30 de secrete doctorii nu ți le spun niciodată

Reader’s Digest a provocat mai mulți medici să prezinte adevărul din sistemul medical românesc. Chirurgi, cardiologi, urologi, psihiatri și alți specialiști nu au stat prea mult pe gânduri. Unii au vrut să-și păstreze anonimatul, alții își asumă cu mult curaj ceea ce au de spus. Cu toții au făcut însă dezvăluiri amuzante, înfricoșătoare sau chiar șocante, care te pot ajuta să devii un pacient mai inteligent.
 

PACIENȚI

≫ Unii pacienți cred că dacă au funcții înalte sau bani mulți pot să afișeze un aer superior sau un comportament insolent. În spital, proble-ma asta se rezolvă când pacientul trebuie să îmbrace pijamaua și să meargă în salon cu ceilalți bolnavi. Atunci, revine la sentimente mai bune.

≫ E foarte amuzant să asculţi zilnic pacienţi cu obezitate cum nu mănâncă aproape nimic. Am foarte des o replică la asta: „Din lagărele de război nu au prea ieşit obezi!“.

≫ Atât medicii, cât și pacienții, vor pastile, bisturiu, raze. Nu se gândesc că așteptarea poate fi uneori mai bună.

≫ Am o mulțime de paciente cu probleme de coloană, de genunchi și, în același timp, supraponderale. Încerc să le conving să slăbească spunân-du-le: „Dumneavoastră cărați permanent un rucsac greu de 10-20 de kilograme“. Ceea ce nu le spun e că riscă să cadă cu tot bagajul ăsta și că nu le-ar fi ușor să se ridice.

≫ La pacient, cea mai deranjantă este neîncrederea în medic și încrede-rea oarbă în tot felul de metode empirice de tratament care apar prin presă sau la TV.

≫ Un lucru mă aduce la disperare: pacienți cu diabet de zeci de ani, care te întreabă lucruri de bază, pe care le-ai explicat de sute de ori, iar când eşti în pragul disperării te roagă să le dai şi o fişă de regim (regim pe care ei ar trebui să îl respecte de zeci de ani!!!)

≫ Pentru mine este dureros când investesc timp şi suflet într-un pacient, iar el caută un alt doctor, care să facă minuni. De fapt, minunile nu pot fi făcute decât de pacienții care se respectă.

≫ Este exasperant când constați că unii pacienți nu te ascultă sau nu te înțeleg. Unii chiar te întreabă ce crezi tu despre anumite leacuri apărute prin reviste. Atunci de ce mai vin la mine să le dau un tratament?

≫ De ce atunci când mai ai puțin și pleci în concediu un procent mult mai mare decât cel obișnuit din pacienții tăi se programează pentru consultații de rutină?

≫ Niciun specialist nu se mai află în situația psihiatrului, care trebuie să îi explice pacientului că el nu este vrăjitor, judecător, polițist, magician, părinte adoptiv, iubită, detectiv, confi- dent sau duhovnic. Ci este mult mai mult decât toate acestea: un medic.

≫ Pacienții nu trebuie să vină la doctor ca la oracol. Doctorul întreabă: „Ce te supără?“, iar pacientul răspunde: „Am venit să-mi spuneți dumnea-voastră!“

≫ Dacă nu ai mai venit la mine la cabinet de patru-cinci ani nu mai spune că eu te tratez.

SFATURI UTILE

≫ Nu vă alegeți medicul după titlu, ci după rezultatele obținute. Cei mai buni „informatori“ sunt pacienții tratați, asistentele și infirmierele.

≫ E bine să nu vă programați pentru operații în preajma sărbătorilor pentru că atunci toată lumea este cu gândul la petreceri și concediu, iar vigilența personalului medical nu este la cele mai înalte cote. De asemenea, evitați perioadele călduroase din vară. În spitalele noastre aparatele de aer condiționat nu există sau se defectează foarte des și, din cauză că transpirați mult, riscul de infectare a plăgilor e foarte mare. Evitați și zilele de vineri, pentru că primele 24 de ore sunt critice, iar în weekend turele nu sunt complete.

TRATAMENTE

≫ Unii pacienți apreciază medicul după rețetă. Dacă aceasta cuprinde medicamente multe și scumpe, atunci consideră că medicul e unul foarte bun.

≫ Mă gândesc să pun pe lista de prețuri și frica, deoarece se dovedește a fi o afacere foarte bună, pentru că se cere a fi tratată mereu.

≫ Unii pacienți au această grijă foarte caraghioasă: că dacă iau tratament pentru hipertensiune o să le scadă tensiunea la nesfârșit, că dacă continuă să se trateze o să rămână fără tensiune. E o aiureală, dar mulți ne pun această problemă.

DESPRE BANI

≫ Nu știu cum arată o factură de spital. N-aș vrea să aflu că, de exemplu, cu o operație, aș putea eventual să îmi plătesc frizerul pentru un tuns. La mine, la colțul străzii.

≫ Sistemul medical actual este confuz, profuz, difuz și obtuz. Medicul care își asumă responsabilitatea unor operații cu risc major și își aduce substanțial contribuția împreună cu colaboratorii la obținerea veniturilor constată că are aceeași retribuție sau mai mică decât cei care nu fac nimic. Iată că funcționează zicala: „Cine e harnic și muncește ori e prost, ori nu gândește“.

≫ Nici un politician nu va avea curajul să spună populației că sistemul sanitar nu poate asigura plata integrală a tratamentului și că - în unele cazuri – este nevoie ca pacientul să vină cu bani de acasă ca să fie sigur că se va face bine.

PARTEA DELICATĂ

≫ Partea mai puțin plăcută a meseriei mele e că am parte de foarte multă „mizerie“. Oamenii nu se spală pe dinți!

≫ Ca medic este bine să îți cunoști limitele, iar atunci când știi că există un prag peste care nu poți trece să ai capacitatea și normalitatea atitudinii de a face apel la un coleg care știi că știe mai bine acel lucru.

≫ În ceea ce privește evoluția postoperatorie a bolnavului, Dumnezeu are un cuvânt greu de spus. Există situații în care aceeași operație la un bolnav dă rezultate bune, în timp ce la altul, nu.

≫ Cum poți prețui un chirurg care operează tumori cerebrale la fel ca pe unul care operează de apendicită?

≫ Deseori pacienții mă întreabă: „Cum puteți trăi cu toate problemele noastre?“ Mă abțin să le răspund: „Greu, foarte foarte greu“.

ȘPAGA

≫ Eu nu zic că medicii sunt „cristal“, dar prea am ajuns să fim priviți ca inamicul public numărul unu. Când vă spun că nu iau, nu mă mai agresați cu fraze de genul: „De ce nu primiți? Înseamnă că am dat prea puțin“ sau „Știu de ce nu vreți să luați. Boala mea e prea gravă“.

≫ Pacientul mulțumit ar trebui să fie cea mai bună plată!... Dar nu întotdeauna este așa. Chiar eu am avut de a face cu un medic la care trebuia să merg înainte de tratament „cu plicul“.

≫ Nu îmi mai spuneți: „Știți, domnule doctor, noi vă suntem recunoscători și v-am adus un fleac, un nimic, ceva simbolic. Știu că nu vă trebuie, că nu aveți nevoie. Puteți să-l dați altcuiva. Luați-l, că altfel ne simțim prost“.

Când spun fără lichide după ora 19.00, asta înseamnă inclusiv fără șpriț sau bere seara, la televizor.

Cheltuim mulți bani pentru burtă și alte organe asociate. Păcat că rămân prea puțini pentru creier…

DUPĂ UN ARTICOL DE PATRICIA CURTIS ȘI CYNTHIA DERMODY

Vote it up
224
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza