18 moduri de a ajunge la 100 de ani

Concluziile expertilor cu privire la longevitate se dovedesc a fi pline de surprize
 

<p>

In mai putin de zece ani, speranta medie de viata a femeilor din Europa a crescut cu pana la doi ani, de la 81,8 pana la 83,7 ani, iar cea a barbatilor cu aproape trei ani, de la 75,3 pana la 78 de ani. Cum e posibil? O imbunatatire a sistemului de sanatate si reducerea mortalitatii infantile, precum si o mai buna educatie, sunt cateva dintre motive. Dar dovezile stiintifice arata ca ne putem prelungi viata chiar mai mult. In moduri total neasteptate...

Cearta-te cu partenerul

Nu tine in tine. Cercetatorii de la Universitatea Jena din Germania au descoperit ca persoanele care isi exprima mania, precum si alte emotii negative, pot trai cu pana la doi ani mai mult decat cei care tin totul in ei. In timp, mania reprimata poate conduce la hipertensiune, insomnie, probleme cu inima si poate creste, de asemenea, riscul de cancer. Asadar, data viitoare, incearca sa-i spui ce ai pe suflet.

Citeste o revista de-a-ndoaselea

Alegand sa faci zilnic ceva ce te scoate din zona ta de confort, cum ar fi cititul de-a-ndoaselea, creierul tau va fi supus la o usoara stare de stres, iar asta va duce la deteriorarea celulelor nervoase. „Cand va repara aceste stricaciuni, organismul va remedia si alte neajunsuri cauzate de varsta“, spune dr. Marios Kyriazis, consilier pe probleme medicale la societatea Britanic[ pentru Longevitate. Acesta sugereaza sa scrii cu mana non-dominanta, sa sustii contrariul lucrurilor in care crezi cu pasiune si chiar sa asculti o muzica pe care o detesti.

Culca-te devreme

Cercetatorii sunt de parere ca somnul insuficient afecteaza capacitatea organismului de a face fata hormonilor stresului. Francesco Cappuccino, profesor expert in probleme ale somnului din cadrul Universitatii din Napoli, spune: „Cei ce dorm mai putin de sase ore pe noapte prezinta un risc crescut de moarte prematura.“
Doar o ora in plus de somn, timp de sase saptamani, poate sa-ti scada tensiunea arteriala. Un studiu al Harvard Business School a demonstrat ca, atunci cand s-au dus la culcare cu o ora mai devreme, cei care dormeau pe noapte  sapte ore sau mai putin, au beneficiat de o scadere a tensiunii arteriale (deci si a riscului de infarct si accident vascular cerebral).

Mananca ceva rosu

„Un ardei rosu contine mai multa vitamina C decat o portocala, sfecla rosie contine nitrati care ajuta la dilatarea vaselor de sange, iar rosiile sunt pline de licopen (un antioxidat puternic), mai ales atunci cand sunt gatite, substanta care contribuie la protectia impotriva cancerului, afectiunilor cardiovasculare si a altor probleme de sanatate“, spune dr. Susan Jebb, de la Consiliul de Cercetare Medicala a Universitatii Cambridge, Marea Britanie.

Un pahar de vin pe seara

Incearca sa te limitezi la un singur pahar (125 ml) de vin rosu pe seara (echivalentul unei unitati si jumatate de alcool). Acesta contine flavonoide si resveratrol, compusi care ar putea reduce riscul afectiunilor cardiace, al anumitor tipuri de cancer si care ar incetini progresul unor maladii neurologice cum ar fi Alzheimer.
Dar trei unitati de alcool pe zi, consumate in mod regulat, pot fi suficiente pentru a creste riscul de cancer bucal, al gatului, esofagului, al cancerului de san si colon.

Joaca golf

Un studiu care a avut ca subiecti 600.000 de suedezi sugereaza ca cei care joaca golf isi cresc speranta de viata cu cinci ani fata de cei care nu practica acest sport.
„O runda de golf inseamna sa fii in aer liber timp de patru sau cinci ore, sa mergi in pas grabit sase-sapte kilometri, lucruri cunoscute ca fiind bune pentru sanatate“, spune Andres Ahlbom, profesor la Institutul Karolinska.

Misca-te

Cercetarile arata ca pana si cele mai mici activitati (cum ar fi putina fataiala) elibereaza o substanta din creier, BDNF (factor neurotrofic derivat din creier), care, conform psihiatrului John Ratey de la Scoala Medicala Harvard, inverseaza degenerarea celulara asociata cu imbatranirea. Pune-ti alarma telefonului din ora in ora pentru a-ti aminti sa te intinzi, sa faci cativa pasi sau sa te scuturi putin.

Alege-ti prieteni sanatosi

A fi sociabil nu-ti protejeaza sanatatea atat de mult pe cat ai crede. Secretul e sa-ti petreci timpul cu oameni sanatosi, deoarece s-a dovedit ca, desi nu suntem constienti de asta, prietenii nostri ne influenteaza foarte mult.
Prietenii supraponderali par sa cauzeze cel mai mult rau. Studiile publicate in New England Journal of Medicine arata ca daca cel mai bun prieten al tau este supraponderal, ai maximum de sanse sa devii si tu la fel, chiar daca prietenul cu pricina locuieste la sute de kilometri departare.
Dr. Consuelo López Nomdedeu, specialist in nutritie la Institutul National pentru Sanatate Publica din Madrid, spune ca aceste tipare li se aplica si cuplurilor: „Daca femeia se ingrasa, sotul ii va urma in curand exemplul. Acestia creeaza un mediu unde cresterea in greutate devine ceva normal.“

Apuca-te de gradinarit

„Gradinaritul combina exercitiile cardiovasculare cu flexibilitatea, rezistenta si forta musculara – iar beneficiile reale se obtin deseori intr-o maniera mult mai placuta decat alergand cu orele pe banda“, spune dr. Roger Henderson, expert in terapii anti-imbatra-nire.

