Învingători prin puterea minții

Cei care iubesc la maximum aventura se bazează pe propriile simțuri pentru a supraviețui în zonele dure şi izolate ale planetei, dar şi atunci când se întorc acasă. și tu poți învăța asta, fără ca măcar să te ridici de pe scaun.

Etapă cu etapă: Lecții ca să nu cazi pradă disperării

Pasionat de aventură, autor şi gazda emisiunii „Nu pierde nici o oportunitate“

Dacă nu eşti alpinist convins, vreau să-ți împărtăşesc un adevăr esențial: totul pare mai dificil de la distanță. Cărările se înalță din ce în ce mai sus, pe măsură ce te apropii, şi ți se par prea abrupte, prea reci, prea periculoase. Unele arată suficient de rău, încât să fii tentat să te întorci fără ca măcar să pui piciorul acolo.

În loc să privesc încordat în sus şi să-mi irosesc energia mentală făcându-mi griji în legătură cu pericolele care mă pândesc acolo, departe, am învățat cu mult timp în urmă să stăpânesc pur şi simplu pământul de sub picioarele mele. Pas cu pas, am depăşit ceea ce era înaintea mea şi am urcat încet pe munte. Surprinzător şi amuzant, odată ce mă aflam pe acele cărări abrupte, rareori descopeream că erau atât de periculoase precum m-aş fi aşteptat.

Aceste lecții se extind cu mult dincolo de lumea aventurii. Obstacolele uriaşe din viața unei persoane – pierderea locului de muncă, o boală severă – pot face acea persoană să se simtă copleşită, să creadă că îi e imposibil să treacă peste tot şi că sunt prea multe probleme de rezolvat. Soluția este să împarți totul în elemente mai mici. Rezolvă astăzi ce poți şi alungă temerile legate de provocările cărora va trebui să le faci față pe viitor. Apoi, treci la următoarea etapă. După aceea, la următoarea. Aceasta este calea spre vârf.

Puterea pozitivă a gândirii negative: lecții de management al riscului

Campion mondial la ice clim-bing (cățărare pe gheață), deținătorul recordului mondial la zborul cu parapanta

Gândirea pozitivă este extrem de importantă pentru motivarea pe plan personal, dar, pentru a supraviețui în situații de mare risc, mă bazez pe „gândirea negativă“. Indi-ferent că mă cațăr pe un aisberg în Atlantic (ce s-ar întâmpla dacă aş pica în apa înghețată?), fie că îmi fac griji pentru momentul în care va veni pe lume primul meu copil (ce s-ar întâmpla dacă soția mea ar intra în travaliu pe cine ştie ce drum îndepărtat?), întotdeauna mă gândesc la toate scenariile oribile care îmi trec prin minte, iar apoi îmi fac un plan de acțiune pentru fiecare dintre ele. Atunci când conştientizez care sunt aspectele negative, pot crede foarte tare în succes. În momentul în care mi-aş da seama că înot în Oceanul Atlantic, voi avea un costum uscat şi voi supraviețui. Dacă soția mea va intra în travaliu pe un drum lăturalnic, voi şti ce să fac. Aşa cum spunea mama mea: „Sper să se întâmple ce e mai bun, dar mă pregătesc pentru ce e mai rău“. Bun sfat!

Cum să gândeşti rapid: lecții pentru a reacționa în situații neprevăzute

Pasionat de expediții

„Nu poți să-ți cumperi de nicăieri în acest oraş rucsacuri. Trebuie să iei avionul până la Moscova ca să găseşti un rucsac“, ne-a informat comerciantul rus. Hm… Nu era o veste prea bună. Ne aflam în Provideniya, cea mai îndepărtată comunitate din nord-estul Rusiei. Moscova se afla la mai mult de 6.000 de kilometri spre vest. Firme de curierat nu existau aici, iar până când poşta ajungea în acest colț uitat de lume, treceau câteva luni. De unde puteam să ne luăm un rucsac?

Partenerul meu de expediție şi cu mine ne-am propus să parcurgem 650 de kilometri de-a lungul coastei siberiene, până în oraşul Anadyr. Din nefericire, sezonul furtunilor era în toi. Să mergi de-a lungul țărmului crestat, pe vijeliile acelea, nu ar fi însemnat altceva decât un act de sinucidere. O altă soluție ar fi fost să escaladăm munții, dar aveam nevoie de rucsacuri, pe care nu le aveam.

Ne-am hotărât să apelăm la filosofia bunicilor noştri, plină de învățăminte şi ingeniozitate: am folosit nişte materiale dezafectate, nişte clei rusesc, spumă din vestele noastre de salvare şi ață dentară şi am fabricat nişte rucsacuri confortabile şi durabile. și, spre deosebire de cele cumpărate din magazine, rucsacurile noastre au ținut toată călătoria, fără probleme.

Această mentalitate poate fi utilizată şi în lumea civilizată pentru a rezolva problemele neaşteptate. Dacă se opreşte curentul atunci când aştepți musafiri, nu intra în panică – transformă evenimentul într-o aventură. Lumânările sau lanternele oferă şi ele lumină şi creează o atmosferă romantică. Carnea şi legumele pe care le pregăteşti pot fi puse pe grătar în curte sau chiar într-un cuptor cu lemne. Dar să nu fii dezamăgit când vine din nou lumina!

Managerierea relațiilor: lecții pentru a merge înainte

Realizatori de film de aventură şi despre natură

În luna iulie, anul 1987, în timp ce ne aflam într-o călătorie la 10.000 de kilometri distanță de casă, traversând Munții Himalaya, a trebuit să facem şi câteva călătorii scurte împreună, crezând că eram destul de bine echipați ca să suportăm alături unul de altul rigorile călătoriei.

Când am ajuns la un punct de cazare şi ne-am trezit într-un han cu două camere mici de oaspeți, în Hunza Valley, o regiune din nordul Pakistanului, aşteptând doi colegi membri ai expediției să ne prindă din urmă (unul dintre ei îşi pierduse paşaportul şi am mers cu bicicletele noastre excesiv de încărcate spre granița cu China), ne-am dat seama cât de obosiți suntem, şi de atâta aventură, dar şi unul de altul.

Soluția: am băut fiecare câte o ceaşcă de ceai de unt de iac, ne-am aşezat pe scaune în direcții opuse ale camerei şi am citit câte o carte bună. Am făcut asta o săptămână întreagă.

Revenind la viața de zi cu zi, dacă locuiți şi lucrați împreună douăzeci şi patru de ore pe zi, aşa cum făceam noi (sau chiar dacă nu, dar îți petreci foarte mult timp cu aceiaşi oameni), este foarte important să-ți dai seama când relația voastră devine dificilă. Acordați-vă fiecare în parte câteva momente de relaxare singuri. Mergeți separat în concediu, dacă este cazul. Absența poate într-adevăr să consolideze relația.

Ghidarea unei echipe: lecții de conducere în situații provocatoare

Explorator polar, lider de expediție

Datorită experienței de conducător a două expediții la Polul Nord şi a trei expediții către Polul Sud, am învățat trei linii directoare:

Distrează-te.
Aproape toată lumea vrea să se distreze, dar nu există niciun manual care să te învețe cum să faci asta. Am învățat de la Peter Pan, unul dintre personajele mele favorite, că, dacă ai gânduri pozitive, poți zbura. În momentul în care i-am văzut pe colegii mei de expediție că erau cuprinşi de emoții negative, ca de exemplu în momentele în care se enervau cumplit din cauza săniilor blocate de valurile de zăpadă măturate de vânt, am încercat să-i fac să vadă frumusețea acelor dune de zăpadă şi i-am îndemnat să se oprească şi să facă nişte poze. În loc să le considere nişte ziduri sau bariere, le-am arătat colegilor mei cum să facă față provocării de a vedea care este viteza necesară astfel încât săniile să nu se ciocnească una de alta.

Nu dispera!
Nu poți da vina pe echipamente, nu poți da vina pe tine sau pe ceilalți, nu te poți plânge cât de mult suferi şi nu te poți lăsa acaparat de îndoieli. Emoțiile negative îți diminuează ritmul în care progresezi, grija față de propria persoană şi, nu în ultimul rând, siguranța.

Să ne îndepărtăm de ceea ce nu putem controla.
Vântul se transformă într-unul potrivnic – adoptă-l. Este ca o avalanşă, este ca şi cum ai schia într-un nor. Dacă simți că eşti bolnav, opreşte-te pentru o zi şi încearcă să dormi şi să mănânci.