Invata sa sofezi mai bine

Te crezi as la volan? Ar fi bine sa asculti sfaturile unui trainer profesionist
 

<p>

Nu-i de gluma. Romania este considerata, in prezent, una dintre tarile cu cei mai periculosi soferi din Europa, ocupand locul opt intr-un top 20 realizat in 2011 de ONU. La fiecare patru ore, un roman moare intr-un accident de masina. Iar una dintre principalele cauze este slaba pregatire a soferilor. „Pe o infrastructura aproape neschimbata, numarul de masini a crescut exponential, iar performantele lor sunt in crestere, la fel si vitezele de deplasare“, spune Edwin Keleti, de sase ori campion national la raliuri si trainer auto. „In acelasi timp, nivelul cunostintelor de condus ramane ingrijorator de scazut.“ Asa ca, indiferent cat de experimentat te crezi la volan, iata 11 sfaturi de la trainerul profesionist despre cum sa fii un sofer mai bun.

POZITIA DE CONDUS

• Se face inca de la urcarea in masina si e vitala pentru un sofat corect. Multi isi duc fie scaunul prea in fata, fie prea in spate. Ca sa-ti gasesti pozitia ideala, apasa ambreiajul si pu-ne mainile pe volan.  Piciorul stang care apasa pedala nu trebuie sa se afle niciodata in extensie completa, la 180 de grade, fapt ce duce la lipsa de control si oboseala, ci usor flexat.
• In acelasi timp, unghiul pe care ar trebui sa-l faca bratele cu antebratele este de maximum 120 de grade.

57% dintre soferii romani se simt in nesiguranta in trafic, potrivit Institutului de Prevenire şi Psihosociologie.

2.040 oameni au murit pe soselele din Romania in 2012, conform Poliției, echivalentul prabusirii a 18 avioane.

50miliarde € a pierdut Romania, in ultimii 10 ani, din decesele pe sosele – Consiliul UE pentru Siguranta Transporturilor.

MAINILE PE VOLAN

• Inchipuie-ti  un cadran de ceas. Mana stanga trebuie tinuta in dreptul orei 9, iar cea dreapta la minutul 15, ca si cum ai indica ora 9.15.
• Degetele mari nu trebuie tinute pe volan, ci in interiorul acestuia, pentru o priza ideala, care impiedica even-tuala scapare de sub control.
• Sunt multi soferi care isi tin doar palma deschisa pe volan, manevrandu-l cu o usoara apasare. „Total gresit “, spune Edwin. „La o denivelare sau o schimbare de aderenta, il poti pierde.“

CUPLAREA CENTURII

Prinderea centurilor de siguranta este vitala pentru toti pasagerii. Deci nu doar pentru cei din fata. „In caz de accident, pasagerii din spate care nu poarta centuri pot fi proiectati in exteriorul masinii sau pot deveni adevarate proiectile pentru ceilalti ocupanti“, spune Edwin.

VITEZA

E un capitol relativ. Oricine poate apasa pe pedala de acceleratie, dar nu oricine poate si controla bine masina la viteza mare. Doar cateva date: distanta de franare la 35  km/h ajunge si la 15 metri. La 70 km/h e dubla. Iar la un impact frontal de peste 60 km/h corpul uman nu mai rezista fortelor de decelerare.

FRANAREA

In cazul unei franari bruste, nu apasa si ambreiajul, ca pierzi fractiuni de secunda. Trebuie  sa apesi la maximum frana, indiferent de zgomotele si rezistenta pe care o va pune sistemul ABS. Acesta iti va permite, totodata, sa schimbi directia de mers in timpul franarii de urgenta, spre deosebire de cele fara ABS. Iarna, foloseste pentru incetinire frana de motor, schimband vitezele etapizat, din cele superioare in cele inferioare.

CONTROLUL MASINII IN DERAPAJ

Cand intri intr-o curba cu o viteza mai mare decat trebuie, masina pierde aderenta pe puntea fata si se inscrie pe o traiectorie mult mai larga, ceea ce se numeste subvirare. Pentru a recapata controlul, trebuie sa reduci viteza. Se poate intampla insa sa intri intr-o supravirare – adica masina largeste virajul cu puntea spate. In acest caz, redresarea se poate face prin rotirea volanului in directia in care pleaca spatele si accelerarea brusca pentru iesirea din viraj.

DEPASIREA

Este una dintre cele mai periculoase manevre. „Mai intai, semnalizeaza“, atrage atentia Edwin. „Multi n-o fac.“ Dupa ce depasesti vehiculul din fata, nu reveni pe banda decat atunci cand il vezi in oglinda retrovizoare la o lungime de masina. „Daca observi ca cineva, de pe contrasens, se afla intr-o depasire in fata ta si pare ca nu mai are timp, incetineste sau fa-i loc. Caci, daca nu va reusi, puteti muri amandoi.“

DINAMICA VOLANULUI

• La deplasarea in linie dreapta, tine mainile la pozitia 9.15.  
„La abordarea virajelor, multi au tendinta de a «mulge » volanul,  mutand mainile de-a lungul lui, lucru periculos, caci poti pierde controlul, dar si timp pretios“, afirma Edwin. Trainerul spune ca ideal este sa pastrezi in permanenta contactul celor doua maini cu volanul, apeland, in viraje, chiar la tehnica mainilor incrucisate.

ACTIONAREA AMBREIAJULUI

Apasarea obsesiva a ambreiajului e una dintre tarele soferilor romani, spune Edwin. Fiind legatura dintre motor si cutia de viteze, este important sa fie folosit doar in trei situatii: la plecarea de pe loc, la oprirea masinii – dar numai in ultimii metri – si la schimbarea treptelor de viteza. Deci, nu la fiecare frana si nu la intrarea in curbe. „Pierzi astfel controlul asupra franei de motor si lasi masina intr-o anumita inertie.“

PASTRAREA DISTANTEI

Greseala celor mai multi soferi este ca privesc doar in fata masinii. „Nu trebuie sa ramai tintit cu privirea, ci e bine sa pendulezi permanent si sa fii atent si la stradutele laterale, la pietoni sau la ce se intampla dincolo de masinile care se afla in fata ta “, avertizeaza Keleti.

Edwin Keleti si-a dedicat cea mai mare parte a vietii marii sale pasiuni: automobilul. Detine sase titluri de Campion National la raliuri. De formatie inginer, Edwin este, in acelasi timp, pilot, jurnalist si trainer. El are chiar o scoala care ofera cursuri de conducere defensiva: www.edwinkeleti.ro

</p>

Vote it up
192
Ți-a plăcut acest articol?Voteaza