Fii activ sexual

Un studiu care a avut ca subiecti barbati scotieni cu varste cuprinse intre 45-59 de ani a demonstrat ca o activitate sexuala regulata are un efect de protectie. In cazul celor care au avut parte de orgasme de doua ori pe saptamana riscul de moarte prematura a scazut cu 50% in comparatie cu cei care nu se bucurau frecvent de asta.
Pe langa faptul ca reduce stresul, sexul elibereaza DHEA, care stimuleaza producerea hormonilor sexuali; este si un antidepresiv natural, in special pentru femei.

Ramai in pat iarna, in zilele de luni

Riscul sa mori mai degraba lunea decat duminica este mai mare cu 18% (si se datoreaza probabil stresului cauzat de faptul ca incepi o noua saptamana de lucru), iar riscul sa mori mai degraba iarna decat vara este cu 25% mai mare, sustine dr. Sarah Brewer, medic generalist la Londra si autoare a volumului Live Longer, Look Younger (Traieste mai mult, arata mai bine).

Presara mai putina sare

De fiecare data cand presari sare, primesti jumatate de gram de sodiu. Iar daca renunti sa faci asta o data pe zi, scazi cantitatea de sare consumata cu 3,5 g pe saptamana. Majoritatea dintre noi consumam 9 g de sare pe zi, cu 3 g mai mult decat este recomandat. Aceasta mica ajustare ar fi suficienta sa te aduca pe linia de plutire, reducand riscul de accident vascular cerebral si boli de inima.

Apuca-te de yoga

Un studiu indian, care a avut ca subiecti persoane cu probleme cardiovasculare, a descoperit ca intinderile prelungi (practicate la yoga) combinate cu exercitii aerobice moderate si un control al dietei micsoreaza nivelul colesterolului si inverseaza procesul de ridigizare a arterelor (cu pana la 20%). Daca nu ne intindem in mod regulat, tendoanele si muschii se scurteaza – ajungand in final sa reduca gama noastra de miscari si sa puna presiune pe articulatii.

Barfeste putin

O barfa buna cu prietenii creste nivelul hormonului progesteron, reducand astfel anxietatea si stresul, conform cercetatorilor de la Universitatea din Michigan, SUA. Acestia au constatat ca fetele care barfisera doar 20 de minute aveau un nivel al progesteronului mai mare decat cele care n-o facusera.
Iar de asta nu beneficiaza doar femeile. Conform Institutului Karolinska din Stockholm, riscul de atac de cord si boli coronariene fatale scade simtitor si in cazul barbatilor de varsta mijlocie care socializeaza si au prieteni.

Dormiti in paturi separate

„Faptul ca imparti patul cu altcineva iti intrerupe somonul si iti afecteaza sanatatea“, sustine dr. Neil Stanley, expert in probleme de somn in cadrul Universitatii Surrey.
Studiile sale arata ca atunci cand unul dintre parteneri se misca in timpul somnului, exista 50% sanse ca si celalalt sa-si schimbe pozitia (si, fara sa-si dea seama, sa-si intrerupa somnul). Sforaitul inrautateste lucrurile.
„Oamenii spun ca le place sentimentul acela de a simti pe cineva langa ei atunci cand dorm. Dar, ca sa simti asta, trebuie sa fii treaz.“

Bea o ceasca de ceai pe zi

Oamenii de stiinta din Rotterdam au demonstrat faptul ca marind cantitatea de ceai pe care o bei zilnic poti preveni cardiopatia ischemica. Acestia au descoperit ca persoanele care obisnuiesc sa bea una-doua cesti de ceai pe zi au cu 43% mai putine sanse sa moara din cauza unei afectiuni cardiovasculare decat cele care nu beau.

Respira printr-un pai

Acorda-ti cateva minute in fiecare zi pentru a respira lung si printr-un pai. Cu ajutorul acestui exercitiu poti ajunge sa respiri mai profund, iar asta iti poate imbunatati capacitatea si functia pulmonara (care, altfel, se reduce odata cu varsta), micsorandu-ti ritmul cardiac si tensiunea arteriala.

Continua sa razi

Umorul poate creste nivelul celulelor imune si al anticorpilor responsabili de lupta contra infectiilor, sustin cercetatorii de la Universitatea de Stiinta si Tehnologie, din Norvegia. Un studiu asupra efectelor rasului efectuat pe durata a sapte ani a aratat ca cei care obisnuiau sa se amuze des aveau cu 35% mai putine sanse sa moara in perioada studiului. Daca unul dintre participanti ar fi fost diagnosticat cu cancer, iar rasul si umorul ar fi reprezentat o parte importanta din viata sa, sansele sale de supravietuire pana la finalul studiului ar fi crescut cu 70%.

</p>

Vote it up
101
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza