13 strategii anti-fumat

Daca incerci sa renunti brusc, fara terapie sau medicamente, ai mai putine sanse
 
<p>Avantajele renuntarii la fumat sunt mult mai multe, dintre care, cel mai important este, indiscutabil, imbunatatirea starii de sanatate. Desi multe persoane sunt constiente de efectele benefice ale renuntarii la fumat, le este inca greu sa incerce “marea transformare”. In asemenea situatii, un set prestabilit de strategii poate fi de un real folos, se arat[ pe MedLive.ro .
Potrivit WebMD, exista cel putin 13 strategii care isi pot dovedi eficienta in lupta impotriva fumatului:
1. Formulati-va un motiv clar pentru care doriti sa va lasati de fumat. 
Va doriti sa va lasati de fumat, dar nu stiti exact de ce? “Pentru ca dauneaza sanatatii”  nu este un motiv suficient de bun. Pentru a va motiva aveti nevoie de un motiv personal puternic. Poate ca doriti sa va protejati familia de fumatul pasiv. Poate va sperie gandul ca va puteti imbolnavi de cancer pulmonar. Sau poate ca doriti sa va simtiti si sa aratati mai tineri. Alegeti un motiv suficient de puternic care sa va motiveze in a va lasa de fumat.
2. Nu renuntati la tigari brusc.
Ati putea fi tentanti sa aruncati tigarile si sa spuneti ca v-ati lasat, dar renuntarea brusca la tigari nu este o actiune intr-atat de simpla. 95% dintre persoanele care incearca sa se lase de fumat fara terapie in acest sens sau fara medicamente sfarsesc prin a-si relua vechile obiceiuri. Raspunsul consta in faptul ca nicotina creeaza dependenta. Creierul se obisnuieste cu doza sa regulata de nicotina si “tanjeste” dupa ea. In absenta acestei substante apare, de multe, dorinta de a reveni la obisnuita fumatului.
3. Inlocuiti tigarile cu alte produse care contin nicotina. 
Imediat dupa ce hotarati sa va lasati de fumat, lipsa nicotinei va poate genera stari de frustrare, depresie, iritabilitate, neliniste. Dorinta de a mai consuma “doar o tigara” poate fi coplesitoare, insa metodele de inlocuire a nicotinei pot fi de folos in aceste situatii. Studiile demonstreaza ca pastilele, guma de mestecat cu nicotina, patch-urile de nicotina va dubleaza sansele de a reusi sa va lasati de fumat, atunci cand sunt consumate in cadrul unui program bine organizat. Utilizarea acestor produse in timp ce fumati este, in general, nerecomandata.
4. Incercati un tratament medicamentos. 
Pentru a va fi mai usor sa renuntati la fumat fara sa mai consumati alte produse pe baza de nicotina, cereti medicului dumneavoastra sa va prescrie medicamente destinate acestei probleme. Pe piata exista pastile concepute special pentru a reduce poftele.
5. Gasiti-va un aliat.
Incercati sa va gasiti aliati in incercarea de a renunta la fumat. Anuntati-va prietenii, familia si colegii de serviciu, incurajarile lor va pot fi de folos. O alta solutie ar putea fi inscrierea intr-un grup de suport sau consilierea. Terapia cognitiv-comportamentala este unul dintre tipurile de consiliere care va pot ajuta sa identificati si sa urmati o serie de strategii anti-fumat. In situatia in care combinati acest tip de terapie cu tratamentul medicamentos impotriva poftelor si/sau produsele care inlocuiesc nicotina.
6. Evitati alcoolul si alte activitati care va pot declansa pofta de a fuma.
Anumite activitati va pot declansa pofta de a fuma, iar consumul de alcool nu face exceptie de la aceasta regula. Este bine, asadar, sa beti mai putin alcool atunci cand incepeti “cura anti-fumat”. In situatia in care consumul de cafea va imbie la a fuma si o tigara, inlocuiti cafeaua cu ceaiul pentru cateva saptamani. De asemenea, daca obisnuiati sa fumati dupa ce serveati masa, incercati sa faceti altceva in acest timp: mestecati o guma sau spalati-va pe dinti.
7. Gestionati mai bine stresul.
Un motiv pentru care oamenii fumeaza este acela ca nicotina ii ajuta sa se mai relaxeze. Odata ce va lasati de fumat, veti avea nevoie de o alta modalitate de a ameliora stresul. Optati pentru masaje regulate, yoga, tai chi sau ascultati muzica relaxanta. Daca este posibil, evitati situatiile care va provoaca stres in primele saptamani ale “curei anti-fumat”.
8. Curatati-va cat mai bine casa. 
Odata ce ati hotarat sa va lasati de fumat, aruncati toate brichetele si scrumierele din casa. Spalati-va toate hainele care mai pastreaza inca mirosul de tigara si curatati-va covoarele, draperiile precum si alte obiecte casnice in care s-a impregnat mirosul de tigara. Folositi produse de improspatare a aerului din casa.
9. Faceti miscare!
Activitatea fizica va ajuta sa reduceti pofta de nicotina. Cand tanjiti dupa o tigara, puneti-va rolele in picioare sau iesiti la alergat. Chiar si exercitiile usoare, precum mersul pe jos sau gradinaritul va pot fi de folos. Caloriile pe care le veti mai consuma in plus va vor ajuta sa scadeti si in greutate.
10. Consumati fructe si legume. 
Nu tineti diete in timp ce va lasati de fumat. Privarea de anumite alimente poate avea un efect invers. In schimb, puteti consuma mai multe fructe, legume si produse sarace in grasimi. O cercetare realizata la Universitatea Duke arata ca aceste alimente va schimba modul in care simtiti gustul tigarilor.
11. Nu renuntati nicio clipa la ceea ce v-ati propus. 
Este firesc sa aveti perioade in care tentatia de a renunta la planul inceput sa va ispiteasca foarte tare. Multi fumatori esueaza temporar in efortul de a se lasa de fumat, insa isi reiau “lupta” la un anumit interval de timp. Examinati emotiile si circumstantele care va induc dorinta de a da inapoi de la planul pe care vi l-ati fixat. Folositi aceste emotii in asa fel incat sa intareasca convingerea dumneavoastra de a renunta la fumat.
12. Stabiliti o recompensa. 
Pe langa beneficiile de care organismul dumneavoastra se va bucura, unul dintre motivele pentru care merita sa renuntati la fumat consta in faptul ca veti economisi bani. Recompensati-va la un anumit interval de timp, cumparandu-va ceva ce v-ar face placere.
13. Renuntati la fumat cu gandul la starea dumneavoastra de sanatate
Renuntatul la fumat presupune beneficii imediate asupra starii dumneavoastra de sanatate. Va scade tensiunea arteriala dupa numai 20 de minute. De asemenea, in cursul unei zile, daca renuntati sa mai fumati, nivelul de monoxid de carbon din sange revine la normal. Intre doua saptamani si trei luni, riscul de a suferi un atac de cord scade, iar plamanii dumneavoastra incep sa functioneze mai bine. Printre beneficiile pe termen lung se numara un risc scazut de a dezvolta boli cardiovasculare, cancer pulmonar, precum si alte tipuri de cancer. </p>
Vote it up
230
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza