu le vine sa creada ca sunt atat de multi oameni carora le e frica de turbulente. E practic imposibil ca o turbulenta sa provoace un accident. Nu evitam turbulentele fiindca ne temem ca vom pierde o aripa din cauza lor, ci fiindca sunt enervante.“
Patrick Smith

„Scaunele pasagerilor au o prindere in podea calculata astfel incat sa-si mentina fixarea la cele mai puternice turbulente. Desprinderea lor din sistemul de fixare se face insa cu mult timp inainte de ruperea aripilor. Deci, simte-te confortabil. Cel putin pana
cand vezi pasageri plutind in aer.“
Mihai Serban, comandant instructor de zbor si pilot de incercare

„Pasagerii trebuie sa inteleaga ca cei din cabina de pilotaj au si ei o familie, o iubita sau un iubit, sau orice altceva la care trebuie sa ajunga. Asa ca se vor asigura ca toata lumea sa ajunga cu bine la destinatie.“
Gheorghe Plesita

„Lumea ne intreaba mereu: „Cand ti-a fost cel mai frica?“ Le raspund ca in timpul unui drum cu o masina de la aeroport la hotel. Si vorbesc serios.“
Jack Stephan

„Am fost lovit de fulger de doua ori. Majoritatea pilotilor au trecut prin asta. Avioanele sunt construite sa re-ziste la asa ceva. Auzi un zgomot asurzitor si vezi o lumina puternica. Si cu asta basta. Fulgerul nu te doboara.“
Pilot la o linie aeriana regionala, Statele Unite

SFATURI PENTRU PASAGERII CU EMOTII
„Daca ai emotii, ia-ti bilet la un zbor de dimineata. Mai tarziu, incalzirea solului creeaza goluri de aer, iar dupa-amiaza sunt mult mai multe sanse de furtuna.“    
Jerry Johnson, pilot, Los Angeles, SUA

„Adeseori, locul in care se simt cele mai putine turbulente este deasupra aripii sau in apropierea ei. Vei fi zdruncinat cel mai tare daca stai in spate. Avionul e ca un balansoar. Daca esti la mijloc, te misti mai putin.“   
Patrick Smith

CE NE SCOATE DIN MINTI
„Ignoranta guvernantilor si a managerilor, care n-au inteles ca prega-
tirea unui pilot comandant nu se poate face in 3-4 ani. N-au luat masuri pentru scolarizarea viitorilor piloti, iar numarul e tot mai mic.“
Mihai Serban

„Indezirabilul la bord – parvenitul. Portret: a stat doua saptamani in concediu, a uitat limba neaosa, poarta trening si geanta scumpe si cunoaste aviatia mai bine decat noi.“
Vlad Borzea

„Cel mai deranjant lucru aparut dupa 11 septembrie este nivelul aproape isteric de controale de securitate pe care atat pasagerii, cat si noi, pilotii, trebuie sa-l induram acum.“    
Donn Howe, pilot pensionat al companiei Qantas, Australia

NU MAI E CHIAR ASA GROZAV SA FII PILOT
„In ziua de astazi, a fi pilot comercial inseamna un timp foarte limitat pe care-l ai la dispozitie pentru a-l petrece cu familia si program aglomerat de munca, ce duce, in timp, la oboseala cronica.“   
Catalin Prunariu

„Zilele de glorie ale aviatiei au apus. Companiile aeriene ne taie salariile si beneficiile, iar echipajul primeste din ce in ce mai multe responsabilitati. Si asta pe ore de munca mai multe si cu intervale de odihna mai scurte.“
Pilot australian din Sydney

EXPLICATII PENTRU REGULILE „STUPIDE“
„Scopul nostru nu este sa-ti stricam distractia atunci cand te obligam sa-ti dai jos castile. Pur si simplu vrem sa ne auzi in caz ca apare vreo urgenta.“
Patrick Smith

„Oamenii nu pricep de ce nu au voie sa-si foloseasca mobilele. Ei bine, se poate intampla ca 12 pasageri sa se decida sa sune pe cineva chiar inainte sa aterizam si din cauza asta instrumentele de bord sa afiseze ca suntem la o altitudine mai mare.“
Jim Tilmon, pilot pensionar de la American Airlines

„Iti spunem sa ridici oblonul pentru ca stewardesele sa vada in exterior in caz de urgenta, sa poata evalua pe care parte e mai bine sa fie evacuati pasagerii. De asemenea, lumina va patrunde astfel in cabina in cazul in care se ia curentul, ajutandu-i pe pasageri sa se orienteze daca avionul se inclina sau se rastoarna.“
Patrick Smith

„Daca nu ne respecti instructiunile, se poate merge pana la aterizarea pe primul aeroport disponibil si predarea ta catre politie.“
Dan Stefanescu

DINCOLO DE USA CABINEI DE PILOTAJ
„Pilotii urmaresc incontinuu convorbirile radio ale celorlalte aeronave. E ca oglinda retrovizoare la masini, doar ca se foloseste pentru previziune. Cand auzim ca avionul din fata raporteaza turbulente, incercam sa aflam informatii de la cele aflate deasupra sau dedesubt, ca sa vedem daca ne ridicam sau coboram pentru a le evita“.
Veres Zoltán, capitan de Boeing 737, Ungaria

„Odata am mers cu un cargobot 747, care transporta marfuri, nu pasageri. Dupa ce s-au inchis usile, primul ofiter s-a dus in spate si s-a schimbat in halat si papuci de casa. Serios. Mi-a spus: «Sa fiu al dracului daca am sa port cravata pentru niste cutii».“
Pilot la o companie cargo, SUA  

„Pilotii dorm inauntru? Cu siguranta. Uneori se intampla sa mai atipim si noi cate zece minute.“
John Greaves

IATA NISTE SFATURI GRATUITE
„Ti-e frig in avion? Spune-i insotitorului de zbor. Noi ne ciondanim mereu cu ei pe tema temperaturii. Ei se misca incontinuu pe culoar, asa ca tot suna in carlinga si ne spun sa dam mai tare aerul conditionat. Insa majoritatea pasagerilor cu care am discutat ingheata de frig.“   
Comandant la o mare
linie aeriana

„Le spun mereu copiilor mei sa-si ia incaltari solide cand calatoresc. Daca trebuie sa evacuezi avionul si iti cade un slap, te trezesti descult pe asfaltul fierbinte sau printre buruieni.“
Joe D’Eon 

„Cei mai multi oameni se simt rau dupa ce calatoresc, insa nu din cauza aerului respirat, ci a obiectelor atinse. Sa pornesti intotdeauna de la presupunerea ca masuta pliabila si butonul care actioneaza spatarul scaunului nu au fost sterse, desi e adevarat ca stergem toaleta.“
Patrick Smith

„In general, in orice avion, aerul se deplaseaza din fata in spate. Prin urmare, daca te preocupa in mod deosebit sa respiri cel mai proaspat aer posibil sau sa nu-ti fie prea cald, asaza-te cat mai in fata. De obicei, in spate e cel mai cald intr-un avion.“
Pilot la o companie cargo, SUA 

DIN CATEGORIA… ALTELE
„Realitatea privind jobul meu? Nu ai asa mult timp liber cum cred vecinii tai, nu castigi asa de multi bani cum cred rudele tale si nu ai asa multe iubite cum crede sotia ta. Cu toate astea, tot nu-mi vine sa cred ca sunt platit sa fac asta.“     Pilot comercial, SUA

„Si noua ne lipsesc alunele“
pilot US Airways, Statele Unite

„Nu exista locuri mai sigure in avion. Cel mai sigur loc este propriul loc, deoarece faciliteaza identificarea in caz de dezastru”
Vlad Borzea

“Nu exista un tipar al pasagerului ideal, dar cel pe care ni-l dorim la bord este politicos, intelegator, ascultator si a trecut pe la dus inainte sa vina la aeroport”
Catalin Prunariu

„Nu mi-e frica de zbor, dar ma tem cand ma duc la dentist. Asa ca prefer sa ma urc in avion, decat sa merg la doctor
Dan Stefanescu

LA FINAL, 3 LUCRURI PE CARE UN PILOT CHIAR NU TI LE-AR SPUNE
„Vom intra intr-o furtuna.“
Va spune in schimb: „ S-ar parea ca vremea (sau vantul sau ploaia) ne va da ceva batai de cap.“

„Tocmai a cedat un motor.“
Va spune in schimb: „ Avem un
motor cu indicatii imprecise “. (Sau mai curand, nu va spune nimic si, ca pasager, nu-ti vei da seama ca s-a intamplat ceva. Cele mai multe avioane pot zbura fara un motor.)

„Oameni buni, avem vizibilitate zero.“  
Va spune in schimb: „E ceva ceata in zona Bucurestiului.“

Afla AICI  si lucrurile pe care stewardesele le cred despre tine </p>

Vote it up
349
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza